به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۲۵۷۲۴
فرماندار ویژه جهرم:

جان مردم برای ما مهمتر از هرچیزی است

روزنامه بهار: این روزها مناطق جنوبی کشور حال و روز بحرانی‌ای را پشت سر می‌گذارند. از جمله بارندگی‌های شدید در استاندار فارس باعث، سیل، آبگرفتگی معابر، به زیر آب رفتن روستاها شده است. روز گذشته خبر رسید که سد جهرم تخریب شده است و این موضوع موجی از ترس را با خود به همراه داشت. این خبر البته به سرعت تکذیب شد اما پس از آن ادعایی طرح شد مبنی بر اینکه تخلیه روستاها به علت تصرف غیرقانونی بوده است و ربطی به سد نداشته. این ابهامات باعث شد که با معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه جهرم، علیرضا صحرائیان گفتگو کنیم تا ابهاماتی که درباره وضعیت جوی جهرم وجود دارد تا حدودی رفع شود. این گفتگو صبح روز جمعه انجام شده است. بعدازظهر همین روز، خبرگزاری‌ها به نقل از فرماندار ویژه جهرم، احتمال ترک‌خوردن سد محمدآباد را طرح کردند. تماس‌های ما با فرماندار برای کسب اطلاع از کم و کیف ماجرا به نتیجه‌ای منجر نشد. پیشتر خبرگزاری صداو سیما به نقل از وی بیان کرده بود که اهالی زیباشهر، خارقان، حیدرآباد که در مسیر آب قرار دارند مراقب جان خود باشند.
***
در حال حاضر در جهرم وضع به چه صورت است؟
در حال حاضر بارش باران در جهرم بسیار زیاد است به طوری که ما تا به حال این شدت بارش را تجربه نکرده بودیم، خیلی از کارشناسان معتقدند که سیلاب‌های بالای 50 سال در حال حاضر وارد این شهرستان شده‌اند متاسفانه در راه ارتباطی شیراز به جهرم نیز 2 تا از پل‌ها تخریب شده‌اند و همین موضوع باعث مسدود شدن راه‌های ارتباطی شیراز _جهرم شده است. مسیر جهرم به سمت لار نیز با آسیب پل‌ها همراه است. تا به الان بالای 700 منزل روستایی و شهری به طور کامل تخریب شده که نیاز به بازسازی جدی دارد و درخواست ما از دستگاه‌های خدمات رسان، هلال احمر و مدیریت بحران این است که امکانات و تجهیزات امدادی را سریع تر به این شهرستان برسانند البته باید از همه دستگاه‌ها تشکر کرد که همکاری بسیار خوبی داشتند و مدیریت بحران استان لحظه به لحظه با ما در ارتباط است و ما نیز در شهرستان از تمام توان خود در جهت بهبود اوضاع استفاده می‌کنیم. 5تا از روستاهایی که در محاصره سیل قرار داشتند و تحت خطر جدی بودند را تخلیه کردیم. راه‌های ارتباطی  20 تا از روستاها نیز کاملا قطع شده و ما در تلاش برای ایجاد راه با این روستاها هستیم و همچنین هلیکوپتر امداد و نجات هلال احمر در شیراز آماده است ولی متاسفانه به دلیل شرایط جوی نا مناسب نمی‌تواند پرواز کند.

خبر‌ها حاکی از این است که یک سد در این شهر تخریب شده آیا واقعیت دارد؟
در مورد موضوعاتی که تا به حال در رابطه با سدهای این شهر گفته شده که شکسته شده‌اند کاملا شایعه بوده است. تا به حال هیچ سدی تخریب نشده اند، پر آب شده، لبریز و  سر ریز شده  اما تا به حالا تخریب نداشته ایم.

آیا برای آب گرفتگی معابر تدبیری اندیشیده شده است؟
در حال حاضر شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی همگی فعال هستند و با ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در دست دارند در حال ایجاد کانال‌ها و لایروبی در معابر هستند که آب‌گرفتگی‌ها به حداقل برسد اما حجم سیلاب بسیار زیاد است برخی از منازل را آب گرفته است که در این خانه‌ها نیز برای تخلیه آب پمپاژ آب در حوزه‌های سبک طراحی شده  است.

گفته می‌شود که تخلیه روستائیان به دلیل این بوده که اراضی غیر قانونی را تصرف کرده بودند، آیا در این شرایط آب و هوایی تخلیه اراضی غیر قانونی معنا دارد؟
تخلیه روستاها به این دلیل نبوده.
برای مثال در این منطقه یک روستایی وجود داشت به نام روستای یرج که در حال حاضر به طور کامل در آب فرو رفته است، جان مردم برای ما خیلی مهم است، سازمان آب نیز در گذشته تلاش‌هایی انجام داده است هر چند خیلی از مردم معتقد هستند که مطالباتشان پرداخت نشده است اما ما تلاش کردیم که با همکاری خود مردم و در اختیار قرار دادن ماشین‌های سنگین و سبک به آن‌ها منازل شان را تخلیه کنند و  محل اسکان نیز در  شهر جهرم برای آن‌ها فراهم کردیم که در این محل‌ها مستقر شوند تا بعد از پایان بارندگی دستگاه‌های امدادی و سازمان آب، فکری به حال آن‌ها بکنند. در واقع جان افراد برای ما از همه چیز مهم‌تر است.