کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش رقبای فرهادی به ترامپ و اسکار

3 اسفند 1395 ساعت 10:31


گروه فرهنگي_رسانه ها: روزنامه شهروند نوشت: درحالی ‌که بسیاری از کارشناسان سینمایی موضع‌گیری ‌هالیوود درقبال دونالد ترامپ و نیز فروش فیلم فروشنده را در آمریکا به‌عنوان نشانه‌هایی از موفقیت احتمالی جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در اسکار قلمداد می‌کنند، برخی رقبای مستقیم فیلم فروشنده حجم فراوان توجه به این فیلم را نوعی امتیاز ناعادلانه می‌دانند.تام برنارد یکی از بنیانگذاران کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک که توزیع دو فیلم تونی اُردمن (رقیب اصلی فروشنده) و سرزمین مین را در آمریکا برعهده دارد، با اشاره به این موضوع این گمان را که در اعضای آکادمی رواج یافته، رأی‌دادن به فرهادی در واقع رأی بر مخالفت با ترامپ است، ناعادلانه خواند...

 
راه نفوذ را باید یافت... 

البته نیازی به گفتن نیست که اظهارات تام برنارد ناشی از نگرانی او درباره دوفیلم تونی اردمن و سرزمین مین است که توزیع آنها در آمریکا دراختیار سونی پیکچرز کلاسیک است و می‌خواهد با سیاسی جلوه‌دادن حمایت از اصغر فرهادی شانس فیلم‌هایش را درمراسم اسکار افزایش دهد. این درحالی است که نشریه ایندی‌وایر درباره حمایت از فروشنده اصغر فرهادی می‌نویسد: به دور از مسائل سیاسی، فیلم فروشنده عملکرد خوبی نزد منتقدین و مخاطبان داشته و توانسته جایزه بهترین بازیگر و فیلمنامه را درجشنواره کن نیز از آن خود کند که این نشان از میزان زیاد احتمال موفقیت اسکاریش دارد.

چارلز کوهن مدیرعامل کمپانی کوهن مدیا که توزیع فیلم فروشنده را در آمریکا برعهده دارد نیز، دراین‌باره گفت: اظهارات تام برنارد تلاش مذبوحانه‌ای برای توجیه چیزی است که اصلا هیچ اساسی ندارد. آکادمی اسکار از افرادی تشکیل شده که رأی‌دادن را بسیار جدی می‌گیرند و به هنر برای آنچه که هست، احترام می‌گذارند، آنها همچنان این حق را دارند هرگونه که مناسب می‌دانند، رأی دهند؛ ما می‌خواهیم فیلم بر پایه شایستگی‌های خودش بایستد.
 
اعضای آکادمی به فیلمی که آن را ندیده باشند یا بازخوردهای مثبتی از آن نداشته باشند، رأی نخواهند داد و همچنین صرفا براساس سیاست و در نادیده‌گرفتن هنر رأی نمی‌دهند. آنچه همه ما به آن واکنش نشان می‌دهیم، این است که هنرمندان باید برای ابراز خود آزاد باشند و از آزادی برای سفر و ارایه اثری که برای آن به سختی کار کرده‌اند، در هرکشور و مراسمی برخوردار باشند. این فیلم است که باید مورد قضاوت قرار گیرد و نه قانون مهاجرتی ترامپ.

درشرایطی پخش‌کننده فروشنده چنین موضوعی را تکذیب می‌کند که همین چند روز پیش راد لوری کارگردان، تهیه‌کننده و منتقد آمریکایی درصفحه توییتر خود نوشته است: ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا ممکن است مانع حضور اصغر فرهادی درمراسم اسکار شود. من با این موافقم که رأی‌دادن به فیلم او کاملا ضروری است.
 
شماری از اعضای آکادمی، انجمن کارگردانان، انجمن بازیگران و انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا، دانشگاه سینمایی موسسه فیلم آمریکا، انجمن سینمایی آمریکا، دیمین چزل کارگردان فیلم لالا لند، جورج میلر و‌هاروی واینستاین تهیه‌کننده‌ آمریکایی ازجمله نهادها و شخصیت‌های دیگری بوده‌اند که سیاست‌های ترامپ را محکوم و حمایت خود را از اصغر فرهادی و دیگر سینماگران تحت‌تأثیر این قانون اعلام کرده‌اند و این باعث شده فروشنده در اغلب پیش‌بینی‌ها با پیشی‌گرفتن از رقبای خود به شانس اصلی کسب اسکار بهترین فیلم خارجی بدل شود...

هنوز مشخص نیست که موج ایجادشده از قانون مهاجرتی ترامپ و واکنش فرهادی به آن تا کجا پیش خواهد رفت، اما شاید منجر به آن شود که افراد بیشتری به تماشای فیلم بنشینند و  رأی‌دهندگان آکادمی تحت‌تأثیر آن بخواهند پیامی برای دونالد ترامپ ارسال کنند. البته فعلا خود هنرمندان و چهار کارگردان رقیب فرهادی دربخش فیلم خارجی زبان این‌بار را بر دوش کشیده و درحمایت از کارگردان ایرانی به قانون مهاجرتی ترامپ و تحریم مراسم اسکار واکنش نشان دادند.

هالیوود ریپورتر درگزارشی که دراین‌باره منتشر کرده، نوشته است: اگر گروهی از نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۷ وجود داشته‌ باشند که کاملا تحت‌تأثیر سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قرار گرفته باشند، آن گروه نامزدهای شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی هستند. فرمان اجرایی و بحث‌برانگیز دونالد ترامپ مبنی بر ممانعت ورود اتباع هفت کشور مسلمان جهان به آمریکا که با مخالفت و انتقادهای داخلی و خارجی زیادی روبه‌رو شده، ازسوی هر ۵ نامزد شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار نیز آشکارا محکوم شده است.

اصفر فرهادی، کارگردانی فیلم فروشنده که درمیان رقبای اسکار خارجی تنها فیلمسازی است که به صورت مستقیم هدف این قانون مهاجرتی قرار گرفته، اعلام کرده که مراسم اسکار را به نشانه اعتراض تحریم خواهد کرد. مارن اِده کارگردان تونی اردمن دراین‌باره گفت: من فکر می‌کنم همه ما تحت‌تأثیر این قانون قرار گرفته‌ایم و برای من فرقی نمی‌کند اتباع کدام کشورها از ورود به آمریکا منع شده‌اند. اختلاط مسائل مربوط به تروریسم و پناهندگی وحشتناک و سیاستی غیرانسانی است، چراکه موجب بروز وحشت و به تدریج تثبیت نژادپرستی می‌شود. هنوز نمی‌توانم باور کنم که او رئیس‌جمهوری آمریکا شده و به‌ویژه به‌عنوان یک زن برایم به سختی قابل باور است...

مارتین باتلر و بنتلی دین، کارگردانان فیلم تنا نیز به‌ هالیوود ریپورتر گفتند: این‌که اصغر فرهادی احساس نیاز کرد که باید مراسم اسکار را در اعتراض به ممانعت ورود مسلمانان به آمریکا بایکوت کند، بسیار تراژیک است. ما این تصمیم را درک و از آن حمایت می‌کنیم.

هانس هولم کارگردان فیلم مردی به نام‌ اُو درباره این قانون مهاجرتی گفت: البته که وحشتناک است. من به دیوارها اعتقاد ندارم. اگر شما دیوار ایجاد کنید، همیشه راهی برای نفوذ به آن ایجاد می‌شود.

مارتین زاندولیت کارگردان فیلم دانمارکی سرزمین مین، درام مربوط به پس از جنگ جهانی دوم نیز اعلام کرد که کاملا اصغر فرهادی و دیگر نامزدهایی که تصمیم گرفتند، درمراسم اسکار شرکت نکنند و حضور نیابند را درک و از آنها حمایت می‌کنند.


کد مطلب: 125903

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/125903/واکنش-رقبای-فرهادی-ترامپ-اسکار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir