به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : ۱۲۵۲۱۰

الجبیر: ایران حامی اصلی تروریسم است

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با یک رسانه ترکیه‌ای گفت: «بشار اسد» برای اداره سوریه مشروعیت ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «عادل الجبیر» در مصاحبه با شبکه «تی آر تی» ترکیه در خصوص نقشه راه عربستان در خصوص سوریه گفت: «ما یک موضع مشترک با ترکیه در این خصوص داریم. مذاکرات آستانه یک مذاکرات فنی برای اجرای آتش‌بس در سوریه و اجازه رسیدن کمک‌های انسانی به سراسر این کشور طراحی شده بود و این چیزی که همه ما می‌خواهیم».

وی ادامه داد: «گام بعدی، از سرگیری مذاکرات (صلح سوریه) زیر چتر سازمان ملل در ژنو بر اساس بیانیه نشست ژنو 1 و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است که ما می‌توانیم یک شورای حاکم و گذار سیاسی در سوریه داشته باشیم به طوریکه مردم سوریه به سمت آینده‌ای حرکت می‌کنند که مردم سوریه می‌توانند درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند».

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: «ما (به همراه ترکیه) به یک سوریه متحد که دموکراسی در آن موجود است و مردم سوریه با دستان خود می‌توانند، سرنوشت خود را تعیین کنند، معتقدیم؛سوریه‌ای که در آن برابری و مساوات وجود دارد». عادل الجبیر بار دیگر لفاظی‌های عربستان سعودی درباره عدم مشروعیت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را تکرار کرد و گفت: «من فکر نمی‌کنم مردی که مسئول قتل 500 هزار نفر و آواره شدن 12 میلیون نفر دیگر و تخریب یک کشور باشد، برای اداره یک ملت مشروعیت داشته باشد».

وزیر خارجه عربستان بار دیگر به موضوع ایران اشاره کرد و گفت: «امیدواریم که ایران از هنجارها و رفتارهای بین المللی و از قوانین بین‌المللی و اصول سیاست‌ همسایه خوب بودن و عدم مداخله در امور کشورهای دیگر پیروی کند». وی اینگونه ادامه داد: «امیدواریم که ایران حمایت از تروریسم را متوقف کند و از دمیدن بر شعله‌های آتش فرقه‌گرایی دست بردارد. ما می‌دانیم که ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است».

وزیر خارجه عربستان مدعی شد: «ایران مسئول راه‌اندازی گروههایی چون حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه در سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان هستند. ایران معروف به ترور دیپلمات‌ها و منفجر کردن سفارتخانه‌ها هستند». الجبیر ادامه داد: «هرکجا که در منطقه گیر می افتیم، شاهد فعالیت‌های متعصبانه ایران و رفتارهای تهاجمی این کشور هستیم و اگر ایران می‌خواهد که همچون یک کشور عادی با آن برخورد شود، این اقدامات باید متوقف شود».

وزیر خارجه عربستان بعد از این همه لفاظی‌ علیه ایران تصریح کرد: «در نهایت، ایران یک کشور همسایه با تمدن بزرگ و مردم بزرگ است و ما مشتاقیم که بهترین روابط را با ایران داشته باشیم اما نه در شرایطی که این کشور حامی اصلی تروریسم در جهان باشد و نه در شرایطی که قوانین، هنجارها و اصول بین‌المللی را با دخالت در امور کشورهای دیگر نقض کند».

عادل الجبیر در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران گفت: «ما به دولت جدید آمریکا خوشبین هستیم. رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که قصد دارد نقش آمریکا در جهان را احیا کند و همه ما به عنوان همپیمان آمریکا از چنین رویکردی حمایت می‌کنیم. او گفته است که قصد شکست داعش را دارد. ما و تمام همپیمانان آمریکا در منطقه می‌خواهیم که همین کار را بکنیم. او گفته است که قصد دارد ایران را مهار کند و رفتارهای شرارت آمیز این کشور را پس بزند و ما سالها است که به دنبال چنین چیزی هستیم».

وی در ارتباط با ترامپ گفت: «او گفته است که قصد احیای روابط سنتی و قدیمی با همپیمانان آمریکا را دارد که ما بسیار زیاد از این امر حمایت می‌کنیم. او افراد برجسته‌ای را در کابینه خود قرار داده است. ما تمایل داریم با آنها به خاطر برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان همکاری کنیم».