به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : ۱۲۲۷۵۵

معمای‌ ترافیک شبانه

صادق صدرایی

صادق صدرایی
روزنامه بهار


دیگر دو ماهی شده است که مردم ساکن تهران در ساعاتی که آسمان، رنگ سیاهی به خود می‌گیرد با پدیده‌ای مواجه می‌شوند که در ظاهر همان‌ترافیک قدیمی و دیر‌آشنایشان است اما گویی تفاوت هایی با گذشته کرده است. اول ماجرا این‌ترافیک  شبانه و قفل شدن شهر در این ساعات بیشتر در بین مردم مطرح بود و کم کم از فضای مجازی و گفت و شنود مردم حاضر در متن جامعه به مسئولان هم رسید و این ماجرا آنقدر پر رنگ شد که صداوسیمایی که معمولا وارد این قبیل موضوعات که برای مردم کوچه و بازار اهمیت دارد نمی‌شود هم مجبور به صحبت از آن شد و اخبار تهران از رییس پلیس راهور که به تازگی در این سِمت کارش را شروع کرده بود علت این‌ترافیک شبانه را پرسید، پاسخ اولیه این مسئول مانند پاسخ هایی که در ابتدای هر بحرانی مسئولان کشور می‌دهند همراه با تکذیب موضوع و عادی جلوه دادن مسئله بود.

سردار محمد رضا مهماندار که در مراسم معارفه اش راه حل معضل‌ترافیک را همکاری همه بخش‌های مربوط به این حوزه و نظم عنوان کرده بود حالا در مقام عمل شاهد بحرانی عمیق است که تصاویر آن گویای تفاوت آشکار این‌ترافیک شبانه در این دو ماه با‌ترافیک معمول کلان شهر تهران است.بعد از چند روز صدای اعتراضات مردمی نسبت به این بحران از سوی نمایندگان مردم در شورای شهر هم مطرح شد و برخی از اعضای شورای شهر فرضیه‌ای را مطرح کردند که با توجه به قرائن و شواهدی که ارائه می‌دهند چندان هم دور از واقعیت نمی‌تواند باشد.
 آن‌ها معتقدند که فشار شهردار تهران برای تغییر رییس پلیس راهور علت اصلی این‌ترافیک بوده است و این ادعا را مطرح می‌کنند که اساسا این‌ترافیک شبانه تصنعی و عمدی است.فارغ از این که این فرضیه تا چه حد می‌تواند درست یا غلط باشد پرسش قابل طرح این است که به واقع نقش محمد باقر قالیباف در شهر چیست؟ آیا او نقشی فراتر از یک شهردار دارد؟ چگونه و در چه فرآیندی شهردار توان جابجایی مسئول مستقیم ساماندهی‌ترافیک در پلیس را دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی اساسی است که به نظر می‌رسد نیروی انتظامی می‌بایست صریح و شفاف درباره اش اطلاع رسانی کند و ابهامات به وجود آمده را نه با تکذیب‌های کلیشه‌ای که تبدیل به کارویژه سخنگوها شده است بلکه با اسناد و مدارک متقن برطرف کند.