به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۲۴۸۷۴

cnn: سایه‌ تحریم‌ ایران بر اشتغال‌زایی

گروه اقتصادي: تحریمهای جدید ترامپ علیه ایران، با ادعای وی مبنی بر اشتغال‌زایی برای آمریکایی‌ها مغایر است.
به گزارش العالم به نقل از سی ان ان؛ قرارداد 8 میلیارد دلاری شرکت بوئینگ آمریکا برای فروش هواپیما به ایران، پیش از آغاز ریاست جمهوری ترامپ نیز با مشکلاتی مواجه بود. اما اکنون در سایه اقدامات و اظهارات ترامپ، اجرای آن دچار شک و تردید بیشتری شده است. این امر می تواند برای کارگران شرکتهای مرتبط با آن قرارداد مشکل ساز شود.ترامپ پیش از این نیز به شدت از توافق هسته ای ایران انتقاد کرده است؛ در پی این توافق بود که دولت اوباما به ایران اجازه داد با شرکت بوئینگ وارد مذاکرات خرید هواپیما شود.
 
ترامپ پس از به عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری، هفته گذشته فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر را به مدت دست‌کم 90 روز به خاک آمریکا متوقف کرد. سپس در پی آزمایش موشکی بالستیک در ایران، رئیس جمهور جدید آمریکا تحریم های جدیدی را علیه افراد ایرانی و غیر ایرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران وضع کرد.
 
بر اساس گزارشها، دو شهروند لبنانی، یک شهروند اماراتی، یک شهروند چینی و همچنین 5 شرکت ایرانی، 4 شرکت لبنانی، 2 شرکت چینی و 1 شرکت اماراتی مشمول این تحریم‌ها شده اند.وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد، تحریم‌های جدید در خصوص برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه بوده و اعمال آن‌ها هیچ منافاتی با تعهد آمریکا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک برجام ندارد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: گرچه تحریم های جدید قرارداد بوئینگ با ایران را از بین نمی برد، بدون شک اجرای آن را سخت¬تر می کند؛ در مقابل ایران نیز می تواند مقابله به مثل کرده و قرارداد را لغو کند. در صورت بالا گرفتن تنشها، قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران با شرکت ایرباس فرانسه نیز با خطر جدی مواجه می شود. زیرا بسیاری از قطعات هواپیماهای ایرباس ساخت آمریکا بوده و فرانسه برای فروش آنها به موافقت آمریکا نیاز دارد.