به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۲۴۴۴۷
تنها کافی است کمی به حافظه‌مان فشار بیاوریم

عینک نزنید!

عینک نزنید!
روزنامه بهار

«تراز تجاری» یکی از مهمترین شاخص‌ها برای سنجش عملکرد دولت‌ها در حوزه واردات و صادرات است. در دنیای امروز که به واسطه در هم تنیدگی اقتصاد کشورها با هم، دیگر از آن مفهوم «خودکفایی» با آن تعریف سنتی‌اش فاصله گرفته‌ایم و «استقلال» دیگر معنای دیوار کشی به دور کشور به سبک کره شمالی نیست مفهوم‌تراز تجاری بیش از پیش نمایانگر معنای امروزین استقلال اقتصادی کشورهاست.

به این معنا که هنگامی که نسبت صادرات یک کشور به واردات به نسبت مثبتی برسد و در اصطلاح‌تراز تجاری مثبت شود به این معناست که کشور مورد اشاره توانسته است استقلال اقتصادی خود را حفظ کند. با نگاهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری نظام نیز شاهد هستیم که یکی از مهمترین موارد تاکید شده در این سیاست‌ها تلاش برای افزایش صادرات و رسیدن به‌تراز تجاری مثبت است.

خوشبختانه برای محاسبه این شاخص اقتصادی نیزبر خلاف تورم و نرخ رشد و مانند آن محاسبه‌ها به شکل پیچیده‌ای انجام نمی‌گیرد و آنچه به عنوان آمار رسمی اعلام می‌شود همان چیزی است که افراد درگیر در این موضوع هم به عینه آن را مشاهده خواهند کرد. با بررسی‌تراز تجاری اقتصاد ایران به این نکته برمی خوریم که در چهار دهه اخیر سال 94 اولین باری بوده است که این شاخص اقتصادی مثبت شده و میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است.

 آنچه که مثبت شدن‌تراز تجاری را تبدیل به موفقیتی قابل اعتنا می‌کند تدام آن در امسال است به گونه‌ای که تا امروز نیز همچنان‌تراز تجاری ایران مثبت است. بسیاری در سه سال و نیم اخیر بر این نکته واهی تاکید دارند که دولت روحانی به استقلال اقتصادی کشور بی‌توجه است و دست نیاز به سمت بیگانگان دراز می‌کند و در یک کلام کشور را در اختیار کشورهای خارجی قرار داده است. یا چنین می‌گویند که توجه دولت به واردات معطوف است و به تولید ملی و صادرات توجه کافی را ندارد.همین یک قلم شاخص اقتصادی پاسخ روشنی به این توهمات است زیرا اگر روحانی و تیم اقتصادی همراهش تنها به فکر واردات بودند طبیعتا باید‌تراز تجاری کشور مانند همه این چهار دهه باز هم منفی می‌بود.

جریان مخالف دولت روحانی در حوزه اقتصاد سعی در عوام فریبی دارند و هر گاه کارنامه اقتصادی روحانی را با عدد و رقم بررسی می‌کنیم پاسخ مستدلی در رد بررسی‌های صورت گرفته ندارند و پشت جمله‌ای با این مضمون که «برای مردم ملموس نیست» پنهان می‌شوند. سخن آخر اینکه حتی اگر بپذیریم کارنامه موفق اقتصادی دولت اعتدال برای مردم ملموس نباشد قطعا در این حد قابل لمس است که وضعیت اقتصادی از اوضاع فاجعه باری که تحویل این دولت شده است چند پله بهتر شده است، برای درک این موضوع نیازی نیست «عینک بزنید» و تنها کافی است کمی به حافظه مان فشار بیاوریم.

ح.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ۱۵:۵۶
عل(ع)مردم لایق همان کسی هستند که حاکم بر آنها است.
ملت نباید از مسئولین گله کنند . از خودشان باید شکایت کنند. چون این مردم هستند که مسئولین را انتخاب،حمایت و پشتیبانی می کنند. اگر مردم در انتخاب به جای احساس عقا را و به جای تماشا نظارت را و به جای ولش کن سوال کردن را پیشه کنند هم به مسئولین ،هم به خودشان و هم به مملکتشان خدمت کرده اند. (347692)
جاوید
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۱۰ ۰۰:۰۵
دروغ که شاخ و دم نداره
با این رکود اقتصادی، پر واضحه که تراز تجاری کشور مثبت شده ، فقط باورش سخته (347717)