به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۲۴۷۸۷

يك فیلم سفارشي دیگر با موضوع سال۸۸

گروه فرهنگي: برج میلاد و منتقدان و خبرنگاران سینما در شب پنجم جشنواره فیلم فجر، میزبان فیلم ماه گرفتگی هستند. ماه گرفتگی فیلمی درباره حوادث روز ۳۰ تیر سال ۸۸ به کارگردانی «مسعود اطیابی» و تهیه کنندگی «هادی انباردار» است.
يك فیلم سفارشي دیگر با موضوع سال۸۸
به نوشته انصاف‌نيوز، مسعود اطیابی در حالی فیلم ماه گرفتگی را ساخت که فیلم های قبلی او به نام های «شرط اول»، «خاک و مرجان»، «اخلاقتو خوب کن»، «خروس جنگی»، «صبح روز هفتم» و «مصائب دوشیزه» فیلم هایی در ژانر به شدت متفاوت با موضوع فیلم ماه گرفتگی بودند و حتی رگه هایی از دغدغه ی سیاسی نیز در هیچ کدام از فیلم های اطیابی دیده نشده است.

انباردار تهیه کننده فیلم دی ماه اعلام کرد موضوع فیلم هیچ ارتباط مستقیمی به «فتنه» و حواشی آن ندارد و فقط زمان فیلم به سال ۸۸ مربوط می شود و اتفاقات آن سال نیز در فیلم به تصویر کشیده شده است! در حالی که سازمان سینمایی دفاع مقدس به عنوان سرمایه گذار فیلم مطرح است انبا دار اعلام کرده «بخشی از این فیلم با سرمایه خصوصی ساخته شده و بخشی از آن نیز توسط نهادهای مختلف حمایت شده است اما وصله های دولتی به این فیلم را نمی پذیریم و به طور قاطع اعلام می کنیم که دولت کمترین کمکی برای ساخت این فیلم انجام نداده و ما به دلیل مشکلات متعدد مجبور شده ایم از ارگان ها و نهادهای مختلف برای تولید این فیلم کمک بگیریم.

فیلم نامه توسط مهدی آذرپندار نوشته شده است. آذر پندار که فارغ التحصيل رشته ي مهندسي متالورژي است، ماه گذشته در برنامه ی »هفت» در برابر مهدی کرم پور و بهروز افخمی به بررسی سینمای سیاسی پرداخت و می بایست به انتظار تبلور سینمای سیاسی مدنظر آذرپندار در فیلم ماه گرفتگی نشست.

طی روزهای گذشته صحبت از پخش تصاویری از میرحسین موسوی در این فیلم مطرح شده است، این در حالی است که برخی مدعی محدودیت های قانونی خبری و رسانه ای برای او هستند. نام بازیگران فیلم در مطبوعات به سرعت تغییر می کرد و هرروز صحبت از عقد قرارداد و انصراف بازیگران مختلف شنیده می شد. تهیه کنندگان عامل این موضوع را فشار جریان خاص بر بازیگران و موارد مشابه قبلی دانستند.

در نهایت نام بازیگرانی چون کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، الناز حبیبی، قاسم زارع، شهرام عبدلی و ارسلان قاسمی در فهرست بازیگران ماه گرفتگی درج شده است. اطیابی نیز رضایت خود را از همه بازیگران به ویژه کامبیزدیرباز و شهرام عبدلی در مصاحبه ای اعلام کرده است. از زمان تولید این فیلم در ابتدای امسال تاکنون کلکسیونی از حواشی در کنار این فیلم جمع شد.

در ابتدا عوامل فیلم موجب عدم درز هرگونه اطلاعات از فیلم به بیرون شدند و پس از فیلم برداری صحنه ی اعتراضات خیابانی سکوت خبری حول فیلم شکسته شد. یک روز صحبت از تولید موسیقی فیلم توسط مجید انتظامی بود و فردا تکذیبیه ی آن منتشر شد. انباردار از به سرقت رفتن راش های فیلم پشت صحنه خبر می داد. پوستر فیلم طی یک روز دو بار عوض شد و فیلم در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به بهانه ی مشکلات فنی شرکت نکرد. آیا فیلم اطیابی از «قلاده های طلا» فیلم بهتری است؟ اطیابی شب سختی را پشت سر خواهد گذاشت به ویژه اگر فیلم او «پایان نامه ۲» باشد.