به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۲۴۷۵۲
کارآفرین سرشناس چینی با فرمولی ریاضی:

با کاستن از زمان وب‌گردی،سالی ۲۰۰ کتاب بخوانید

گروه فرهنگي: همه به اهمیت مطالعه آگاهیم، اما گسترش روزافزون اینترنت و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بسیاری از ما را از وقت‌گذرانی با کتاب‌ها دور کرده است. در این مطلب راهکاری موثر برای کاستن از وب‌گردی و افزایش کتاب‌خوانی ارائه شده است.
با کاستن از زمان وب‌گردی،سالی ۲۰۰ کتاب بخوانید
به گزارش دويچه وله آلمان، چهره‌هایی چون وارن بافت و بیل گیتس که بسیاری از قله‌های موفقیت جهان را فتح کرده‌اند، راز کام‌یابی خود را مطالعه منظم و مستمر می‌دانند. وقت‌گذرانی با کتاب‌ها، موهبتی است که با ظهور اینترنت برای بسیاری از ساکنان زمین به حاشیه رانده شده و نسل جوان حالا کسر بزرگی از وقتش را در دنیای آنلاین می‌گذراند.

چند صد صفحه کتاب خواندن در روز،‌ کاری است که از هر کسی ساخته است، اما کمتر کسی به آن تن می‌دهد. چارلز چو، کارآفرین سرشناس چینی، فرمولی ریاضی در مجله "کوارتس" ارائه کرده که بر اساس آن با کمی صرفه‌جویی در وقت و کاستن از اتلاف وقت جلوی تلویزیون یا در شبکه‌های اجتماعی، به آسانی می‌توان سالی ۲۰۰ کتاب خواند.

هر کسی به طور میانگین در هر دقیقه می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه بخواند. محتوای کتاب‌ها به طور میانگین ۵۰ هزار کلمه است. بنا بر این اگر سالانه ۲۰۰ کتاب بخوانید، یعنی در واقع ۱۰ میلیون کلمه خوانده‌اید. ۱۰ میلیون را که بر ۴۰۰ کلمه در دقیقه تقسیم کنیم، نتیجه به ما می‌گوید خواندن ۲۰۰ کتاب ۲۵ هزار دقیقه وقت می‌برد، یا به عبارتی ۴۱۷ ساعت.

شاید ۴۱۷ ساعت مطالعه در دنیایی که اکثر مردمانش دست‌کم ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، چندان آسان به نظر نرسد. آمارها نشان می‌دهد هر شهروند آمریکایی در طول سال به طور میانگین ۶۰۸ ساعت وقت صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و ۱۶۴۲ ساعت را هم پای تلویزیون می‌گذراند. مجموعش می‌شود ۲۲۵۰ ساعت در سال که بخش بزرگی از آن اتلاف وقت است. اگر همه این وقت صرف کتاب‌خوانی شود، هر شهروند آمریکایی می‌تواند هر سال بیش از هزار کتاب بخواند.

به گفته چارلز چو، نکته‌ای که بسیاری از ما نادیده‌ می‌گیریم این است که «ما به انجام برخی کارها اعتیاد داریم و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دم به دقیقه حواس‌مان را پرت می‌کنند و نمی‌توانیم وقت را صرف کارهایی همچون کتاب‌خوانی کنیم که به مواهب آن آگاهیم.» بهره‌گیری از این فرمول نیازمند کاستن از زمانی است که در توییتر و فیس‌بوک و تلگرام یا پای سریال‌های تلویزیونی تلف می‌کنیم. اگر قصد دارید الگوهای رفتاری خود را تغییر دهید تا ذهن‌تان را تقویت کنید، چارلز چو راهکارهایی برای اجرا هم ارائه کرده است.

اول: محیط را مهیا کنید
اگر کسی بخواهد اعتیاد به کوکائین را ترک کند، عاقلانه نیست که کوکائین در چاردیواری خانه‌اش به سادگی در دسترس باشد. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه اعتیادآورند و ترک آنها هم به همان اندازه دشوار است. بنا بر این، همه رسانه‌ها را تا جایی که می‌توانید از خود دور کنید و کتاب‌ها را بیش از هرچیز دیگری در دیدرس و دسترس بگذارید. می‌توانید روی صفحه موبایل یا تبلت‌تان هم همین تغییرات را بدهید: اپلیکیشن‌های مرتبط با کتاب‌خوانی را در دسترس بگذارید و توییتر و فیس‌بوک و … را دور کنید.

دوم: عادت‌های پیشین را آپدیت کنید
چارلز چو می‌گوید برای تغییر سبک زندگی نمی‌توان فقط به اراده متکی بود. اراده در اکثر مواقع حساس، پشت‌تان را خالی می‌کند. به جای آن بهتر است عادت‌هایتان را شکل دهید. شاید حتی لازم باشد از کسی کمک بگیرید تا کنترل عادت‌ها را به شما بیاموزد. خواندن کتاب Superhuman by Habit هم برای شناخت بهتر عادت‌ها و شکل‌گیری آنها توصیه می‌شود.

سوم: بی‌حد و حصر بخوانید
اگر هدف‌تان این است که بیشتر بخوانید، درباره موضوعات چندان سخت‌گیر نباشید؛ از هر حوزه و عرصه‌ای بخوانید. خودتان را به راه و روش خاصی هم محدود و مقید نکنید؛ هم کتاب کاغذی بخوانید، هم روی موبایل و تبلت‌تان نسخه‌های الکترونیک را و هم به کتاب‌های صوتی گوش کنید. خودتان را به جا و موقعیت خاصی هم محدود نکنید؛ هم روی نیمکت پارک می‌توان کتاب خواند و شنید و هم در توالت. محدودیت‌ها را کنار بگذارید.

آخرین توصیه چارلز چو هم این است که در خواندن "فرصت‌طلبانه" عمل کنید: اگر فرصتش هست فبها، اگر نیست فرصتش را بسازید. اگر هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره هستی و زندگی در ذهن دارید، خواندن منظم و مستمر راه موثری برای رسیدن به پاسخ‌هاست و گذشته از این، معمولا بیش از آنچه در جست‌وجویش هستید عایدتان خواهد شد.

عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۵ ۱۴:۳۰
بسیار عالی بود سپاس فراوان
1000 برابر مقالات سیاسی و جنگ و جدالهای حزبی که در سایتتون موجود هست ارزش داشت .لطفن بیشتر از این نوع مقالات کار کنید. (347936)