به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۱۲۴۰۷۸
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

همه می‌گویند وظیفه خود را انجام داده‌ایم پس علت فاجعه پلاسکو چه بود؟

گروه جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ملاک قرار گرفتن تخصص و تجربه در انتخاب مدیران آتش نشانی، به انتقاد از پذیرش مسئولیت کم‌کاری برخی مسئولان که نتیجه آن فاجعه آتش سوزی پلاسکو بود پرداخت.
همه می‌گویند وظیفه خود را انجام داده‌ایم پس علت فاجعه پلاسکو چه بود؟
احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای شهر تهران دربارۀ حادثۀ دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت:« دربارۀ آتش‌نشانی تا به‌حال راجع به مسائل مربوط به اعتبارات و نیازهای تجهیزاتی و امکانات عملیاتی زیاد صحبت شده است که درست هم هست. واقعیت آن است که ما عملا بعد از بحران به فکر تامین و تدارک نارسایی‌ها و کمبودها می‌افتیم. به نوعی این تلاش در حکم نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است که امیدوارم این‌بار دست‌کم نوش‌داروی پیشگیرانه برای حوادث بعدی آماده شود.»

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «اما نکتۀ دیگری که کمتر مورد توجه قرار گرفته سلسلۀ مراتب و چگونگی احراز پست‌های مدیریتی است که دست‌کم در این چهار سال که در شورا بوده‌ایم با آن‌چه بایستی باشد تفاوت اساسی داشت. دو رییس سازمان آتش‌نشانی در طی این مدت جابه‌جا شدند و هرکدام آن‌ها هرچند سوابق مدیریتی روشنی دارند اما آتش‌نشان نبوده‌اند. آتش‌نشانی کاریست همانند پزشکان متخصص که صرف خوب بودن و سابقۀ روشن داشتن برای احراز آن کافی نیست زیرا با جان و سلامت انسان‌ها مرتبط است و تخصص در آن حرف نخست را می‌زند.» وی تصریح کرد:«مقصودم این است که ابتدا بایستی سلسله مراتب انتخاب و گزینش مدیران آتش‌نشانی را در همان روال و روند تخصصی پیش رود وگرنه آسیب ناشی از آن همه‌گیر خواهد شد.»

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطر نشان کرد:« این عرصه جایگاه نمایش به این و آن نیست و بایستی به موقعیت و تجربه و دانایی این مدیران احترام گذاشت و در کار آن‌ها دخالت نکرد. آتش‌نشان‌ها می‌گفتند حتی همین ماشین‌های معمولی آتش‌نشانی برای خودش دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارد، از رانندۀ ماشین گرفته که بلافاصله پس از رسیدن به جایگاه حریق، مسئولیت جدیدی در کار پیدا می‌کند و هریک از سه نفر دیگر کار تعریف شده‌ای دارند تا برسد به فرماندۀ عملیات که دوره‌ها دیده و سابقۀ کارهای بزرگ دارد. وقتی این سلسله مراتب رعایت شود، طبعا مسئولیت میدان به عهدۀ زبده‌ترین و کارآزموده‌ترین کادرها و نیروهای آتش‌نشان است و در چنین شرایطی هیچ مقامی حق دخالت و دستور دادن به فرماندۀ عملیات را ندارد و چنین نیست که مسئولین قراردادی، حتی مدیران ارشد شهری، بتوانند هرگاه که خواستند در این جایگاه قرار گیرند و فرماندۀ چنین میدان پرمخاطره‌ای باشند.»

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این روزها همه می‌گویند که ما گفته‌ایم و وظیفۀ خود را انجام داده‌ایم. بخشی از آن در جایگاه و پایگاه قضایی معنا می‌یابد و طبعا به مالک یا مالکین مجموعه که دست کم بنیاد مستضعفان از آن‌ها بوده مربوط می‌شود. اما به هر حال این مشکل ناشی از کدام حلقۀ مفقوده است که لاینحل مانده و تبدیل به یک فاجعه شده است.» نماینده مردم تهران در شورای شهر تاکید کرد:« در عمر باقی‌ماندۀ شورای چهارم شاید نتوان خیلی کارهای نکرده را جبران کرد. اما اگر بتوانیم ساختاری را به تصویب برسانیم که در آن پیشگیری اولویت داشته باشد مدیریتی یکپارچه از نمایندگان دسنگاه قضایی گرفته تا سازمان‌های خدماتی و وزارت‌خانه‌های بهداشتی و درمانی در آن حضور داشته باشند و با اختیارات حقوقی اخطار بدهند و برخورد بکنند و کار پیشگیری را سامان بخشند. »

مسجدجامعی با بیان اینکه «طرح یکپارچۀ مدیریت ایمنی شهر می‌تواند محصول عمر باقی‌ماندۀ شورا باشد.»، اظهار داشت:« در مورد آتش‌نشانی و پیشگیری انبوهی از اسناد وجود دارد که مجریان را دچار سرگردانی می‌کند، اگر سند واحدی با رویکرد مدیریت یکپارچه ارائه و به تصویب برسد و اسناد پیشین را در این سند جامع و جدید روزآمد و خلاصه کنیم، می‌تواند قدمی اساسی در این فرصت کوتاه باشد».

فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۱۶:۵۳
سوال جالبیست
اگه مالک ک بنیاد ...بوده شهرداری و شورای شهر و ...هیچ تقصیری ندارن مقصر کجاست؟! (347582)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۱۷:۳۶
فقط یسوال دارم. اگر ساختمان پلاسکو محل بزن و بکوب بود بقول بعضی ها محل فساد بود شهرداری بازم به اخطار دادن اکتفا میکرد یا همون اول سریع پلمبش میکرد؟ (347583)
مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۱۷:۴۳
لابد مردم / سپر بلای همیشگی مسئولین و مدیران و ....... (347585)
نخود همه آش
Belgium
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۲۱:۰۲
احتمالاً مقصر مرحوم خلبان بوده است. (347589)
م. امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۲۱:۴۵
ای هموطن...
آتش دل رو با چه چیزی میشه خاموش کرد!? (347591)
عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۲۳:۰۵
تقصیر 5+1است (347592)
غلامحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۲۳:۲۰
با سلام .عدم اجرای بند14ماده 55قانون شهرداریها به موقع والاسلام (347593)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۳ ۲۳:۵۸
واقعا در همه زمینه ها کمبود و نارسایی وجود دارد و در هیچ حوزه ای وضعیت مطلوب نداریم و آتش نشانی هم جزوی از همین ساختار های معیوب است.اما در مورد پلاسکو آقای محمد بیات معاون سابق آتش نشانی گفتند:« می خواستیم پلاسکو را ایمن کنیم، نماینده بنیاد مستضعفان با بلندگو به کسبه می گفتند همکاری نکنید.»با این وضعیت معلومه مالک ساختمان خود خواسته به این فاجعه دامن زده.و جان عزیزان از دست رفته قربانی سودجویی های مالک پلاسکو شده است. (347595)
هوشنگ کمشنگ
United States
۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ۰۴:۳۸
قالیباف درسال 93 هشدار دادو فیلم ان هم موجود است (347597)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ۰۷:۵۸
من هنوز موندم که چرا اون وقت صبح باید آتش سوزی بشه تا اونجایی که من شنیدم داشتن زیارت عاشورا میخوندن که یه طبقه دیگه آتش گرفته چطور میشه همه یه جا جمع باشن یه جای دیگه بسوزه؟ (347598)