به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۱۲۲۹۱۳
بازداشت یحیی مشراپوف متهم قرقیزستانی

متهم به حمله تروریستی استانبول: کار من نیست

گروه بين‌الملل: یحیی مشراپوف متهم قرقیزستانی حمله تروریستی کلوپ شبانه رینا در استانبول اعلام کرد: این جنایت کار من نیست و به من ارتباطی ندارد.
متهم به حمله تروریستی استانبول: کار من نیست
به گزارش ایرنا، در حمله با اسلحه کلاشینکف یک مهاجم در نخستین دقایق سال 2017 میلادی به محل سالن تجمع کلوپ شبانه رینا در استانبول، 39 نفر کشته و 65 نفر زخمی شدند. پایگاه خبری سی.ان.ان ترک امروز اعلام کرد که 'یحیی مشراپوف' متهم این حمله در کشور خود و در بازجویی پلیس قرقیزستان گفته است: 'من هیچ ارتباطی با حمله تروریستی استانبول ندارم و تمام اتهامات را در این زمینه رد می کنم'

رسانه های ترکیه ديروز خبر دادند که صاحب پاسپورتی که در شبکه های مجازی و سایت ها متهم به عملیات تروریستی استانبول هست، ديروز در بیشکک پایتخت قرقیزستان شناسایی شد اما این متهم در بازجویی پلیسی در قرقیزستان گفت که هیچ ارتباطی با حوادث تروریستی استانبول ندارد و تمام اتهامات در این زمینه بی اساس است. این در حالی است که بر اساس عکس ها و ویدئوهای منتشر شده، مظنون این اقدام شهروند کشور قرقیزستان معرفی شده بود.

بر اساس اعلام رسانه های قرقیزستان، وی به هنگام بازگشت از ترکیه در فرودگاه بیشکک پایتخت قرقیزستان دستگیر شد. متهم به عملیات تروریستی استانبول اعلام کرد که با این حالی که در روز یکم ژانویه از بیشکک به استانبول رفته و در روز حادثه هم در کشور خود بوده، ولی موقع بازگشت توسط نیروهای امنیتی ترکیه از وی بازجویی شده است. وی در بازجویی ها مدعی شد که بر اساس تصاویر منتشر شده، متهم اصلی تنها شبیه وی است و بر این اساس نیروهای امنیتی ترکیه در فرودگاه او را آزاد کرده اند چرا که بر اساس اسناد، نمی توانسته در این اقدام دستی داشته باشد.

به نوشته سی.ان.ان ترک، همچنین سرویس اطلاعاتی قرقیزستان نیز اعلام کرد که در خصوص حمله به کلوپ شبانه رینا در استانبول با طرف های ترکیه ای خود در ارتباط است. سرویس اطلاعاتی این کشور همچنین عنوان کرد بررسی احتمال دست داشتن تبعه این کشور در حمله تروریستی استانبول ادامه دارد و در این زمینه با مسئولان ترکیه در ارتباط هستند. به گزارش این رسانه، راحت سلیمان اف سخنگوی کمیته امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد که در حال بررسی عکس ها و تصاویر منتتشر شده در رسانه ها و همچنین اطلاعات گذرنامه متهم هستیم و بررسی ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

پیش از این داعش، حمله تروریستی بامداد یکشنبه اول ژانویه 2017 در استانبول را بر عهده گرفته بود. رسانه های ترکیه نیز پیشتر به نقل از منابع امنیتی در ترکیه گزارش داده بودند که احتمالا داعش عامل این عملیات تروریستی بوده و مهاجم از طریق دریا متواری شده است. این فرد تروریست، در حمله خود به این کلوپ شبانه بعد از کشتن پلیس و یک غیرنظامی در ورودی مکان تفریحی ـ توریستی رینا در منطقه اورتاکوی استانبول که از مشهورترین کلوپ های شبانه به شمار می رود، وارد سالن شده و با تفنگ کلاشینکف مردم را به رگبار بست. در این حمله 39 نفر از گردشگران خارجی حاضر در محل کشته و دهها نفر زخمی شدند.