به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۲۴۰۵۲
دامنه‌های وسیع بحران پلاسکو

تهران نیازمند طرح جامع ایمنی

می‌گل هشترودی
روزنامه بهار

صبح روز شنبه برای پلاسکو و جان بر کفان آن رنگ و بویی دیگر داشت، با وجود این‌که شبی طاقت فرسا را پشت سر گذاشته بودند اما توانستند پیکر 3 تن از شهیدان آتش نشان را از زیر آوار بیرون بیاورند، هنوز هم امید بر این داشتند تا شاید از دل این کوه سنگ و آهن بتوانند دوستانشان را زنده به بیرون بیاورند. این در حالی است که فضای مجازی پر شده بود از این‌که توسط دستگاه‌های زنده یاب توانسته اند 4 تن از آتش نشانان زنده ای که زیر آوار قرار دارند را شناسایی کنند اما دسترسی به آنها بسیار دشوار است.
***
صبح روز شنبه در حالی که موجی از امید در دل اتش نشانان هنوز هم می‌خروشید دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور از آوار های پلاسکو و اقدامات آوار برداری برای حمایت از آتش نشانان که خستگی ناپذیرانه هنوز هم در حال تلاش هستند دیدار کرد و بر قوت قلب آتش نشانان افزود پس از آن شاهد این بودیم که چند تن از اعضای شورای شهر به محل حادثه رفتند و جلسه ای غیر علنی نیز با حضور جمع کثیری از این اعضا در ساختمان مجاور پلاسکو برگزار کردند و بعد از جلسه آقای چمران در جمع خبر نگاران حاضر شده و از اقداماتی در جهت تهیه لوازم مورد نیاز آتش نشانان طی چند روز اخیر خبر داد همچنین ابراز کرد که امار آتش نشانی محبوس تا کنون 15 تن بوده است.   این در حالی است که تندگویان بعد از این جلسه بیان کرده است که شورا مجوز تنخواه 100 میلیارد تومانی برای تجهیزات از دست رفته آتش نشانی  مقر کرده است.
درمورد ایمنی  پلاسکواقدامی نشده بود
معصومه آباد نیز در رابطه با ایمن سازی ساختمن‌ها در گفتگو با «بهار» گفت: در حال حاضر باید طرح جامع ایمنی شهر تهران توسط یک متولی واحد از صفر تا صد انجام پذیرد.در حال حاضر سازمان ایمنی بحث پیشگیری و ایمن سازی را انجام می‌دهد و علاوه بر آن شناسایی کرده و گزارش ارزیابی خطر ارائه می‌دهد و بعد به مرجع دیگری تحویل می‌دهد. برای مثال برای همین ساختمان پلاسکو در ذیل اعلام خطر رو نوشت 7 سازمان دیگر نیز وجود دارد یعنی 7 سازمان دیگر نیز درگیر این موضوع بوده اند. ولی در واقع هیچ اقدامی صورت نگرفته است. یعنی به نوعی می‌توان گفت باید ضابط قضایی برای این موضوع وجود داشته باشد که بلافاصله بعد از شناسایی خطر، قدرت اجرایی برای پلمب کردن ساختمان وجود داشته باشد تا مانع ادامه فعالیت شود.
 امروز شاهد فرو پاشی ساختمان پلاسکو هستیم و روزهای آتی شمار دیگری از این ساختمان ها به این حالت گرفتار خواهند شد. و حوادث بعدی باعث فراموشی این حادثه خواهند شد. ایمن سازی کارگاههای واقع در این پاساژ زیر نظر وزارت کارقرار دارد و ایمن‌سازی آن نیز بر عهده وزارت کار است نه شهرداری. شهرداری باید برای شناسایی خطر و دادن اخطار اقدامات لازم را به عمل می آورد. ابلاغیه ای که از جانب شهرداری برای اعلام خطر به این ساختمان ها صادر می‌شود ضمانت اجرایی ندارد. تنها شناسایی و اعلام می‌کند و رو نوشت آن به سازمان‌های دیگر فرستاده می‌شود.
طبق آماری که تا کنون از رئیس اورژانس کشور به دست رسیده کل مصدومان این حادثه خونین 121 نفر بوده که همه‌ی آنها به جز دونفر ازبیمارستان  مرخص شده اند. اما سخنگوی آتش‌نشانی خبر از اعلام مفقودی حداکثر ۲۵ نفر داد و افزود ۱۶ نفر از آن‌ها نیروی آتش‌نشان هستند و تلاش برای دستیابی به آنها ادامه خواهد داشت.
شایعات فراوان است
حسن عباسی سخنگوی اورژانس تهران در گفتگو با بهار گفت: دیشب جنازه 3 تن از آتش‌نشانان را از زیر آوار بیرون آوردند ولی به علت جراحات و سوختگی آنها اجساد قابل شناسایی نبود و قرار است برای احراز هویت آنها اقدامات لازم صورت بگیرد. وی همچنین تاکید کرد که شایعات در باره آوار برداری پلاسکو زیاد است و اخبار مبنی بر وجود 4 تن از آتش نشانان زنده در زیر آوار که گفته می‌شد توسط دستگاه زنده یاب شناسایی شده‌اند را تکذیب کرد و در ادامه توضیح داد که شب گذشته در پی آوار برداری با وجود این‌که آتش در زیر آوارها هنوز هم وجود دارد، اما ورود آتش نشان به ساختمان مجاور پلاسکو که برای خاموش کردن آتش از پنجره به داخل رفته و عکس هایی از آن در فضای مجازی منتشر شده، دیده نشد و به نظر می‌رسد خبر مربوط به این موضوع نیز کذب محض است.
در این بین خبرها حاکی از آن است که محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفین گفته است که پلاسکو را 2 ساله  می‌سازیم و واحدهای نوساز به تمامی سرقفلی‌داران واگذار می‌‌شود.
همچنین طی  حضور بیشماری از مردم در خیابان‌های منتهی به پلاسکودر روزهای قبل،  روز شنبه شاهد این بودیم که مردم بالاخره متوجه شدند که حضورشان در این مکان به غیراز ایجاد مزاحمت برای ماموران لطف دیگری ندارد و بنابراین محل حادثه را ترک کردند. به طوری که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از همکاری مردم تشکر کرد.