به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۲۴۲۴۵

اعتراض مسلمانان استرالیا به یک قانون

گروه بين الملل: مادۀ بحث برانگیز 'سی 18' قانون منع تبعیض نژادی با درخواست رهبران اسلامی استرالیا برای بسط آن به منظور دفاع از خود در برابر سخنان هراس افکن بر مبنای دین، بار دیگر در معرض بررسی قرار گرفت.
اعتراض مسلمانان استرالیا به یک قانون
به گزارش ایرنا، اعضای دولت فدرال استرالیا معتقدند که این ماده نه تنها نباید بسط داده شود، بلکه باید برای صیانت از آزادی بیان، به کلی حذف شود.تارنمای 'اس.بی.اس' روز چهارشنبه با بررسی این موضوع نوشت: سخنان 'پائولین هانسون' رهبر حزب 'یک ملت' در باره آنچه که وی جدال برای ممنوعیت برقع می خواند، نشانی از خطا و اعتذار در خود نداشت، اما فدراسیون شوراهای اسلامی استرالیا تاکید دارد بیان سخنانی این چنینی باید ممنوع شود.'قیصر طراد' خزانه دار فدراسیون شوراهای اسلامی استرالیا، گفت: اگر ماجرا یک روسری نبود، یا قضیه مربوط به یک مسلمان نبود، این ها اجازه نمی یافتند چنین نظری را ابراز کنند.

به نوشته 'اس.بی.اس'، سیاستگذاران می گویند که بند 'سی 18' قانون منع تبعیض نژادی، ناظر بر ممنوعیت توهین یا تهدید افراد به دلیل نژاد یا فرهنگ، در حال حاضر یک تهدید برای دموکراسی به شمار می آید.سناتور لیبرال 'جیمز پترسون' از اعضای کمیتۀ حقوق بشر استرالیا گفت: بند 'سی 18' قانون منع تبعیض نژادی، آنگونه که امروز مطرح است، خطرناک است. همین حالا هم محدودیت بارزی برای آزادی بیان به شمار می آید.رهبران اسلامی استرالیا می گویند که مذاهب دیگر، همگی در استرالیا مبنای قومیتی یافته اند، ولی در مورد اسلام این طور نبوده است.
'سلیمه اِحرام' رئیس انجمن زنان مسلمان استرالیا گفت: طعنه آمیز است که جامعۀ یهودی که تغییر دین را می پذیرد و افرادی از نژادهای مختلف را در دین یهودیت پذیرفته است، مشمول قانون منبع تبعیض نژادی شده اند، ولی مسلمانان نه.در حالی که در دین اسلام که پوشش خاصی در مورد زنان وجود دارد ، همیشه این واهمه وجود دارد که زنان مسلمان در خیابان ها مورد سوء رفتار قرار گیرند.

خزانه دار فدراسیون شوراهای اسلامی استرالیا این شرایط را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: قوانین ما از افراد در مقابل چنین تعرضاتی محافظت می کند، اگر که مبنای دینی نداشته باشد. حالا چرا ما افراد را بر مبنای دین مستثناء می کنیم؟ چرا ما این حفاظت را فقط به خاطر پیروی اشان از یک دین دریغ می کنیم. من فکر می کنم نوعی تبعیض و استاندارد دوگانه در این جا وجود دارد.سناتور لیبرال 'دیوید لیونهلم' گفت که بسط شمول قانون راه حل مساله نیست. 'البته زنانی که در معرض چنین رفتارهایی قرار می گیرند حق دارند به این آدم ها چنین چیزهایی بگویند: گم شوید! من یک استرالیایی هستم، من حق دارم که هر چه را که دوست دارم بپوشم و راستی من چیزی را که شما پوشیده اید دوست ندارم. پس بروید و کاری به کار من نداشته باشید. و راستش من آن ها را دعوت می کنم چنین واکنشی داشته باشند'.

کمیتۀ حقوق بشر استرالیا قرار است در هفته های آینده در راستای تحقیق در مورد قانون منع تبعیض نژادی، مواضع افراد ذینفع را از سراسر استرالیا بشنود.'جیمز پترسون' از اعضای این کمیته گفت که تا زمان اتخاد نتیجه، آن ها پذیرای هر نظری خواهند بود.وی گفت: یک پیشنهاد که در قالب طرح خصوصی سناتورها ارایه شده است، و من هم یکی از حامیان آن هستم، این است که کلمات توهین و آزرده خاطر کردن از بند 'سی 18' برداشته شود. به این ترتیب تحقیر و آزار فردی به دلیل نژاد آن ها همچنان غیرقانونی باقی می ماند، اما آزردن و توهین کردن به آن ها به دلیل نژاد غیرقانونی نخواهد بود. به نظرم این سازشکاری مطلوبی است.پیشنهاد دیگر این است که کل این بند حذف شود. سناتور 'لیونهیلم' می گوید که با جدیت پی گیر این طرح خواهد بود.