به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۱۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۱۲۴۴۶۴

نازایی و فراموشی،‌حاصل آشنایی با گل!

گروه جامعه: کارشناس مواد مخدر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان مرکزی گفت: ماده مخدر گل پس از استفاده، در اولین حمله به فرد سلول‌های خاکستری مغز او را هدف می‌گیرد و اثر جبران‌ناپذیر این حمله به مرور خود را نشان می‌دهد.
نازایی و فراموشی،‌حاصل آشنایی با گل!

ابراهیم عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ماده مخدر گل مانند دو ماده مخدر حشیش و ماریجوآنا از گیاه شاه‌دانه تهیه می‌شود، گفت: شکل‌گیری ماده مخدر گل از اروپا آغاز شد. شاه‌دانه نر و ماده با هم پیوند داده شدند و حاصل این اقدام تولید گیاه شاه‌دانه ارتقا یافته شد که این ماده جدید تنها مصرف دارویی داشت.وی بیان کرد: خروج این ماده دارویی که برای بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی در مقدار مشخص و تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار می‌گرفت از محدوده درمانی، این ماده را که به نام گل معروف است مانند بسیاری از انواع مواد مخدر به ماده‌ای آسیب‌زا تبدیل کرد.

عباسی با بیان اینکه گیاه شاه‌دانه درصد نشئه‌گی یا  THCدو تا 20 درصد دارد، افزود: ارتقاء این گیاه THC را در ماده مخدر گل به 26 درصد رسانده است. ماده مخدر گل سه اثر محرک، توهم‌زا و مخدر را بر فرد دارد و خطرات جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه دارد.عباسی بیان کرد: امروز دانه این گیاه برای کشت وارد کشور می‌شود و متاسفانه تصور اینکه این ماده گیاهی است و مصرف آن ضرر ندارد به باور اشتباهی در جامعه تبدیل شده است، در صورتی که این ماده حتی اثرات خطرناک‌تری نیز نسبت به دو ماده حشیش و ماری‌جوانا دارد.

وی اولین تاثیر این ماده را بر سلول‌های خاکستری مغز عنوان کرد و ادامه داد: فرد مصرف کننده به مرور حافظه کوتاه مدت و به پیوست حافظه بلند مدت را از دست می‌دهد. حافظه کوتاه مدت فرد بعد از مصرف 6 ماه تا یک سال تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تخریب حافظه بلند مدت نیز بعد از این زمان به مرور نمود پیدا می‌کند.کارشناس مواد مخدر عنوان کرد: مصرف این ماده مخدر باعث نازایی در بانوان و دختران می‌شود و در حقیقت این افراد قدرت باروری خود را تحت تاثیر مصرف گل از دست می‌دهند که این موضوع زندگی مشترک دختران و بانوان را با مشکل مواجه می‌کند.

عباسی از دست دادن قدرت تصمیم‌گیری و تمرکز را با توجه به تاثیری که این ماده بر روی قسمت آمیگدال مغز می‌گذارد، از دیگر مضرات این ماده مخدر عنوان کرد و افزود: یک فرد سالم به عنوان نمونه حین رانندگی قادر است تصمیمی در خصوص مسئله‌ای بگیرد، اما فردی که این ماده مخدر را مصرف می‌کند قادر به تمرکز و تفکر در خصوص مسائل آنهم به صورت همزمان نیست.وی در خصوص اثرات آنی این ماده اظهار کرد: قرمز و گشاد شدن مردمک چشم، زیاد صحبت کردن و زیاد شدن اشتها به صورت غیر طبیعی و سیری‌ناپذیری فرد، خنده‌های نامعقول  و تشویش و اضطراب از جمله اثرات آنی مصرف است که در مدت کوتاهی خود را نشان می‌دهد.

کارشناس مواد مخدر با تاکید بر این موضوع که پروتکل درمانی خاصی برای ترک مصرف این ماده مخدر تعریف نشده است، عنوان کرد: پزشکان برای ترک مصرف افرادی که این ماده را مصرف می‌کنند معمولا از روش‌های تجربی بهره می‌گیرند. ترک مصرف این ماده بسیار دشوار است و به دلیل اثراتی که دارد، متخصصان هنوز موفق به تعریف  پروتکل درمانی خاصی برای ترک این ماده مخدر نشده‌اند.عباسی بیان کرد: مصرف این ماده همچنین توهماتی را به همراه دارد، به عنوان نمونه افراد بعد از مدتی مصرف ادعا می‌کنند رنگ‌ها سخن می‌گویند، صداها رنگ دارند، رودخانه دریاست و ... که تداوم این توهمات برای فرد آسیب‌زاست.

وی در رابطه با ادعای جوانان در خصوص زیبایی بخشی مصرف این ماده مخدر، گفت: این موضوع به هچ عنوان مبنای علمی ندارد و مصرف گل باعث زیبایی نمی‌شود. کارشناس مواد مخدر با ابراز نگرانی از گرایش جوانان به سمت استفاده از این ماده مخدر عنوان کرد: خانواده‌ها و جوانان باید نسبت به مضرات این ماده مخدر مطلع شوند که برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای اجرا شده است.