به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۱۲۳۰۷۵
کری: آمریکا از مذاکرات «آستانه» استقبال می‌کند

روسیه نیروهایش را در سوریه کاهش می‌دهد

گروه بین‌الملل: رئیس ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد، مسکو کاهش بخشی از نیروهایش را که در سوریه مستقر هستند، در دستور کار قرار داد.
روسیه نیروهایش را در سوریه کاهش می‌دهد
به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفاکس امروز (جمعه) به نقل از والیری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد:‌ وزارت دفاع روسیه عملیات کاهش بخشی از نیروهای خود در سوریه را با بازگرداندن ناوهواپیمابر کوزنتسوف، رزم‌ناو "پتر کبیر" و نیز مجموعه ناوهای همراه آن از سواحل سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور آغاز کرد.

گراسیموف اظهار داشت: کاهش نیروهای روسی در سوریه در حالی انجام می‌گیرد که آتش‌بسی که از سی‌ام دسامبر گذشته در این کشور برقرار شده و شامل گروه‌های تروریستی در سوریه نمی‌شود، همچنان برقرار است. رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه با اشاره به اینکه جنگنده‌های روسیه ظرف دو ماه ۴۲۰ حمله هوایی انجام داده و ۱۲۵۲ پایگاه تروریستی را نابود کردند، گفت:‌ ماموریت این جنگنده‌ها در سوریه به پایان رسید.

کری: آمریکا از مذاکرات "آستانه" استقبال می‌کند

وزیر خارجه آمریکا گفت، آمریکا از مذاکرات صلح سوریه که از سوی روسیه و در "آستانه" قزاقستان برای پایان ماه جاری میلادی در حال آماده سازی است، استقبال می‌کند و امیدوار است که این مذاکرات گامی به سوی صلح باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان آخرین نشست خبری خود در وزارت خارجه آمریکا گفت: ما دیدار و نشست در آستانه را ترغیب می‌کنیم. ما امیدواریم که این روند گامی به سوی جلو باشد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در 26 دسامبر 2016 گفته بود که روسیه، ایران، ترکیه و رییس جمهوری سوریه همگی برای انجام مذاکرات در آستانه قزاقستان موافقت خود را اعلام کرده‌اند اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است. هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا در این مذاکرات شرکت می‌کند یا خیر.

کری گفت که با استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت و گو کرده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین در 30 دسامبر 2016 گفته بود که آتش بس در سوریه با میانجی‌گری روسیه و ترکیه به دلیل بروز برخی درگیری‌ها دچار نقض شده است.

دی‌میستورا: امیدواریم مذاکرات آستانه به تثبیت آتش‌بس در سوریه کمک کند

فرستاده سازمان ملل به سوریه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان دمشق و شورشیان در "آستانه" به تثبیت آتش‌بس در سوریه کمک کند. استفان دی‌میستورا، در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: مقدمات برای برگزاری نشست آستانه در حال فراهم شدن است. سازمان ملل از این تلاش‌ها و هر تلاش دیگری که به تثبیت آتش‌بس کمک کند استقبال می‌کند. وی گفت: سازمان ملل نتایج نشست آستانه را با اهمیت می‌داند و امیدوار است که این نشست به تثبیت آتش‌بس در سوریه کمک کند. دی‌میستورا تأکید کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل جدید سازمان ملل نقشی فعال در مسئله سوریه دارد. ماه ژانویه شاهد تلاش بیشتری برای برگزاری مذاکرات ژنو خواهیم بود. اخیرا آتش‌بس در سوریه با تلاش‌های روسیه و ترکیه برقرار شد و قرار است 23 ژانویه مذاکرات میان مخالفان و دمشق در آستانه برگزار شود. مذاکرات صلح ژنو نیز هشتم فوریه برگزار خواهد شد.

مخالفان سوری توقف عملیات ارتش در وادی‌بردی را خواستار شدند

مخالفان سوری از شورای امنیت خواستند فورا اقدامی در راستای توقف عملیات ارتش سوریه در "وادی بردی" و اخراج تمامی شبه‌نظامیان خارجی از سوریه انجام دهد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین، ائتلاف مخالفان سوری در بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای دولت دمشق و هم‌پیمانانش به "نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی" در منطقه وادی بردی، در نزدیکی دمشق، از شورای امنیت و طرف‌های ضامن آتش‌بس در سوریه خواستند فورا برای توقف عملیات آنها در منطقه وادی بردی اقدامی انجام داده و عاملان آن را محکوم و مجازات کنند.

این ائتلاف در ادامه از شورای امنیت خواست فورا طرحی مبنی بر خروج تمامی شبه‌نظامیان خارجی از سوریه و الزام همه طرف‌ها به توقف حمایت‌هایشان از این شبه‌نظامیان که با ایجاد پوشش سیاسی و یا قانونی برای آنها انجام می‌شود، در پیش بگیرد. جبهه‌های اصلی نبرد در سوریه از بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته شاهد برقراری آتش‌بسی است که با تلاش دو طرف روسیه و ترکیه به دست آمد و آمریکا که پیشتر شریک روسیه در آتش‌بس‌های ناکام قبلی بود، در این توافق نقشی ندارد.

اما آتش بس در منطقه وادی بردی برقرار نشده، منطقه‌ای که طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه از 20 دسامبر شاهد درگیری‌های مستمری میان نیروهای دولت سوریه و حزب‌الله از یک سو و نیروهای وابسته به گروه‌های مخالف سوری و فتح الشام (النصره سابق) از سوی دیگر است. این درگیری‌ها به دنبال قطع آب شهر دمشق آغاز شد، دمشق گروه‌های مخالف را به آلوده‌سازی و سپس قطع کامل آب متهم کرده‌اند، در مقابل مخالفان سوری مدعی شدند که فتح‌الشام در وادی بردی حضور ندارد.