به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۲۵۴۳۱

معرفي برگزیدگان جشنواره خوارزمی

گروه علمي: همزمان با برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از 19 نفر از برگزیدگان این دوره با حضور وزیر علوم تقدیر به عمل می‌آید.
معرفي برگزیدگان جشنواره خوارزمی

به گزارش ایسنا، سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران صبح امروز کار خود را آغاز کرد.این جشنواره با نگاه ملی برای شناسایی و معرفی بهترین و موثرترین پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و طرح‌های توسعه‌ای، اختراع و نوآوری هر ساله صدها طرح داخلی را به میدان رقابت می‌کشاند و علاوه بر آن به دلیل جایگاه و اعتبار علمی در گستره بین‌المللی سبب شده تا 200 دانشمند صاحب‌نام خارجی و ایرانی مقیم خارج برای حضور در این مراسم به ایران سفر کنند و از این طریق زمینه‌های متعددی برای همکاری، تبادل‌نظر و تعاملات علمی پژوهشگران، دانش‌پژوهان و فناوران کشور فراهم کند.

در این مراسم قرار است از پژوهشگران ایرانی و محققان خارجی تقدیر به عمل آید.

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

رتبه‌ اول بخش پژوهش‌های بنیادی به طرح توسعه دانش ترکیب‌های اورگانوسیلیکون در ایران به دکتر محمد بلورچیان تبریزی اعطا شد. رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی به طراحی و ساخت شبیه‌ساز فضا از سوی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی اعطا شد. در این طرح سه سامانه محفظه شبیه‌ساز آزمون حرارتی خلا طراحی و ساخته شده است. حجم یکی از سامانه‌ها حدود 14 مترمکعب و دو محفظه دیگر دارای حجم 1.5 مترمکعب هستند.

رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی به طرح تولید خوراک دام از سرشاخه نیشکر فرآوری شده از سوی دکتر مرتضی رضایی اعطا شد. در این طرح که در موسسه تحقیقات علوم دامی انجام شد، از سرشاخه نیشکر که دارای ارزش غذایی مناسبی است، اقدام به تولید خوراک دام شده است.

رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی به طرح طراحی و بومی‌سازی آزماینده و شبیه‌ساز سامانه پدافندی ارائه شده از سوی دکتر سعید قاضی‌مغربی اختصاص داده شد. این طرح در جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اجرایی شده است. دستگاه ساخته شده شامل دو رک مخابراتی و تغذیه است و دارای ویژگی‌هایی چون استفاده از مواد جاذب مواد مغناطیسی و رسیدن به سامانه مقاوم در مقابل تشعشعات بیرونی، طراحی سینتی‌ سایزر دو کانال باند 30 با فرکانس 6.5 گیگاهرتز است.

رتبه دوم طرح توسعه‌ای به طرح تولید نهادهای زیستی نیکو ریزی مناسب برای استفاده در بخش تولیدات گیاهی کشور از سوی دکتر فرهاد رجالی اختصاص یافت. این طرح در موسسه تحقیقات خاک و آب اجرایی شد. در این طرح برای اولین‌بار در کشور موفق به تولید ریشه‌های القایی از پنج نوع بافت گیاهی مختلف شدند که برخی از آنها دارای پایداری ژنتیکی قابل قبولی هستند و قابلیت کاربرد در سایر فرآیندهای تولیدی غیر از تهیه مایع تلقیح قارچ‌های میکوریسی را دارند.

رتبه دوم طرح‌های توسعه‌ای به تولید چشمه‌های براکی تراپی ید 125 مورد استفاده در درمان تومورهای مغزی و ملانومای چشمی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر شهاب شیبانی با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اجرایی شده است. در این طرح روش‌های مختلف تولید هسته چشمه‌ها بررسی و دانش فنی مربوط حاصل شده است.

رتبه دوم طرح‌های توسعه‌ای به طرح بسته ارتقای توان توربین گاز MGT-70 شد. این طرح از سوی مهندس اسحاق عباسی در شرکت ساخت توربین مپنا پیاده‌سازی شده است. این توربین به عنوان یکی از پرتعدادترین توربین‌های گازی در حال سرویس در ایران و جهان به عنوان گزینه‌ای با ارزش برای سرمایه‌گذاری در ارتقاء، بهینه‌سازی توان و بهره‌وری محسوب می‌شود. از این‌رو برنامه‌های توسعه‌ای و ارائه‌ بسته‌های تجاری نوآوری بر روی این توربین جزو فعالیت‌های مهم گروه مپنا قرار گرفته است.

رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای به کتر مجید ایزدی برای اجرای طرح ساخت ماشین‌آلات خط تولید مخازن گاز طبیعی ویژه خودرو اعطاء شد. در این طرح طراحی و ساخت یکی از پیشرفته‌ترین ماشین‌های شکل‌دهی به نام چرخش گرم با موفقیت انجام شد.

رتبه دوم نوآوری به دکتر محمد عبدالاحد برای طرح نانوبیوحسگرهای الکتریکی برای تمایز سلولی اعطاء شد. سلول‌های سرطانی از نظر بازتولید، چسبندگی، نرخ تقسیم، بلوغ و عملکرد با سلول‌های سالم تفاوت دارند که باعث تاثیر در سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی ثبت شده در این سلول‌ها می‌شود. در این طرح حسگرهای انتدانس الکتریکی برپایه نانوساختارهای فیلی‌سیومی و کربنی ساخته شده است. رتبه دوم نوآوری به مهندس لیلا عراقیان برای طراحی پل طبیعت اختصاص یافت.

رتبه دوم نوآوری به حمید امیرسیدی برای طراحی گلخانه ایرانی فراز اعطاء شد. عملکرد این سامانه و دریچه‌های این گلخانه برگرفته از زندگی مردمان ایران و ارتقای آن تا حذف کامل سوخت‌های فسیلی برای گرمایش گلخانه‌ها در هوای سرد و کاهش مصرف آب و برق به میزان 75 درصد، گلخانه‌های جدید جهان برای خنک کردن آنها و تولید بهتر محصولات کشاورزی در هوای گرم است.

رتبه دوم نوآوری به دکتر خشایار کریمیان برای طرح سنتز مواد موثر دارویی ضد سرطان اختصاص یافت. در این طرح علاوه بر تولید مواد موثره دارویی پرخطر در مقیاس صنعتی اقدام به طراحی ماشین‌آلات نظام بسته‌بندی شده است. مهندس حسین توحیدی برای اجرای طرح تجاری‌سازی سامانه سرعت‌سنجش خودرویی بر اساس پردازش تصویر، برگزیده موفق در تولید ملی شد.

سامانه سرعت‌سنجش و پلاک‌خوان خودرو، خدمات ویژه سرعت‌سنجشی، پلاک‌خوانی و ثبت تخلفات رانندگی را به صورت خودکار و دستی ارائه می‌کند. این سامانه که بر روی خودروهای پلیس نصب می شود، با استفاده از فناوری پردازش تصویر عملیات سرعت‌سنجی را در خودروی پلیس در حال حرکت یا متوقف فراهم می‌کند.

***طرح‌های برگزیده خارجی

رتبه اول پژوهش‌های بنیادی به دکتر گیدو کرومر از کشور اسپانیا برای طرح مرگ سلول‌ها در پاتوبیولوژی اعطا شد. این طرح در دانشگاه دکارت پاریس فرانسه اجرایی شده است. رتبه اول پژوهش‌های بنیادی به دکتر آندرس لوزانو به طرح شبیه‌ساز مغز برای شرایط عصبی اختصاص یافت. این طرح در دانشگاه تورنتوی آمریکا اجرایی شده است. رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی به دکتر آندریاسی فراری برای طرح تست‌سنجی راندمان به عنوان یک ابزار همه‌کاره برای مطالعه خواص گرافن و مواد مرتبط اختصاص یافت. این طرح در دانشگاه کمبریج انگلستان و با همکاری محققان ایتالیایی اجرایی شده است.

رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی به دکتر سیسیلیا لینگ گلن برای طرح کالبد شکافی پاتوژنز مولکولی چاقی و توزیع چربی اعطاء شد. این طرح در دانشگاه آکسفورد انجام شده است. رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی به طرح مواد ترکیبی برای جذب دی‌اکسید کربن؛ طراحی، عملکرد و ثبات از سوی دکتر عبدالحمید سیاری اختصاص یافت. این طرح از دانشگاه اتاوای کانادا به این دوره از جشنواره ارسال شده است.

رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی به دکتر یاروسلاو سرگیس برای طرح بهینه‌سازی سراسری لیپ‌شیتز و محاسبات بی‌نهایت از دانشگاه کالابریای ایتالیا اعطاء شد. به گزارش ایسنا، این دوره از جشنواره از سوی وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و همچنین مرکز انتقال فناوری در آسیا و اقیانوسیه، سازمان همکاری‌های اقتصادی و یونسکو حمایت شده است.