به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۱ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۱۲۳۹۲۷

پایین‌ترین آمار‌ارتکاب جرم در ژاپن ثبت شد

گروه جامعه: سازمان پلیس ملی ژاپن روز جمعه در گزارشی اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی ژاپن فقط شاهد ۹۹۶ هزار و ۲۰۴ مورد ارتکاب جرم در سراسر کشور بود که این پایین ترین میزان از زمان آغاز ثبت جرایم در سال ۱۹۴۶ است.این میزان پس از آنکه در سال ۲۰۰۲ با رقمی در حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار مورد به بالاترین حد خود رسید، برای ۱۴ سال پیاپی کاهش یافته است.
سازمان پلیس ملی ژاپن همچنین تایید کرده که ۵ هزار و ۱۳۱ مورد جرایم خشونت آمیز مانند قتل و سرقت و ۷۲۳ هزار و ۱۸۹ مورد دزدی که در سالهای قبل ثبت شده، در سال ۲۰۱۶ به پایین ترین حد خود رسیده اما جرایمی مانند کلاهبرداری با پنج درصد افزایش به ۴۵ هزار و ۷۸۸ مورد رسیده است.
 
پژوهش‌ها نشان می‌دهد چندین عامل در پایین بودن سطح جنایت در ژاپن نقش دارند، که بنیان و ریشه آن گرایش قدرتمند فرهنگی برای انفعال و عدم خشونت است.در جامعه ژاپنی، خشم و خشونت رفتاری خجالت‌آور محسوب می‌شود و همین موضوع بر اعتبار شرافت شخصی و رفتارهای اجتماعی پیچیده آنان می‌افزاید.
 
برخی از متخصصان ادعا می‌کنند این سنت‌ها پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن قدرت بیشتری گرفتند، دورانی که ژاپنی‌ها پس از مواجه‌شدن با عواقب انفجارهای اتمی در هیروشیما و ناکازاکی از خشونت فاصله گرفتند.بر اساس تحقیقاتی که پیشتر توسط سازمان ملل و دانشگاه شیکاگو در خصوص کاهش جرم و جنایت در ژاپن صورت گرفته است نشان می دهد، شرایط به نحوی در این کشور کنترل شده تا جامعه به میزان قابل توجهی از سلاح گرم هم عاری شود.
 
این گزارش حاکی است که از هر ۱۷۵ خانوار در ژاپن فقط در یک خانواده سلاح نگهداری می‌شود در حالیکه این رقم در آمریکا به ازاء هر سه خانواده یکی اسلحه در اختیار دارد.همچنین خرید اسلحه در ژاپن نیازمند انجام کنترل‌های شدید و دقیق از سوابق و پیشینه فرد و منوط به گذراندن کلاس‌های مرتبط هر سه سال یکبار است.
 
علاوه بر موارد یاد شده، فاکتورهای دیگری نیز در کاهش نرخ ارتکاب جرم در ژاپن دخیل هستند از جمله اینکه در مقایسه با دیگر نقاط جهان؛ میزان فقر، بیکاری و مصرف مواد مخدر در این کشور به شدت پایین است و تمام این عوامل در کنار هم نقش بسزایی در کاهش تخلفات و جرائم در این کشور دارند.