به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۲۴۴۳۵

امنیت‌روانی در رشد اقتصادی تاثیرگذارست

گروه اقتصادي: رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادی امروز به خاطر فروش بالای نفت بوده است اما امنیت روانی در فضای اقتصادی کشور نیز در این بین بسیار حائز اهمیت بوده است.
امنیت‌روانی در رشد اقتصادی تاثیرگذارست

رئیس اتاق بازرگانی تهران د‌ر گفت‌وگو با ایلنا، در مورد عملکرد دولت یازدهم در آخرین سال فعالیتش گفت: روحانی موفقیت‌های بسیار زیادی داشته است که مهم‌ترین آن برجام بوده که کشور را از انزوا خارج کرد و روابط بین المللی کشور دوباره احیا شد.  در دولت پیشین به دلیل عدم تعامل و رابطه با دنیا خسارت‌های بسیاری را متحمل شدیم.مسعود خوانساری ادامه داد: از دیگر فعالیت های مثبت دولت یازدهم می‌توان به ایجاد امنیت روانی در جامعه اقتصادی ایران و ثبات در قیمت‌ها و در نتیجه کاهش تورم اشاره کرد. ضمن این که این دولت در بالا بردن رشد اقتصادی نیز موفق عمل کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادی امروز به خاطر فروش بالای نفت بوده است اما امنیت روانی در فضای اقتصادی کشور نیز در تحقق آن بسیار حائز اهمیت بود.وی با اشاره به وضعیت قیمت نفت در سال 93 گفت: ما در سال 93 شاهد کاهش قیمت نفت بودیم و اگر تدبیر دولت  و پتانسیل اقتصادی کشور نبود امروز به طور حتم، شرایطی مانند ونزوئلا داشتیم. خوانساری گفت: با کاهش قیمت نفت می‌توان کشورها را به دو دسته تقسیم کرد، یک گروه مانند عربستان و امارات که مجبور شدند از ذخایر ارزی خود استفاده کنند و در نتیجه رشد اقتصادی آنها نصف شد؛ دسته دیگر کشورهایی که ذخایر ارزی نداشتند که ما به همراه روسیه و ونزوئلا جزو همان گروه هستیم که روسیه و ونزوئلا شاهد تورم شدید بودند به طوری که امروز ونزوئلا تورم 500  درصدی دارد یا در روسیه ارزش روبل نصف شد اما خوشبختانه در کشور ما به واسطه تدبیر دولت این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: متاسفانه  دولت در حوزه بخش خصوصی و خصوصا اصلاح فضای کسب و کار آن طور که باید نتوانست به ما کمک کند.رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد همکاری نفت ایرانی و عربستان و تاثیر آن بر بازار جهانی نفت گفت: توافقی که در اوپک رخ داد در واقع همکاری همه کشورها بود و نمی توانیم آنرا محدود به ایران و عربستان کنیم. کنار آمدن عربستان به خاطر وابستگی بیش از 70 درصدی این کشور به نفت بود. اگر عربستان لجاجت به خرج نمی‌داد و دو سال پیش 5 درصد از تولید خود را کاهش می داد امروز خیلی از مشکلات را نداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در آمارها به تراز مثبت واردات و صادرات اشاره می‌شود در حالی که حجم کالای قاچاق در نظر گرفته نمی‌شود؟ ، اظهار داشت: تکیه روی این مسئله که تراز تجاری کشور مثبت یا منفی شده زیاد مهم نیست. مهم این است که نشان دهیم صادرات ما افزایش داشته است اما از کاهش واردات هم نباید خوشحال شد. برخی از واردات ما کالای واسطه‌ای است و بالا رفتن آمار آن در جهت رشد اقتصادی کشور است. پتانسیل صادراتی ما فوق العاده است اما متاسفانه در سال‌های اخیر به آن توجهی نشده است و کمکی در تقویت آن صورت نگرفته است