به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۲۴۹۰۰
بر خلاف هدف تعیین شده در سند چشم انداز

ما و همسایه‌ها و اين همه تنش؟

ما و همسایه‌ها و اين همه تنش؟
روزنامه بهار

با بررسی روابط ایران با کشور های منطقه در یک دهه اخیر می توان مشاهده کرد که بر خلاف هدف تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ شاهد تنش های فزاینده ای در این حوزه هستیم. از جمله مهم ترین دلایل ایجاد این نوع تنش‌ها نوع مواجهه ایران با مسائل داخلی برخی کشورهای عربی بوده است، مواجهه ای که از نگاه کشورهای منطقه نوعی مداخله در امور آن کشورها به حساب می‌آید. فارغ از تایید یا رد این نگاه به عملکرد ایران در منطقه واقعیت آن است که اصل اختلاف در همین جاست و می توان گفت که سایر مسائل ، حاشیه ای و فرع بر این موضوع است. شاید بتوان از جهاتی اختلاف اصلی را نیز بین ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه ای دانست.

به این معنا که اگر این دو کشور به توافقات قابل قبولی برسند به احتمال فراوان سایر کشورهای منطقه نیز به تبعیت از سعودی ها از روابط تنش آلود به سمت روابط عادی و در مرحله بعد روابط دوستانه خواهند رفت.شخصیتی چون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می توانست به واسطه روابط نزدیکش با تصمیم گیران در منطقه و از آن مهم‌تر کیاستش در بهبود روابط خصم آلود ایران و عربستان نقشی منحصر به فرد و یگانه را ایفا کند اما صد افسوس که بی‌توجهی مطلق به منافع ملی در دولت پیشین و سهل انگاری در دولت فعلی و همچنین فشارهایی دیگر باعث آن شد که از این ظرفیت عظیم در این حوزه استفاده کافی نشود.

در چند روز اخیر خبر سفر وزیر امور خارجه کویت که حامل پیامی از سوی کشورهای منطقه بود، باعث آن گردید که بار دیگر نگاه ها به سمت نوع رابطه ایران با کشورهای منطقه برود. این پیام جمعی از سوی کشورهای منطقه نشان از آن دارد که آنها نیز به این نتیجه رسیده اند که این شکل از روابط خصمانه به ضرر همه طرف ها خواهد بود. حال در چنین شرایطی،  پرسش قابل طرح این است که ایران آمادگی ورود به مذاکرات جدی با کشورهای منطقه را دارد؟

به نظر می آید در روزگاری که ایران و ایالات متحده به عنوان دو کشوری که قریب به چهار دهه با یکدیگر روابط خصمانه دارند توانسته اند حداقل در خصوص حل و فصل یکی از پرونده های اختلافی و تنش آلود بین شان به توافق برسند امکان حصول توافق بین ایران با کشورهایی که وجوه مشترک بسیاری با آن ها دارد بیش از مذاکره موفق هسته ای با امریکا باشد به شرط آنکه:
۱. مانند مذاکرات هسته ای مبنای توافق «برد - برد» باشد.
۲. مانند مذاکرات هسته ای تمام نیروهای رسمی و اثرگذار در ساختار قدرت حداقل در ظاهر پشتیبان تیم مذاکره ‌کننده باشند.
۳. مانند مذاکرات هسته ای طرف مقابل هم به دنبال حل و فصل موضوع باشد و به چارچوب یک مذاکره جدی باور داشته باشد.

شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۳:۴۶
حالا باید چی بدیم که روابطمون با این کشورهای زیاده خواه حل بشه به عنوان پیشنهاد یه مقاله ای بنویسید شاید بدرد خورذد (347976)
توسی
Australia
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۴:۴۵
کاش با همسایگان روابط بهتری داشتیم بخصوص اعراب (347987)
آرش ایران
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۶:۰۲
کشورهای عربی دیدشون به ایران این طوریه که اگه بفهمن زورشون به ما می رسه به جان و مال و ناموس ایرانی رحم نمی کنن ولی اگر بفهمن که زورشون نمی رسه میکشن کنار. نمونه بارزش هم صدام که با تصور بر اینکه می تونه 3 روزه ایرانو فتح کنه به ما حمله کرد و جفاها در حق مال و جان و ناموس ایرانیان کرد (347993)
داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۸ ۰۸:۰۸
تمامی این نگاههای عجیب و غریب به اعراب فقط و فقط به دو دلیل میتونه باشه : (1) آنها سنی هستند و یا (2) آنها 1400 سال پیش به ما حمله کردند . که مطمئناً هیچکدام از دلایل مطروحه برای دشمنی با آنها عاقلانه نیست . خواهشاً اینقدر از همسایه ها بد نگید ، اگر ما رابطه خوبی با همسایه های خود نداشته باشیم زندگی هیچگاه به کام کسی خوش نخواهد شد . (348100)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ۰۰:۴۹
هیچکس به زور تو رو نبرده دبی !!!!!!!! (348162)
شرینی فروش اصل تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۷
من چند وقت پیش نجف بودم ازخیابانی ردمیشدیم دیدم سردریک هتلی نوشتن هتل الخلیج من وهمراهانم چندروزی که نجف بودیم دیگر ازان مسیررفت وامدنکردیم میخواهم بگویم ایران بزرگ است ملت ایران بزرگوارند انهایکه بخاطردرامدهای نفتی وحمایتهای قدرتهای غربی دچار خودبزرگ بینی شده اندباید قبول کنن که ایران قدرت منطقه بوده هست خواهد بود به جایکاه ایران احترام بگذارند به نظرمن ایران هم زیاد درامورداخلی انهادخالت نکند کشورهای عربی هیچوقت باایران دوست نبودن و نخواهند شد همیشه در مقابل ایران احساس سرخوردگی میکندچرانمیدانم (347995)
ايراني
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ ۱۷:۵۷
تعجب ميکنم ، چرا ما فکر ميکنيم بايد تمام دنيا مثل ما
هم فکر کنند و هم عمل کنند و هر کشوري مثل ما نباشه بايد محکومش کنيم و ميشه کشور زياده خواه ... (347998)
نا شناس
Romania
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ۰۰:۰۴
ما میبایست با توجه به حساسیت کشورها ،به ارزشهای انها احترام گذاشته و درصدد دوستی با همه کشورها مخصوصا کشورهای همسایه باشیم .وبدانیم هر که باد بکارد طوفان درو میکند.هنوز هم دیر نشده ،ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه است (348125)
مهدی
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۱/۱۹ ۲۳:۱۹
تمام دنیا را سیاه نشون میدیم. این رویه ی ما یک نوع معضل ذهنی شده. (348146)