به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۲۶۰۶۳

هزینه مراسم دهه فجر را کی می‌داند؟

گروه سياسي: سايت انصاف نيوز نوشت: پس از انتشار یادداشت «هزینه‌ی مراسم‌های ۹دی و دهه فجر را اعلام کنید» پیگیری ها در این باره به نتیجه نرسید و تاکنون کسی نتوانسته است عددی حتی حدودی درباره ی این هزینه ها ارائه کند؛ این پیگیری ها ادامه دارد.

برای پیگیری میزان هزینه های انجام شده در مراسم دهه فجر، خبرنگار انصاف نیوز در تماس تلفنی از «پروانه سلحشوری» عضو کمسیون فرهنگی مجلس در این باره پرسید. او گفت: «ما در کمسیون فرهنگی کمیته های متفاوتی داریم، کمیته ی ما به این موضوع مربوط نیست! پس این موضوع به ما ارتباط مستقیم پیدا نمی‌کند. به صورت غیر مستقیم هم من در جریان نیستم. صادقانه می‌گویم که من از چزییات خبر ندارم اما احتمالا یک بودجه ای در نظر گرفته شده است. پاسخ درست شما را آقای مازنی باید بدهند. ایشان مسوول آن کمیته هستند و در جریان جزییات آن هستند. بنده در کمیته زنان و جوانان پاسخگوی شما خواهم بود».

«احمد مازنی» نیز در پاسخ به خبرنگار گفت: من اطلاع ندارم متاسفانه! البته از جزییات اطلاع ندارم. مجلس که برای یک برنامه، بودجه تصویب نمی‌کند. برای دستگاه ها بودجه تصویب می‌کند و دستگاه ها خودشان این بودجه را هزینه می‌کنند. من رقم حدودی هم نمی‌دانم. باید تماس بگیرید با شورای هماهنگی تبلیغات و از حضرت آیت الله جنتی بپرسید. همچنین «احمد سالک» رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پیگیری انصاف نیوز گفت: «این بحث را تا حالا نداشته ایم. این بحث هم اگر باشد مربوط به دیوان محاسبات است. این هزینه ها مربوط به دیوان محاسبات است».

«مهدی شیخ» نیز دیگر نماینده ی کمسیون فرهنگی در این باره به انصاف نیوز گفت: این جشن ها ردیف بودجه ای ندارند و فکر می‌کنم شورای هماهنگی تبلیغات این موضوعات را پیگیری می‌کنند. بگذارید بپرسم، چون این موضوع تا به حال به ذهنم خطور نکرده. ابن موضوع تحت نظارت مجلس نیست. در واقع هیچ چیز تحت نظارت مجلس نیست. ردیف بودجه ها را دیوان محاسبات کنترل می‌کند و اگر مشکلی پیش بیاید به مجلس گزارش می‌دهد و مجلس به صورت موردی وارد می‌شود.

در بین پیگیری ها، کارمند یکی از ارگان های محوری مرتبط با موضوع در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز گفت: این هزینه ها نه مشخص است نه میزانش معلوم است. چون ما هزینه نمی‌کنیم. خود مردم هزینه می‌کنند که یک سری هم کمک های دولتی است که به آن اضافه می‌شود و بودجه هایی که نهاد های مختلف تحت عنوان بودجه فرهنگی هزینه می‌کنند هم به این هزینه اضافه می‌شود و میزان آن بنا به صلاحدید خود سازمان است. یک سری نهادها هم بنر و پوستر چاپ می‌کنند. نه من، هیچکسی به شما نمی‌تواند رقم مشخص بگوید. چون خیلی از هزینه ها را خود سازمان ها می‌کنند و به ما هم خبر نمی‌دهند. حتی سازمان های خصوصی هم هزینه هایی می‌کنند و سازمان های مردم نهاد.

این فرد که نخواست نامی از او در خبر آورده شود، ادامه داد: بعضی از نهادها هم اقلامی را برای عرضه می‌آورند. به طور مثال می‌گویند من این کفش را که قیمت واقعی آن ۵۰ هزار تومان است ۳۰ هزار تومان در مراسم شما به فروش می‌رسانم و ما نمی‌دانیم که چه تعداد کفش آمده و فروخته شده و چقدر سود کرده است. این هزینه ها به قدری گسترده است که قابلیت احصا ندارد. مگر اینکه شما یک تیم ۲۰۰ نفره پژوهشی استخدام کنید تا این ها را حساب کند. دولتی ها هم کاملا مشخص نیست. بعضی به ما هزینه ها را اعلام می‌کنند و بعضی نه. بسته به صلاحدید وزیر مربوطه یا رییس سازمان مربوطه.

وی افزود: تمام مراسم های ملی مانند نه دی و غیره هم به همین ترتیب است. چون ما بودجه مشخص داریم اما میزان آن به قدری کم است که کفاف حتی یک مراسم را هم نمی‌دهد. اگر رقم آن را بگویم خنده دار است. بودجه ای که برای این مراسم می‌شود کاملا مردمی است. خیلی وقت ها شهرداری یا سازمان های دیگر می‌آیند به طور مثال غرفه می‌زنند یا بنر چاپ می‌کنند و هزینه را هم خودشان می‌دهند. چیزی حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ غرفه فقط در شهر تهران زده می‌شود، بقیه استان ها هم هستند. بنابراین مبلغ کلانی می‌شود. ولی شما می توانید مثلا حساب کنید در مسیر یک راهپیمایی، شما ۳۰ کیلومتر سیم کشی و بوق کشی داشتید، این را دادید به تعدادی پیمانکار؛ این مبلغ را می‌توان محاسبه کرد. اما اینکه کل مراسم چه هزینه ای داشته به هیچ عنوان قابل محاسبه نیست. هیچ سالی هم حساب نشده.

همچنین یک نفر هم از دفتر معاونت دیوان محاسبات کشور به این سوال در این حد پاسخ داد و بعد از آن تماسی نگرفت: «باید دید که چه سازمانی متولی این امر است که بتوان آن را پیگیری کرد. من در حال حاضر نمی‌دانم چه سازمانی متولی این امر است. سوال می‌کنم و با شما تماس می‌گیرم».

رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ ۱۳:۰۴
مگه دهه فجر هزینه هم دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ااااااا ما که نمی دونستیم...جدا هزینه داره... (348840)