به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۲۵۴۷۵
همزمان با فضاسازی تندروهاي داخلي،

دفاع دولت سوئد از حجاب مقاماتش در سفر به تهران

گروه بين‌الملل: دولت سوئد از اینکه مقامات زن این دولت در سفر به ایران حجاب بر سر کردند دفاع کرد و گفت خودداری از این کار قانون شکنی بوده است.
دفاع دولت سوئد از حجاب مقاماتش در سفر به تهران
آن لیند وزیر بازرگانی سوئد که در راس هیاتی به تهران سفر کرده بود به دلیل سر کردن روسری در این سفر هدف انتقاد قرار گرفته است. لیند در مصاحبه با روزنامه سوئدی آفتون‌بلادت گفت که مایل نبوده قانون ایران را زیر پا بگذارد و چون گزینه دیگر این بوده که اعضای هیات اعزامی به ایران همگی مرد باشند او تصمیم گرفته که حجاب داشته باشد. این در حالی است که دولت سوئد خود را "اولین دولت فیمنیست دنیا" لقب داده و می‌گوید "برابری زن و مرد یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی" آن است.

اما یان بیورکلوند رهبر حزب لیبرال سوئد و از فعالان حقوق زنان در ایران در اعتراض به دولت سوئد گفت چنین کاری "برای آنچه که سیاست خارجی فمینیستی خوانده شده مخرب است" چرا که در ایران زنان "از طریق قانون‌ سرکوب می‌شوند." بیورکلوند گفت دولت سوئد باید به اعضای این هیات اعزامی به ایران می‌گفت که مجبور نیستند حجاب بر سر بگذارند و اگر به آنها چنین اجازه‌ای داده نشود، توافق تجاری باید در سوئد یا در کشور ثالث به امضا برسد.

در زمان سفر این هیات استیفان لووین نخست وزیر سوئد هم در ایران بود و گفته بود که در باره مسائل حقوق بشری با حسن روحانی رییس جمهور ایران گفتگو کرده است. سال گذشته در مراسم درگذشت ملک عبدالله پاذشاه عربستان، میشل اوباما همسر رییس جمهور سابق آمریکا از پوشیدن حجاب خودداری کرد هر چند که بسیاری از رهبران زن کشورهای دیگر حجاب بر سر کردند. در عربستان حجاب برای برای زنان خارجی اجباری نیست. خانم لیند گفته است در سفری که در آینده نزدیک به عربستان خواهد داشت حجاب بر سر نخواهد کرد.

فضاسازی سیاسی" در رابطه با سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران

در همين حال، تندروهاي ايران،  مدعی امضای اسناد همکاری در منزل سفیر سوئد در ایران بدون رعایت حجاب زنان بوده، آن را "تحقیرآمیز" می‌دانند. برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا مدعی شده‌اند که قراردادهای فی‌مابین در "اقدامی عجیب" در منزل مسکونی سفیر سوئد در تهران امضا شده است!! از جمله خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در این مراسم برخی از مقام‌های بلندپایه دولتی جمهوری اسلامی از جمله وزیر صنعت و معدن و تجارت، وزیر نیرو و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، حضور داشته‌اند. روزنامه کیهان در یادداشتی زیر عنوان "در خانه سفیر چه خبر بود؟!" با امضای حسین شریعتمداری، مدعی شد که مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد در "اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز" به جای مراکز رسمی کشور در منزل سفیر سوئد در تهران برگزار شده است. 

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسمی در منزل مسکونی سفیر سوئد "القای ناامنی در ایران اسلامی" است!! می‌پرسد: «آیا مسئولان دولتی کشورمان با حضور در مراسم یادشده، آشکارا به ملت ایران و نظام اسلامی اهانت نکرده‌اند؟!» او می‌افزاید، چنین مراسمی متبادرکننده‌ی این تردید به ذهن نیز هست که "مبادا برخی از دولتمردان کشورمان حرف‌های در گوشی! و محرمانه‌ای! داشته‌اند که نمی‌خواسته‌اند به گوش برخی دیگر از مسئولان نظام برسد و آنان را ملزم به پاسخگویی و توضیح کند!».

فضاسازی سیاسی

هم‌زمان، سخنگوی وزارت خارجه ایران به حواشی سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران واکنش نشان داد و آن را "فضاسازی‌های سیاسی" خواند. بهرام قاسمی روز دوشنبه تأکید کرد که برخلاف این فضاسازی‌ها، «در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد در تهران، هیچ سند یا قرارداد رسمی بین دو کشور و یا مقامات دو دولت به امضا نرسید. کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست‌وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید، که شامل ۵ سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فن‌آوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسئولین دو کشور در حضور روسای دو دولت و در محل رسمی ملاقات امضاء شد».

قاسمی ضمن اشاره به اینکه در ضیافت منزل سفیر سوئد تنها چند توافق میان بخش خصوصی ایران و سوئد "به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری" صورت گرفته، چنین اقداماتی را "بسیار معمول" خواند و گفت که این ضیافت به افتخار پایان سفر نخست‌وزیر سوئد برگزار شده و "در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی" بوده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین افزود: «این مشارکت محدود و ضابطه‌مند، در دولت‌های مختلف قبلی نیز بدون حاشیه‌سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست».

اعتراض به حجاب زنان سوئدی در ایران


هم‌زمان، برخی چهره‌ها و نهادهای مدافع حقوق زنان و حقوق بشر، از منظری دیگر به حجاب زنان سوئدی و به‌خصوص آن لیند، وزیر تجارت و اتحادیه اروپای سوئد، در ایران اعتراض کرده‌اند. احزاب چپ میانه و راست سوئد به‌شدت به حجاب زنان عضو هیأت سوئدی در ایران انتقاد کرده و آن را تن دادن به "آپارتاید جنسیتی" عنوان کرده‌اند. از جمله یان بیورک‌لوند، رئیس حزب لیبرال سوئد، ضمن اشاره به قوانین تبعیض‌آمیز ایران علیه زنان، تمکین وزیر تجارت سوئد به حجاب را برای "سیاست خارجی فمینیستی" این کشور مضر دانسته است.

اما دولت سوئد که خود را نخستین "دولت فمینیستی" جهان می‌داند، در واکنش به انتقادهای گسترده اعلام کرده است که زنان عضو هیأت همراه نخست‌وزیر این کشور به ایران، با پوشیدن روسری قانونی را زیر پا نگذاشته‌اند. هم‌زمان سازمان غیردولتی "دیده‌بان ملل متحد" مستقر در سوئیس نیز طی بیانیه‌ای به تن دادن زنان عضو دولت سوئد به حجاب در ایران انتقاد کرده و نوشته است: "نخستین کابینه‌ی فمنیست جهان" با تمکین به حجاب اجباری در ایران، بر سر ارزش‌های بنیادی معامله کرده و به حقوق زنان ایرانی "خیانت" کرده است.