به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۲۲۷۹۷

حجیم شدن دولت، مشکل اساسی کشور

عليرضا رحيمي
روزنامه بهار

پس از مجلس ششم دیگر فرصت آن دست نداد که یک تصویر واقعی از اصلاح‌طلبان در مجلس به نمایش گذاشته شود. خوشبختانه این اتفاق مبارک در مجلس دهم به وقوع پیوست. وقتی انتخابات تمام شد، تمام نگاه‌ها به انتخاب رئیس مجلس بود. پس‌ازآنکه نتیجه انتخاب رئیس مجلس واگذار شد خیلی‌ها فکر کردند که فراکسیون امید از انسجام لازم برخوردار نیست؛ اما بعد از گذشت بیش از شش ماه از مجلس دهم می‌بینیم که این فراکسیون حضوری فعال در کمیسیون‌ها، صحن علنی مجلس و در مجامع و هیئت‌های نظارتی و در عرصه ملی داشته است. به‌هرحال مردم و به‌ویژه جوانان در انتخابات سنگ تمام گذاشتند و حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند و انصافاً انتظاراتشان هم به‌حق است.

آقای روحانی کابینه خود را ائتلافی تشکیل داد. بی‌شک کابینه ائتلافی به ذاته همیشه با چالش مدیریت روبرو است. امروز مسئله مهم این است که مدیریت کابینه درست و منطقی باشد تا بتوان مشکلات جامعه را برطرف کرد. همان‌طور که اضلاع مختلف جریان اصلاح‌طلبی از آقای روحانی حمایت کردند همان‌قدر هم انتظار داشتند در آیینه و نمای دولت دارای نقش باشند؛ حال وقتی این تصویر را مشاهده نمی‌کنند گله‌مند می‌شوند. بنده به‌طورکلی موافقم که در برخی استان‌ها و حتی بعضی دستگاه‌های دولتی، بدنه‌ای همراه با دولت وجود ندارد. همین همراه نبودن با دولت باعث کارشکنی غیرمستقیم برای تصمیمات دولت می‌شود. بی‌تردید این سنگ‌اندازی‌ها در کوتاه‌مدت اثرات منفی بر روی کار دولت می‌گذارد. به نظر من اگر دولت بتواند در همین مدت کوتاه تا انتخابات ریاست جمهوری قدمی در جهت‌ترمیم مدیریتی باهدف انسجام بیشتر بردارد، با رشد رأی قابل‌توجهی در انتخابات اردیبهشت ۹۶ روبرو می‌شود. اول‌ازهمه باید به موضوع به‌صورت ملی نگاه کرد.

بحث مهم در انتخابات، مشارکت بالای مردم پای صندوق‌های رأی است. امیدواریم همه و مخصوصاً جوانان در انتخابات مشارکت کنند و افراد با  لیاقت را بر سرکار بیاورند.  باید به سمتی برویم که کرسی‌های شوراها در اختیار افراد حرفه‌ای و متخصص باشد؛ اما راجع به تصمیم اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری باید بگویم که فرد مورد نظر آن‌ها آقای حسن روحانی است. اینکه عده‌ای می‌گویند اصلاح‌طلبان یک گزینه دیگر را رو می‌کنند و هنوز از فرد موردنظر یاد نمی‌کنند، سیگنال‌های منفی و انحرافی در جهت تضعیف جبهه اصلاحات است.

امروز ایران در خاورمیانه به لحاظ امنیت نمونه است. فکر می‌کنم مجموعه تصمیمات دولت در حوزه‌های مختلف امیدوارکننده بوده و می‌توانیم به شایستگی از این زحمتکشان یاد کنیم. در رابطه با مجلس باید بگویم فعلاً وقت نمره دادن نیست زیرا در اول راه قرار دارد. ضمناً نمره به دولت و مجلس را مردم باید بدهند نه نمایندگان و مسئولان. موضوع معیشتی مردم، موضوع اول جامعه است. مجلس هم این موضوع را کاملاً درک کرده و بر همین مبنا برنامه ششم را با محوریت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم جلو می‌بریم. محور این سیاست‌ها اشتغال‌زایی و مشارکت و نقش مردم در فرایند واگذاری‌ها است.
مجموع این اتفاقاتی که در حال انجام است برای راحتی هرچه بیشتر زندگی مردم است و اینکه مشکلات اقتصادی مردم به حداقل برسد. نرخ بالای بیکاری برای همه ما دردآور است. امروز مراجعات به نمایندگان هم بیشتر در همین رابطه است که متأسفانه در بیشتر مواقع فقط شرمندگی آن نصیب ما می‌شود. باید توجه کرد که مشکلات اقتصادی مردم و کشور نباید فرصتی برای موج‌سواری عده‌ای در انتخابات شود.

ما وقتی مشکلات مردم را می‌بینیم باید بیشتر سعی و کوشش کنیم ولی متأسفانه برخی علاقه‌مند هستند از این موضوع برای تخریب دولت استفاده کنند. همه می‌دانیم که مشکلات جامعه ما یک‌شبه به وجود نیامده که حالا بخواهیم یک‌شبه حلش کنیم. مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم همیشه گریبان دولت‌ها را گرفته و برای رفع آن نیاز به کار جمعی در همه دولت‌ها است.