به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۲۵۹۵۹

همبستگي ملي بجاي آشتي ملي

همبستگي ملي بجاي آشتي ملي
محمدعلي آهنگران

گروه سیاسی: تا جايي كه فهم من قد می‌دهد اراده تمام كساني كه موضوع آشتي ملي را مطرح كرده اند به‌ويژه شخص آقاي خاتمي چيزي جز گذار از شرايط حساس امروز و ايجاد انسجام و همبستگي ملي و هم‌افزايي همه اقشار و گروه‌ها و جناح‌ها براي حل مشكلات كشور نيست. همان‌گونه كه گفته شد جامعه ما از مشکلات فراوانی رنج می‌برد که در صورت مهار نشدن، ممکن است دیر یا زود به بحران تبدیل شوند و تجربه ۳۷ ساله نشان داده که هیچ جناحی به‌تنهایی قادر به حل معضلات مذکور نیست. از طرفي پس از روی کار آمدن ترامپ، میهن ما تهديدهاي متنوع و جديدي را پيش روي خود مي‌بیند و رفع و دفع آنها نیاز به همکاری و هماهنگی همه نیروها دارد.
پس مراد و منظور اصلي و اساسي دعوت كنندگان به آشتي ملي ايجاد انسجام و وحدت ملي براي دفع خطر از كشور و حركت رو به جلوست و چيزي جز دغدغه‌هايي كه سال‌هاست مقام معظم رهبري در مقاطع گوناگون بر آن تاكيد كرده‌اند ندارند.
از طرفي هدف اصلي از طرح اين موضوع كم كردن نزاع‌ها و اختلافات است و اگر بنا باشد خود همين عنوان ابتداي يك دعوا و بگومگوي سياسي و دلخوري و دلسردي باشد نقض غرض است و كاملا خلاف اراده دعوت‌كنندگان به آشتي ملي است. ما بر سر واژگان دعوا نداريم و اگر بناست به هدفمان دست يابيم اتفاقا از رهگذر همين گفتگوهاست كه می‌توانيم به يك فهم مشترك و يك ادبيات واحد براي تحقق ايده‌ها و نظراتمان دست پيدا كنيم. شايد بهتر بود به‌جاي آشتي ملي از همبستگي ملي و يا انسجام ملي استفاده می‌شد. رهبري نسبت به كلمه آشتي نقد داشته‌اند به گمان من اين انتقاد بدين معنا نيست كه ايشان با اتحاد و انسجام و همبستگي ملي مخالف باشند بلكه ايشان با پذيرش وجود پيش فرض يك قهر در بطن مفهوم آشتي ملي مخالفت نموده‌اند و يك گام به جلو نهاده اعلام كرده‌اند كه اساسا قهري وجود ندارد و نيازي نيست كه فرصت‌هايمان را صرف تلاش براي بيرون آمدن از فضاي قهر كنيم.
اين مساله اتفاقا يك فرصت و يك گام به پيش است و نشان می‌دهد حاكميت و نظام هم قهري و دشمني ندارد هرچند ايشان ضمن مردود دانستن حاكم بودن فضاي قهر، وجود اختلاف سلایق را پذيرفته و به رسميت شناخته‌اند.  مساله ديگر پيرامون موضع ايشان درباره حوادث تلخ عاشوراي هشتاد و هشت است. لازم است تاكيد و تكراركنيم كه ايشان از همان ابتدا صف معترضين را از صف براندازان ضد انقلاب جدا كردند و تاكيد نمودند كه سران فتنه در خارج از مرزهاي اين كشور هستند و كساني كه در روز عاشورا بيرق سيدالشهدا را به آتش كشيده‌اندضد انقلاب و برانداز بوده‌اند و در همين سخنان اخير اشاره كرده‌اند كه تعداد آنان تعداد معدودي بوده‌است. ما و همه اصلاح‌طلبان نيز چون ايشان با براندازان معاند مخالفيم و آنان را محكوم می‌كنيم و هيچ سر سازش و آشتي با آنان نداريم و حرمت‌شكنان عاشورا هيچ ربطي به اصلاح طلبان ندارند.
آقاي خاتمي نيز بارها فاصله و مرزبندي خود را با جريان ضدانقلاب روشن نموده و مخالفت خود را با ساختارشكني و براندازي اعلام كرده‌اند. آنچه روشن است آن كه مقام معظم رهبري نسبت به ابراز برائت از جريان ضدانقلاب و شعارها و مواضع ساختارشكنانه و مبارزه با سلطه‌گري و نفوذ بيگانه خصوصا آمريكا حساسند و يقين دارم هيچ يك از اصلاح طلبان نيز در رفع اين دغدغه‌ها و توجه به اين خطوط قرمز كوچكترين اختلاف نظري ندارند و لازم است حالا كه رهبري بر عدم آشتي با براندازان و جريان ضد انقلاب تاكيد كرده‌اند سران اصلاحات نيز يكبار ديگر بر مخالفت خود با براندازان معاند و آنان كه حرمت عاشوراي اباعبدلله را شكستند تاكيد نمايند.
مرجع : روزنامه بهار