به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ساعت ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۱۲۵۴۷۳
چالشي ديگر براي رييس‌جمهور جديد آمريكا

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ استعفا داد

گروه بين‌الملل: مايكل فلين مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در پي افشاي مذاكرات خصوصي با رئیس‌جمهور روسیه، از سمت خود استعفا داد تا چالشي ديگر براي دونالد ترامپ ايجاد شود.
مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ استعفا داد
آسوشیتد پرس گزارش داد؛ در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط میان فلین و سفیر روسیه در آمریکا و تماس‌های انجام شده میان آنها، فلین از سمت خود کناره‌گیری کرد. استعفای مایکل فلین در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از یک ماه از عمر دولت جدید آمریکا می‌گذرد. آسوشیتدپرس گزارش داد که فلین پیش از این مشاوران ترامپ و نیز «مایک پنس» را درباره تماس‌های خود با مقامات روسیه، گمراه کرده است. واشنگتن پست پیش از این گزارش داده است که «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ ماه دسامبر با سفیر روسیه در آمریکا دریاره تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور مذاکره کرده است.

خبرهاي مربوط به اين استعفا قبل از اعلام رسمي كناره‌گيري فلين را بخوانيد:
رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نمی‌تواند مطمئن باشد که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا منافع رئیس‌جمهوری روسیه را بالاتر از آمریکا قرار نخواهد داد. واشنگتن پست روز جمعه گزارش داده بود که فلین اواخر ماه دسامبر زمانی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه اعمال کرد، از سفیر این کشور در آمریکا خواسته بود در واکنش به تحریم‌ها خویشتن‌داری نشان دهد و اشاره کرده بود که دولت ترامپ این تحریم‌ها را به موقع دوباره بررسی خواهد کرد.

دولت اوباما ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرد اما رئیس‌جمهوری روسیه گفت آن را تلافی نخواهد کرد که این سوءظن را پدید آورد که می‌تواند به خاطر تماس ژنرال فلین بوده باشد. در تازه‌ترین تحول، روزنامه واشنگتن پست عصر دوشنبه به نقل از مقام‌های کنونی و سابق گزارش داد که سرپرست موقت وزارت دادگستری اواخر ماه گذشته به دولت ترامپ اطلاع داده بود که فکر می‌کند مایکل فلین مقام‌های ارشد دولت را در مورد ماهیت تماس‌ها با سفیر روسیه گمراه کرده است و اخطار داد که مشاور امنیت ملی به طور بالقوه در برابر باج‌خواهی روس‌ها آسیب‌پذیر است.

«سلی ییتز» سرپرست وقت وزارت دادگستری آمریکا بود که چندی پیش به خاطر خودداری از دفاع از دستور مهاجرتی دونالد ترامپ برکنار شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش مشابهی را به نقل از مقام‌ها در مورد نگرانی وزارت دادگستری از رفتار مایکل فلین منتشر کرده است.

فلین ابتدا بحث درباره تحریم‌ها با مقام های روسیه را تکذیب کرده بود اما بعدا گفت نمی‌تواند مطمئن باشد در این باره حرفی نزده است. بحث درباره سیاست خارجی از جمله تحریم‌ها با مقام های سایر کشورها از سوی شهروندان خصوصی مغایر قوانین ایالات متحده است. فلین در آن زمان هنوز مقام دولتی نبود.

نانسی پلوسی در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر کرد نوشت: «رفتار مایکل فلین حتی پیش از افشای تماس مخفیانه با روس‌ها هم شدیدا نگران‌کننده بود. حالا یک مشاور امنیت ملی داریم که نمی‌توانیم مطمئن باشیم منافع پوتین را بالاتر از آمریکا قرار نمی دهد.»

وی افزود: «رفتار کاخ سفید تحت نظر ترامپ به خودی خود گویاست. گزارش‌های مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه با گذشت هر یک روز اعتبار بیشتری پیدا می‌کند. تا زمانی که جمهوری‌خواهان از واداشتن ترامپ به انتشار برگه‌های مالیاتی‌اش خودداری می‌کنند، شریک لاپوشانی قبضه مالی، شخصی و سیاسی روسیه بر دولت (ترامپ) هستند.»

پلوسی اضافه کرد: «دولت دیگر توجیهی در چنته ندارد. قبضه ولادیمیر پوتین بر رئیس‌جمهوری ترامپ باید مورد بررسی قرار گیرد، فاش شود و قطع شود. امنیت ملی الزام می‌آورد که ژنرال فلین فورا برکنار شود.» همزمان گزارش می شود که فلین در ارتباط با این جنجال از «مایک پنس» معاون ترامپ عذرخواهی کرده است. پنس در مصاحبه با رسانه‌های ملی آمریکا گفته بود که فلین در مورد تحریم‌ها با سفیر روسیه حرفی نزده بود. با این حال فلین بعدا گفت شاید در این مورد صحبت کرده باشد.