به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۱۲۳۷۶۹
شاهد رشد بیش از ۵ درصدی در کشور هستیم

رییس‌جمهور: عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند

گروه سیاسی: رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز شاهد رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد در کشور هستیم گفت: برجام تعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی ندارد.
رییس‌جمهور: عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند
حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در نهمین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که با حضورشان، اشک‌شان، آه‌شان و با حرکت پرشورشان در خیابان‌ها و در مراسم نماز، بدرقه آن پیکر پاک و همچنین حضورشان در مراسم ترحیم تشکر و سپاسگذاری داشته باشم.

وی افزود: حضور ملت نشان داد که مردم ما به خوبی قدر بزرگان‌شان، خادمان‌شان و آنهایی که تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی در استقرار این نظام و همچنین برای توسعه کشور و آبادانی آن و از همه مهمتر نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری بودم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبرشان، متانت و سکوتشان، آنچه را که برای نظام لازم می‌دیدند، انجام داد. با بیان آرامشان در مسائل بسیار مهم سیاسی همراه با روش اعتدالی‌شان، عقلانیت، خرد و سعه‌صدرشان نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور، تعامل با افکار مختلف و اندیشه‌های مختلف است.

روحانی ادامه داد: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست، ما نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده‌مان استفاده کنیم، اما شیوه او، راه او، نصایح او و آنچه که او برای ما به یادگار گذاشته‌اند، از نوشتهه‌ا، آثار صوتی و از همه سرمایه‌هایی که برای ما به یادگار گذاشتند، می‌توانیم استفاده و بهره‌برداری کنیم، راه اعتدال، راه خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم. وی تصریح کرد: ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران، از همه فعالان سیاسی خواهش می‌کنم همین فضا را ادامه دهیم، نه برای امسال، بلکه برای سال‌های پیش رو ادامه دهیم؛ برای آبادانی کشور عزیزمان، از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیرپا گذاشته نشود. نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی، درستی، اخلاق حسنه و همچنین شیوه‌هایی که خداوند بزرگ و قرآن مجید به ما توصیه کرده، به دست فراموشی بسپاریم.

برای مسائل فردی و جناحی اخلاق حسنه زیر پا گذاشته نشود

روحانی از همه ملت, مسئولان و فعالان سیاسی خواست فضای فعلی را ادامه دهند و گفت: نه برای امسال بلکه برا سال های آتی و  آبادانی کشور باید همین مسیر را ادامه دهیم. از همه مهم‌تر این است که در فضای اعتدالی دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی‌شود. نکند برای برخی از مسائل فردی و گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه و همچنین شیوه‌هایی که خداوند و قرآن کریم توصیه کرده را به دست فراموشی بسپاریم.

او در ادامه با بیان اینکه امروز در فضای فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشتیم گفت: دستاوردها به خاطر حضور، تلاش، کمک،ایستادگی،استقامت، اندیشه ،صبر و حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بود. رییس جمهور یادآور شد: ما بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های خوبی داشتیم و بسیاری از آنها نیاز به تلاش بیشتر دارد. او ادامه داد: من بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که امسال تلاش ما بر این است  که رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاسگزار از کارآفرینان و خدمتگذاران مردم از مقامات دست به دست هم دادیم امروز شاهد رشد پیش از ۵ درصد هستیم .

رشد ۴/ ۷ درصدی ایران در منطقه بی نظیر است

روحانی در ادامه به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: امروز شاهد بیش از رشد ۵ درصدی در کشور هستیم، این رشد به  ۴/ ۷ درصد رسیده که در منطقه ما بی نظیر است. در جهان نمونه‌های زیادی نداریم که چنین رشد اقتصادی داشته باشند آن هم با توجه به سالهایی که رکود اقتصادی وجود دارد. او افزود: ما توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی هنوز فاصله زیادی داریم اما در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل در کشورما ایجاد شد که در دنیا نظیر زیادی ندارد.  در گفت و گوی تلویزیونی گفتم کشورهایی وجود دارند که در سال  بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می کنند اما ما به طور متوسط به ۷۰۰ شغل دست پیدا کردیم که به خاطر مسایل جاری کشور بی نظیر است.

روحانی افزود: نکته سوم موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای و برجام است. این برجام تعلق به دولت یازدهم و شخص خاصی ندارد، بلکه متعلق به  ملت بزرگ ، رهبری مقتدر ، کشور ، شهیدان ، شهدای هسته ای و دیگر فداکاران ما است. برجام یک دستاورد بزرگ ملی است و کسی فکر نکند که به خاطر انتخابات از آن بیش ازحد  سخن بگوید و یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند. از برجام مهمترحق و موفقیت یک ملت است. روحانی با بیان اینکه هیچ کس در این دنیا مدعی موفقیت صددرصدی نیست گفت: هرکاری ممکن است نقص و عیب داشته باشد اما جمع آن موفقیت برای ملت بود. ما در اخلاق پیروز شدیم و به دنیا گفته بودیم به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم ؛گفته بودیم آنچه در مورد حکومت و دولت ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی بیان شده دروغ است. رییس جمهور تاکید کرد: در برجام به اثبات رساندیم که ملت ایران و دولت و نظام جمهوری اسلامی  راستگو است و آنها که به ایران دروغ بستند باید در پیشگاه خدا سرافکنده باشند. کمتر کسی فکر می کرد که مساله پی ام دی حل شود و از این بین نسبت به آینده بررسی ها را ادامه می دهیم.

او افزود: پایان این پرونده موفقیت اخلاق ملت ایران بود و از لحاظ سیاسی پیروز شدیم. ایران کشوری است که می‌تواند در مسایل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های سیاسی و بین المللی یک خسارت در جهان  بود. ما می‌خواستیم بگوییم ایران هراسی اشتباه است. از ایران نترسید چراکه ایران به دنبال صلح است. می‌خواستیم بگوییم که ایران استحقاق این را ندارد که تحت فصل هفتم به عنوان کشوری که صلح را به خطر انداخته محسوب شود. ما از لحاظ سیاسی پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که آن را تصویب کرده بود، لغو کردیم. وی افزود: ما برای احقاق حق ملی موفق شدیم. ما گفتیم استفاده از انرژی صلح امیز هسته‌ای حق ماست و باید این را به رسمیت شناخت. این پیروزی حقوقی ما بود و از لحاظ اقتصادی هم پیروزی خوبی به دست آوردیم. ما به ملت گفتیم زمانی توافق را می پذیریم که همه تحریم ها کنار گذاشته شود. ما گفتیم آماده نیستیم و قبول نمی‌کنیم که تحریم ها قدم قدم کنار گذاشته شود.

روحانی تصریح کرد: ما به غربی ها گفتیم که تحریم ها باید یک جا کنار گذاشته شود این که بعد از مدتی بخواهید تحریم بیمه و بعد از مدتی تحریم حمل ونقل را بردارید ما قبول نمی کنیم همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته برداشته شد ما در گاز تحریم نداریم در مسایل حمل ونقل و بیمه تحریمی نداریم در مسایل بانکی با دولت ها و بانکهای بزرگ رابطه خوبی داریم اما بعضی بانکها که سهام خصوصی دارند احتیاط بیش از حدی انجام می دهند. رییس جمهور تصریح کرد: برخی کشورهای بزرگ و امریکا در راه اجرای برجام سنگ اندازی کردند. دیدگاه ما هم نسبت به آمریکا همین بود به هر حال دولت متخاصم از همه پتانسیل خود برای حل مشکلات استفاده نمی‌کند و اگر مشکلاتی باقی مانده باید آنها را حل و فصل کند.

روحانی افزود: در توافق با یک کشور هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شود برخی موارد به دلخواه پیش نرود ولی نباید ما حوصله خود را از دست بدهیم این یک توافق بزرگ با شش کشوری جهانی است طبیعی است که در برخی موارد با مشکلاتی مواجه شویم ما باید مقتدرانه عمل کنیم ولی عجولانه کار نخواهیم کرد برای ما منافع ملی اصل است.

روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه همگان اذعان دارند که در فقدان آیت‌الله هاشمی کشور پشتوانه مهمی را از دست داده است برای همین هم این نگرانی وجود دارد که پس از مرحوم آیت‌الله هاشمی شما هدف حملات بیش‌تر تندروها قرار بگیرید. به‌گونه‌ای که امروز نه تنها رییس‌جمهور ۸ ساله دولت اصلاحات حق حضور در برنامه‌های مختلف حتی مراسم ترحیم را ندارد بلکه زمزمه‌هایی نیز مبنی بر احتمال رد صلاحیت جنابعالی در انتخابات آتی شنیده می‌شود.  سوال مشخص من از شما به عنوان عالی‌تر مقام کشور پس از رهبری این است که آیا وقت آن نرسیده است که بزرگان نظام برای رفع این تندروی‌ها و محدودیت‌ها قبل از از دست دادن سرمایه‌های نظام چاره‌ای بیاندیشند؟، گفت:‌ آیت‌الله هاشمی شخصیت بزرگ نظام ما بودند و جای خالی ایشان هیچ وقت پر نمی‌شود. در روایت آمده است یک عالم بزرگ از دنیا برود جایش پر نمی‌شود.

جای خالی آیت‌الله هاشمی پر نمی‌شود

او ادامه داد: از لحاظ شخصیت آقای هاشمی جایشان خالی است مانند شهید بهشتی که هیچ وقت جایشان پر نمی‌شود. شخصیت آیت‌الله هاشمی به گونه‌ای است که هیچ گاه جای خالی آن پر نمی‌شود. ما باید سعی کنیم تاحدی که امکان دارد کار بزرگی را که آن مرد بزرگ انجام داد، را ادامه دهیم.

ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید

رییس جمهور با بیان اینکه ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید،‌ افزود: روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده است. انتخابات همیشه یک فرآیندی دارد و هنوز زمان زیادی تا آن باقی مانده است. امروز همه باید برای خدمت به نظام کمربندها را محکمتر کنیم. این مردم بزرگ همیشه نشان دادن چقدر بزرگ هستند و باید نسبت به این مردم کا ر و تلاش کنیم. او تاکید کرد: واقعا از همه چیز مهمتر حتی انتخابات اساس خدمت به نظام و مردم است . باید تلاش کنیم به این ملت خدمت کنیم  و  تا روز آخر کار کنیم.

روحانی گفت: امیدوارم نگرانی هایی که در بیان شما مطرح شده روز به روز کاسته تر شود. فضایی که امروز درست شده فضای وحدت ملی است که در تشیع جنازه آیت‌الله هاشمی نمود خیلی خوبی داشت انشاله تا آخر این وحدت را حفظ کنیم. رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار شهروند که پرسید دستاوردهای برجام برای فقرا و حاشیه نشینان جامعه چیست؟ گفت: دستاوردهای برجام متعلق به همه و برای فقرا و مستضعفین است. برجام متعلق به همه مردم است و خدماتی که امروز انجام می‌دهد، برای تمامی افراد جامعه است.

او تصریح کرد: با یک آمار ساده می‌توان گفت اگر ۲۷ دی ماه پارسال برجام اجرایی نمی‌شد، تحریمهای عادی مانع از این می‌شد که ما بتوانیم نفت خود را بفروشیم و شاید درآمد ما حاصل از فروش نفت  ۳۳ میلیارد تومان بیشتر نبود اما امروز با اجرایی شدن برجام درآمدی نفتی ما به ۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید. رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما باید این کسری بودجه را از کجا تامین می کردیم؛ از حقوق معلمان و یا پرستاران و یا اینکه بسیاری از کارهای درمانی را زمین می‌گذاشتیم و مردم را با مشکل مواجه می‌کردیم.

نقد‌های لوکس منتقدان جایی ندارد

رئیس جمهور با بیان اینکه منتقدان نقدهای لوکسی می‌کنند و این نقدها جایی ندارد گفت: باید واقعیت را به مردم گفت که اگر برجام نبود نمی شد؟ امروز این کارگرانی که در پالایشگاه‌های نفت و گاز تلاش می کنند باعث بوجود آوردن این شرایط هستند و ما مدیون آنان هستیم. او به قطعی گاز در برخی از ادارات دولتی اشاره کرد و گفت: برخی از نهادها به دلایلی گاز خود را قطع کرده اند با این وجود در کشور  بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود.اگر نتوانیم سرمایه گذاری های لازم را انجام دهیم چگونه زندگی مردم را تامین کنیم؟ روحانی ادامه افزود: حاشیه نشینانی که امروز مطرح می‌کنید بیمه شده‌اند،  ما حدود ۱۱ میلیون نفر از افراد حاشیه نشین را بیمه کردیم و خدمات به آن‌ها ارائه می‌کنیم .

برای نقد دولت، برجام را نقد نکنید

رییس جمهور تاکید کرد: برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است اگر می خواهید دولت را نقد کنید برجام را نقد نکنید و فکر نکنید با نقد برجام با دولت مقابله می‌کنید برجام کاری بزرگی است که نباید کوچک نشان داده شود. برجام را نهادهای اجرایی و مجلس تصویب کردند متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به نظام است. رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تا چه حد دولت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایجاد شغل سهم در نظر گرفته و چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال دارد، گفت: مساله اشتغال مساله بسیار مهم پیش روی ما است و برای همه متولدین دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰  شغل ایجاد می‌شد. اما از نیمه دوم دهه هشتاد ایجاد شغل متوقف شد و اشتغال خالص در دهه ۹۰ را نمی‌بینیم و برداشت من این است که ایجاد اشتغال به صفر رسید.

بجای ایجاد شغل، واردات را افزایش دادند

او بیان کرد: در سال‌هایی که باید اشتغال در دولت ایجاد می‌شد این اقدام صورت نگرفت و متاسفانه به جای ایجاد شغل،  واردات را افزایش دادیم که امروز باید این مساله جبران شود.

در یکسال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند

رییس جمهور با اشاره به افزایش فضای دانشگاهی گفت: در آن مقطع فضای دانشگاهی اعم از پیام نور ، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد توسعه یافت و جوانان زیادی را در این حیطه جذب کردند و آمار به حدود  ۴ میلیون رسید که اکنون حدود ۵ میلیون فارغ التحصیل داریم و با وجود اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دانشجو در سال وارد دانشگاه می‌شوند از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند که این در آمارها وجود دارد. روحانی افزود: اما این که چقدر توانستیم شغل برای فارغ التحصیلان ایجاد کنیم‌باید گفت ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد که در نتیجه ۵۰۰ هزار بیکار به بیکاران گذشته اضافه شده است که در کنار این آمارهای دیگری از بیکاری اعم از بانوان و دیگر اقشار را داریم. بنابراین بیکاری افزایش یافته است و به رغم اینکه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد اما کفاف رفع بیکاری را نمی‌دهد.

ایجاد شغل برای جوانان از اهداف برجام بود

رئیس جمهور بیان کرد: اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کردیم تازه می‌توانستیم بگوییم در این زمینه کار شده است اما ما در زمینه ایجاد اشتغال عقب هستیم و یکی از اهداف بزرگ ما در برجام ایجاد شغل برای جوانان بود. او درباره اینکه چگونه باید شغل برای جوانان ایجادکنیم گفت: با وام اشتغال درست نمی‌شود بلکه با سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی صنعت می‌توان به این هدف دست یابیم. در برخی از کارخانه‌های بزرگ مانند فولاد در گذشته آنقدر تولیدات انباشته شده بود که در حیاط کارخانه‌ها هم جا برای آنها کم بود اما الان صنعت فولاد جنس ندارد و نوبت سه ماهه می‌دهند. روحانی تاکید کرد: آنها که می‌گویند ما چیزی نمی‌بینیم خب یک عینکی بزنند یا درمان کنند. لذا به طور مثال در ذوب آهن باید ببینیم چه وضعی داشتیم و امروز در چه مقطعی هستیم. نمی‌گویم همه مسائل حل شده است بلکه بخشی از مشکلات حل شده و درست است که نمی‌توانیم به تمام بخش‌ها تسهیلات ارائه دهیم اما شاهد یک تحرک در سراسر کشور هستیم و همه استان‌ها به نوعی  شاهد رونق هستند؛ اما عقب‌ماندگی و رکود آنقدر عمیق بوده که جای خالی را پر نکرده است.

آنهایی که چیزی نمی‌بینند عینک بزنند یا در مان کنند

روحانی تاکید کرد: آنها که می‌گویند ما چیزی نمی‌بینیم خب یک عینکی بزنند یا درمان کنند. لذا به طور مثال در ذوب آهن باید ببینیم چه وضعی داشتیم و امروز در چه مقطعی هستیم. نمی‌گویم همه مسائل حل شده است بلکه بخشی از مشکلات حل شده و درست است که نمی‌توانیم به تمام بخش‌ها تسهیلات ارائه دهیم اما شاهد یک تحرک در سراسر کشور هستیم و همه استان‌ها به نوعی  شاهد رونق هستند؛ اما عقب‌ماندگی و رکود آنقدر عمیق بوده که جای خالی را پر نکرده است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در سال ۹۱ هفت درصد رشد منفی داشتیم ادامه داد: در سال ۹۲ دو درصد رشد منفی داشتیم. مجموع این دو سال می‌شود ۹ درصد ولی ما در سال ۹۳، سه درصد رشد مثبت داشتیم و در سال بعد آن دو درصد یعنی مجموعا ۵ درصد. ما ۴ درصد دیگر باید رشد داشته باشیم که تازه به سال ۹۰ برسیم. او ادامه داد:‌ ما توانستیم مسایلی که به وجود آمده بود را حل کنیم. ما هنوز همه آثار و تبعات گذشته را حل نکردیم و رونق در همه بخش‌ها دیده نمی‌شود اما حرکت خوبی شروع شده است که باید با امید بیشتر این راه را ادامه بدهیم تا بتوانیم نتایج آن را حتی در بحث اشتغال جوانان ببینیم.

روحانی در پاسخ به سوالی در رابطه با برجام و نشست آستانه و برنامه ایران برای این نشست گفت: مساله منطقه به ویژه مساله سوریه مساله بسیار مهم است. این درگیری‌ها در سوریه که بیش از ۵ سال به طول انجامید و این همه کشتار به همراه داشت بسیار برای ما مهم است. خوشحالیم که دو طرف بر سر آتش بس  به توافق رسیدند.

او با مثبت ارزیابی کردن اینکه دولت سوریه با برخی گروه‌ها به توافق رسیده  است، افزود: البته بحث گروههای تروریستی مانند داعش و جبهه النصره در این جا مطرح نیست. ما باید تلاش کنیم که آتش بس را حفظ کنیم. در گذشته عده‌ای از افراد سیاسی که عمدتا خارج نشین بودند در رابطه با مسایل سوریه بحث می‌کردند و به نتیجه‌ای نمی‌رسیدند اما امروز مذاکره بین دولت سوریه و افراد حاضر در صحنه است که می‌تواند یک مذاکره جدی و تاثیر باشد.

مردم سوریه باید تصمیم‌ بگیرند که چه کسی رییس جمهور آنها باشد

او افزود: سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه تلاش‌های زیادی برای نشست آستانه انجام داده‌اند. اساس این نشست مذاکره سوری- سوری است.همه تلاش ما این  است که این قدم اول قدم پایانی نباشد ضمن اینکه نقشه گروههای مسلح مشخص نیست و معلوم نیست که کدام قسمت از سوریه در دست کدام گروه است و پیچیدگی هایی در مساله سوریه مطرح است. از سوی دیگر بحث نیروهای کرد و نیروهای خارجی مطرح است. امیدواریم که به نتیجه خوبی در این اجلاس دست پیدا کنیم.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد داشته است که مساله سوریه را از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل کند. ما تمام توان خود را در این راه به کار گرفته ایم. این که در آینده چه دولتی در سوریه سرکار باشد و رییس جمهور آن چه کسی باشد مربوط به مردم سوریه است و کسی حق دخالت ندارد ما وظیفه داریم فضای صلح آمیز را آماده کنیم و شرایط برای انتخابات آزاد مهیا کنیم و ببینیم که مردم سوریه چه تصمیم می‌گیرند.

برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسان‌تر کرده است

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه دولت یازدهم در ماه‌های پایانی خودش قرار دارد. در زمینه عمل به اقتصاد مقاومتی که از بیانات مقام معظم رهبری است چگونه اقدام کرده گفت: مساله اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد. همه سیاست‌های کشور و دولت برای اجرایی کردن آن تلاش فراوانی کرده اند

او خاطر نشان کرد: مساله برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسانتر کرده است. روحانی تصریح کرد: برجام یک سرمایه گذار و تولیدگر نیست که بگوییم چه کاری انجام داده است؟ برجام فضا را آماده و موانع را از سر راه برداشت. او در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده است گفت:  اولین اقدام ما در زمینه اقتصاد مقاومتی در حوزه  نفت وگاز بود، برجام شرایطی را به وجود آورد که یک مرتبه تولید ما نفت به بشکه‌ای ۳میلیون رسید این کار آسانی نیست که از تولید حدود ۱ میلیون به ۳ میلیون بشکه در روز  برسیم، این امر  کار بسیار عظیمی است.

رییس جمهور در ادامه به صنایع پتروشیمی و تأثیر اقتصاد مقاومتی بر آن اشاره، عنوان کرد: پتروشیمی بعد از برجام تغییرات بسیاری زیادی کرد. این روزها شاهد هستیم که صادرات ما در این حوزه افزایش پیدا کرده و حتی پتروشیمی‌های جدیدی نیز در حال افتتاح  هستند که این امر به معنی اشتغال است. روحانی در قسمت دیگری از سخنانش به تحولات در حوزه کشاورزی اشاره کرد وگفت: ما امروز در صنعت کشاورز به خودکفایی رسیده ایم، پیش بینی می کردیم که امسال ۸ میلیون تن خریداری کنیم اما  ۵/  ۱۱میلیون تن گندم خریداری شد ، این در حالی است تولید گندم در کشور به  بالای بیش از ۱۴ میلیون تن رسیده که خود دستاورد بزرگی است.

 ۳۰ درصد خودروهای مشترک ساخت ایران و سایر کشورها صادر می‌شود

او در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به پیشرفت درصنعت خودرو  عنوان کرد: به زودی جهشی در صنعت خودرو دست پیدا خواهیم کرد و تولید و فروش خودروهای مشترک ساخت ایران و سایر کشورها تا پایان سال آغاز می شود که ۳۰ درصد آن صادرات می شود. رییس جمهور به خرید هواپیما اشاره کرد و اظهار داشت: برخی‌ها می‌گویند خرید هواپیما برای مردم چه خاصیتی دارد؟ باید گفت خرید هواپیما از راننده تاکسی گرفته تا صنعت هوایی برای مردم خاصیت دارد. مردم ما پول‌های خود را به شرکت‌های خارجی هوایی در کشورهای همسایه می‌دهند و سالانه ما بین ۴ میلیارد تا ۵ میلیارد سرمایه را برای استفاده از صنعت هوایی کشورهای همسایه از کشور خارج می ‌کنیم که می‌توان با نوسازی ناوگان هوایی این سرمایه را در کشور نگه داریم.

عده‌ای دوست دارند مردم سوار هواپیمای کهنه شوند

رییس جمهور تصریح کرد: انگار عده‌ای دوست دارند که مردم سوار بر هواپیماهایی کهنه شوند. اگر شما دوست دارید بروید سوار هواپیماهای کهنه شوید. او در ادامه به صنعت ریل گذاری و راه آهن کشور اشاره کرد وگفت: اگر اقتصاد اجازه دهد می‌توانیم ۵ استان را تا پایان سال ریل‌گذاری کنیم.

صداوسیما سخنانم در ۱۶ آذر را ناقص منعکس کرد

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: ایسا تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید تحریم‌های سابق است. البته به نظر ما همین تمدید تحریم هم نقض برجام است. اگر این تمدید اجرایی می‌شد ما برخورد جدی می‌کردیم. من در ۱۶ آذر گفتم ولی صدا و سیما آن را به صورت ناقص منعکس کرد. اگر این تمدید اجرا می‌شد نقض فاحش برجام بود. این یک قانون است که کنگره آن را تمدید کرده ولی رئیس جمهور آن را اجرا نکرده البته وظیفه‌اش این بود که این تمدید را وتو می‌کرد که نکرد. نکته دیگر این است که بعد از تصویب کنگره دولت آن را بلااثر کرد که اگر آن را بلااثر نمی‌کرد، ما آرام نمی‌نشستیم. تمدید این تحریم در عین حال تخلف بود و ما هم در راستای این عمل اقداماتی کردیم. بنده به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستورهایی دادم که در حال پیگیری و انجام است.

آمریکا در زمینه برجام بدعهدی و بدقلقی کرده

رییس جمهور افزود: این که ممکن است در آینده بدعهدی ببینیم امکان دارد انجام توافق و برجام مکانیزم خاص خودش را دارد ما طبق این مکانیزم عمل کرده و می‌کنیم. برخی از مقدمات اجرایی برجام دیروز تمام شد. مسائل مربوط به فردو همین دیروز انجام شده است. آمریکا در زمینه برجام بدعهدی و بدقلقی کرده است و ما خودمان را برای آینده آماده کرده‌ایم. روحانی افزود: برجام را نمی‌تواند یک فرد که انتخاب شده ملغی کند و بگوید از آن خوشم نمی‌آید. او نمی‌فهمد برجام به نفع آمریکا هم هست. این یک بازی برد – برد است اما متاسفانه رئیس جمهور منتخب امریکا فعلا این گونه فکر می‌کند. برجام را به راحتی کسی نمی‌تواند نقض کند ولی ما باید تدبیر خود را حفظ کنیم.

نمی‌دانم چرا هنوز برخی به پیشگویی کردن ادامه می‌دهند

او افزود: بعضی‌ها شب که می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند منتظر هستند که برجام برهم بخورد و دائما مقاله می‌نویسند و می‌گویند که پایه‌های برجام شل شده است عده‌ای در ۲۰ سال گذشته دائما پیشگویی می‌کنند و تمام پیشگویی‌های آنها برعکسش عملی می‌شود اما نمی‌دانم باز چرا به پیشگویی کردن ادامه می‌دهند. رئیس جمهور تصریح کرد: برجام مستحکم است ولی باید حواسمان را جمع کنیم و از فضای به وجود آمده به نفع کشور استفاده کنیم. 

بیشتر حرف‌های ترامپ شعاری است

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد ورود آقای ترامپ به کاخ سفید و تدابیر انجام شده از جانب او برای مذاکره مجدد در رابطه با برجام و اینکه آیا انتخاب آقای ترامپ بر انتخابات ایران تاثیر می‌گذارد یا نه؟ گفت: ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی کرده و گفته که از تصویب برجام خوشحال نیست و تعابیر مختلفی در این زمینه داشته است اما به نظر بیشتر این حرف‌ها شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد. این یک توافق دو جانبه نیست.

مذاکره مجدد معنا ندارد

او افزود: مذاکره مجدد معنا ندارد سال‌ها طول کشیده و مخصوصا در دولت یازدهم دو سال و نیم مذاکره شده تا این توافق به دست آمده است. نمی‌شود که دوباره راجع به این مساله مذاکره کرد. این حرف به مانند این می‌ماند که بگوییم که پیراهنی که بر تن شماست تا می‌خواهیم تبدیل به پنبه کنیم تا دوباره بریسیم ببافیم و دوباره بدوزیم. روحانی تصریح کرد: بازگشت معنا ندارد. هیچ مذاکره‌ای برای برجام صورت نمی‌گیرد. برجام تکمیل شده و در سازمان ملل هم تصویب شده است این یک توافق بین المللی و چندجانبه است.

وجود رئیس جمهور جدید در کاخ سفید تاثیری در انتخابات ایران ندارد

او افزود: وجود رئیس جمهور جدید در کاخ سفید تاثیری در انتخابات ایران ندارد مردم تلاش خودشان را می‌کنند و انشاالله خواست مردم اجرایی و عملیاتی شود.


سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۱۷:۳۸
بین گزینه های احتمالی برای انتخابات سال آینده بهترین گزینه آقای روحانی هستن.امیدوارم با وجود سنگ اندازی های فراوان در داخل و خارج مسیر پیشرفت و سربلندی ایران ادامه داشته باشد. (347424)
منصوره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۲۰:۰۸
رئیس جمهور عزیز
اون عده اقلیت دلواپس نسبت به هر چیزی که نفعی برای مردم داشته باشه حساس و نگران و مخالفند . این جماعت دلواپس فقط نفع و سود خودشون رو میخوان حتی به قیمت جون مردم . شما کار خودت رو انجام بده و حتی جواب حرفاشون رو هم نده (347435)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۲۱:۲۲
روحانی در مجموع اعتدالی و منطقی جواب دادند انشاا...بزرگان دوجناح و موثرین نظام برای توجه جدی ب مشکلات فراوان مردم بخصوص معیشت باهم اشتی کنند و کینه ها را کنار بگذارند (347440)
ایرانی
United Kingdom
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۲۱:۴۶
با سلام
هر وطن پرستی میداند که کلیت برجام در راستای منافع ملی کشور را از ورطه سقوط آزاد نجات داد و این یک معامله برد -برد بوده و برای تحقق هر معامله باید دو طرف منفعت لازم را کسب کنند و در برجام هم اگر غیر از این بود توافقی حاصل نمی شد.
شکاف طبقاتی در دولت گذشته به اوج خود رسید و بخش اعظمی از طبقه متوسط جامعه به زیر خط فقر سقوط کردند.اکنون برای مطرح کردن قالیبباف و با بزرگنمایی تاخیر پرداخت وجه گندم کشاورزان و مسئله بیکاری به تبلیغات ضد دولت تدبیر و امید در روستاها و شهرهای کوچک دامن زده میشود. (347441)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۰۲:۱۷
خرید هواپیمای نو یک نیاز اساسی است روزگاری سومین خط هوایی امن جهان بودیم و به تمام نقاط دنیا پرواز مستقیم داشتیم الان شرکتهای قطر ،امارات و ترکیه پروازهای خارجی ما را انجام میدهند و مایه سرشکستگی ملت ایران است .بابت کارشکنی امریکا وقتی با او دشمنیم و پرچمش را لگدکوب میکنیم تقاضای همکاری و عدم کارشکنی ساده لوحانه است .در رابطه رشد 7درصدی این برای دولت و صنعت نفت بوده و حتی اگر عایدی دولت 10 برابر شود ریالی از فروش نفت نصیب ملت نخواهد شد باید فضای کسب و کار مناسب شود که آنهم به این زودی بعید است (347446)
سيدنظام الدين مجتهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۰۴:۱۷
زنده باشي رئيس جمهور روحاني!

با تمام وجود ، تك تك آحاد مردم به صحنه خواهند آمد ، و با راي تاريخي خود به حضرتعالي ،هم مشت محكمي بر دهان هتاك دلواپسانِ كاسبِ تحريمِ بزدل خواهند زد و هم به نشان خواهند داد كه راه رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام،حضرت آيةالله هاشمي رفسنجاني (ره) پررهرو است و مقتدارنه ادامه خواهد يافت.

به كوري چشمِ تك تكِ كاسبانِ تحريم.... (347449)
اکبر
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ ۱۴:۰۶
همیشه مشکل ماانتخاب فردی سالم وکاربلد نیست بیشترمشکل حمایت ازفردمنتخب است اوهم مثل مایک انسان است اگراختیارات قانونی رادردست نداسته باشدبا یک فرد عادی هیچ تفاوتی نداردپس باحمایت عملی ازفردمنتخب مثل رییس جمهور میتوان اختیارات قانونی رابه اوگوشزد نموده وجلوی مسولینی که میخواهندفعالیت واختیارات اورامحدودکنند بگیرم وبافشارسیاسی براجرای قانون تکیه کنیم (347456)