به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۲۴۶۵۳
ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند

ظریف: آمریکا از ایجاد تنش جدید پرهیز کند

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه موضوع برنامه های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی کند.
ظریف: آمریکا از ایجاد تنش جدید پرهیز  کند
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با ژاک مارک آیرو همتای فرانسوی خود افزود: در مورد اجرای برجام چندین بار آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو برجام اعلام کرده اند که ایران به کلیه تعهدات خود پایبند بوده و آن ها را کامل اجرا کرده است. ظریف ادامه داد: متاسفانه ما از طرف های دیگر برجام بویژه ایالات متحده آمریکا به همان میزان که ما متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بوده ایم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم از فشارهای سیاسی بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: یک مورد آن، مقررات فرامرزی آمریکا است که متاسفانه همچنان مانع اجرای کامل برجام است. وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: همانطور که همه اعضای برجام در مذاکرات خود اعلام کرده اند، آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست. هم دولت فرانسه و هم دولت قبلی ایالات متحده آمریکا که مذاکرات را بر عهده داشت، اعلام کرد که آزمایشات موشکی جزئی از برجام نیست و ارتباطی به آن ندارد.

ظریف یادآور شد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشک های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا علام کرده است. وی توضیح داد: این قطعنامه به موشک های بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند و ما اعلام کرده ایم که هیچ موشک بالستیک برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشک های ما برای حمل کلاهک های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه ای 2231 هستند.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیشترین هزینه را بابت تروریست بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخته و هشت سال تجاوز عراق علیه ایران سابقه تاریکی از نحوه برخورد جامعه بین الملل به جا گذاشته است. ظریف تصریح کرد: مردم ایران هیچگاه دفاع خود را به اجازه طرف های دیگر موکول نمی کنند. ما هیچگاه علیه دیگران از سلاح استفاده نمی کنیم و در 250 سال گذشته ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است اما در برابر تجاوز خارجی با اتکا به مردم بزرگ ایران از حیثیت خود دفاع می کند.

وی با بیان اینکه موضوع برنامه دفاع ایران خارج از قطعنامه 2231 و برجام است، ابراز امیدواری کرد این برنامه بهانه ای برای بازی های سیاسی که ممکن است دولت جدید آمریکا با سابقه ننگین ممانعت از ورود افراد دارای ویزای قانونی که دارای وضعیت نامناسبی در سطح بین المللی است، سوء استفاده نکند. وزیر امور خارجه با تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: خوشحالم که همزمان با سالروز ورود امام(ره) از فرنسه امروز میزبان میهمانان فرانسوی مان هستیم.

ظریف با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهوری به فرانسه افزود: در جریان این سفر در مورد نقشه راهی برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف توافق شد و امروز بعد از یک سال اجرای نقشه راه در حوزه های مختلف، شاهد ثمرات آن هستیم به طوری که حجم روابط دوجانبه در یازده ماه سال 2016 به سه برابر مدت مشابه افزایش یافته است. وی با اشاره به جلسه صبح امروز(سه شنبه) کمیسیون مشترک اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی را پیشران روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: دو طرف در این نشست، گفت و گوها را انجام دادند و بعد از کمیسیون مشترک هم زمینه های همکاری ها را بررسی کردیم. رییس دستگاه دیپلماسی، حل و فصل مشکلات بانکی و پیشرفتهای بیشتر در سرمایه گذاری را زمینه هایی ذکر کرد که نیازمند به همکاری بیشتر است و افزود: توفیقاتی به دست آمده و قراردادهایی بین دو طرف امضا شده که بعضی از آنها هم اجرایی شده است.

**تولید نخستین خودروی مشترک ایران و فرانسه در ماه آینده
ظریف یادآور شد: در ماه آینده، شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود که با هدف بازار ایران و منطقه تولید شده و این از اولین دستاوردهایی بوده که منجر به اشتغال، انتقال فناوری و تولید مشترک شده و به نفع ایران و فرانسه است. وی همکاری با ایرباس، همکاری های علمی و فنی، محیط زیست، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السیر، راهسازی و علم و فناوری پیشرفته هسته ای را از محورهای همکاری ایران و فرانسه ذکر کرد که در جریان است.

**همکاری در زمینه مبارزه با پولشویی و تروریسم
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه زمینه های همکاری اقتصادی بین ایران و فرانسه قابل توجه است، ادامه داد: توافقاتی بین من و وزیر خارجه فرانسه در چارچوب کمیسیون مشترک امضا شده و توافقات بین بخش خصوصی هم در اتاق امضا شده است. علاوه بر این، توافقی در زمینه مبارزه با پولشویی بین همکاران به امضا رسیده است. ظریف ادامه داد: در زمینه مسائل سیاسی، بحث و گفت و گوهای مثبتی داشتیم و اجرای کامل برجام توسط همه طرف ها، مورد تاکید ایران و فرانسه است؛ دو طرف بر ضرورت تعهد به مفاد برجام تاکید دارند.

وی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را از دیگر محورهای گفت و گوهای امروز خود با وزیر خارجه فرانسه ذکر کرد و افزود: همکاری برای مقابله با تروریسم و آوردن صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه را هم در بقیه مذاکرات در ناهار کاری ادامه خواهیم داد. وزیر خارجه فرانسه به منظور دیدار رسمی با مقامات جمهوری اسلامی ایران، عصر دوشنبه وارد تهران شد.