به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۲۲۷۴۹

بازی با حافظه مردم در مناظره دیشب

گروه سیاسی: سایت عصر ایران نوشت: شب گذشته حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در جریان مناظره با مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس گفت: «اینکه شما می‌گوید نرخ دلار در دولت گذشته به ۴ هزار تومان رسید ادعای غلطی است بلکه اوج نرخ دلار در پایان دولت دهم به ۳۱۰۰ تومان رسید. اما در روز اجرای برجام دلار ۳۶۰۰ تومان شد.» او همچنین ادامه داد: «آقای رئیس جمهور قول داده بود ارزش پول ملی را بالا ببرد اما امروز دلار به ۴ هزار تومان رسیده بنابراین باید نگران کسانی بود که احیاناً به مسئولان ما در کانون تصمیم‌ساز و سیاست‌‌پرداز مشاوره می‌دهند.»

سخنان شریعتمداری اما حکایت از این دارد که مدیر روزنامه کیهان چشمان خود را به واقعیت‌های جامعه بسته است. او امروز از دلار ۳۱۰۰ تومانی در زمان احمدی‌نژاد سخن می‌گوید که بانک مرکزی در سال ۹۲ اعلام کرد که رییس دولت دهم کشور را با دلار ۳۵۷۹ تومان تحویل روحانی داد. این در حالی است که در زمانی که محمود احمدی‌نژاد در خردادماه سال ۱۳۸۴ به عنوان رییس دولت نهم انتخاب شد، دلار ۸۹۸ تومان بود و ۸ سال بعد و در زمانی که حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ پیروز میدان شد، نرخ دلار به حدود سه برابر افزایش یافت؛ به طوری که متوسط قیمت نرخ دلار در خردادماه ۱۳۹۲، ۳۵۷۹ تومان بود.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی دلار طی ۸ سال دولت‌های نهم و دهم ۲۹۸.۵ درصد گران شد. مدیریت احمدی‌نژاد در کشور باعث شد تا دلار از ۸۹۸ تومان در زمان دولت اصلاحات به ۳۵۷۹ تومان برسد. این افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیمی در کاهش قدرت خرید مردم داشت. قیمت کالاهای تولیدی و مصرفی در این زمان چند برابر شد. نمونه بارز این معنا بالا رفتن سرسام آور قیمت خودرو بود. همین افزایش قیمت‌ها باعث شده بود تا احمدی‌نژاد کشور را با تورم ۳۲ درصدی به حسن روحانی تحویل دهد. طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم در آذرماه سال ۹۵ به ۷. ۲ درصد رسیده است. این در حالی است که خود احمدی‌نژاد کشور را تورم ۱۰ درصد از دولت اصلاحات تحویل گرفت.

سوالی که در این میان مطرح است این مسئله است که آیا حسین شریعتمداری و دوستانش این گران شدن قیمت دلار را ندیدند. البته سخنان شب گذشته او نشان می‌دهد که آن‌ها به خوبی این گران شدن را حس کرده بودند اما نمی‌خواستند این چند برار شدن قیمت دلار را پوشش دهند. امروز نه تنها این افراد به این نکته اشاره نمی‌کنند بلکه می‌گویند دلار در زمان دولت دهم ۳۱۰۰ تومان بود. تصور می‌کنیم که همین قیمتی که حسین شریعتمداری به آن اشاره می‌کند درست است آیا او به عنوان مسئول یک روزنامه در آن زمان نباید از رییس دولت وقت می‌پرسید چه شده است که دلار از ۸۰۰ تومان به سه هزار تومان رسیده است؟

دولت روحانی هم باید به صورت شفاف دلایل گران شدن دلار را به مردم بگوید. قطعا مردم انتظار ندارند در دولت تدبیر و امید دلار گران شود. در این میان اما انتظار این است کسانی که در برابر سه برابر شدن قیمت دلار در زمان احمدی‌نژاد سکوت کرده بودند در این زمان نیز سکوت کنند و از مشکلات مردم سخن نگویند. آن‌ها اگر می‌خواهند از مشکلات مردم بگویند باید ابتدا راز سکوت ۸ ساله خود را با مردم در میان بگذارند و بعد از دغدغه آن‌ها سخن بگویند. این رفتار‌ها باعث می‌شود آدمی یاد آن مثال معروف بیفتد که «دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را»

احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۱۶:۱۱
میگویند حافظه ماهی خیلی کوتاه مدت منتهی دلواپسان مردم را چی فرض کرده اند (346721)