به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۲۲۵۲۰

كم‌آبي و آبی که به راحتي هدر می‌رود

داریوش کشاورز

چرا در هر هکتار زمین، در نقطه‌ای مشابه و نزدیک به هم از یک محصول، 5 تن برداشت می‌شود و در نقطه‌ای دیگر 15 تن؟ عوامل گوناگونی از جمله (آب و هوا، خاک، نور، دما، بذر، تجهیزات و ماشین آلات و...) که در بهره وری یک محصول تاثیر می‌گذارد، بگذریم... در شرایط مساوی برای کشاورزان، یک عامل بر بهره وری محصولات کشاورزی و افزایش محصول تاثیر به سزایی دارد و آن عامل " نیروی انسانی" است.

به عنوان مثال دو کشاورز با شرایط یکسان و مساوی از عوامل ذکر شده در بالا (آب، خاک، بذر و. . .) در همسایگی یکدیگر به کشت محصول می‌پردازند؛ اما در زمان برداشت، یکی در هر هکتار 5 تن و دیگری10 تن از آن محصول برداشت می‌کند که این فرایند نشان دهنده آنست که یک جای کار نقص دارد و آن تجربه، دانش، تخصص، پشتکار، توجه و عملکرد نیروی انسانی است که سبب ساز چنین مساله‌ای می‌شود.

این موضوع به ما گوشزد می‌کند که در این دوران بحران کم آبی، کشاورزان می‌بایست تجربه هایشان را حاتم گونه در اختیار یکدیگر بکذارند و نهادها و سازمانهای ذیربط نیز در امر آموزش نیروی انسانی (کشاورزان) کوشش بیشتری نمایند تا منابع غذایی کشور به خطر نیفتد و همچنین منابع آبی به هدر نرود. لذا در حوزه آموزش کشاورزان و استفاده از توان کشاورزان با تجربه، متخصصان و مهندسان کشاورزی و همدل و همراه کردن آنها با کشاورزان امری ضروری و لازم الاجراست.