به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب : ۱۲۶۳۶۰
بي تفاوتي در برابر سودجویی ارز

سودجویی صرافان از متقاضیان ارز وسکه

سودجویی صرافان از متقاضیان ارز وسکه
گروه اقتصادی: در تمامی نقاط جهان با توجه به نرخ دلار قیمت‌های یورو، پوند وتمامی ارزها تعیین وبه متقاضیان داده می‌شود اما چندی است که بانک مرکزی در برابرسودجویی صرافان بی‌تفاوت بوده وبه روی خود نمی آوردکه به عنوان نمونه یورو وپوند با قیمتی بیشتر از 100 تومان نسبت به نرخ برابری به متقاضیان ناآگاه فروخته می شود واین موضوع در بحث سکه شدیدتر است.

اکنون یورو با برابری 1.0543 با توجه به نرخ باز آزاد دلار یعنی 3780 تومان حدود3960 تومان بیشتر ارزش ندارد اما صرافان از نا آگاهی مردم مبنی بر نرخ برابری ارزهای جهانی سود جویی می‌کنند واین واحد پول اتحادیه اروپا را قیمت 4110 تومان یعنی 150 تومان بالای ترخ برابری دلاری به فروش می رسانند. براساس این گزارش،پوند 4710 تومان بیشتر ارزش ندارد اما این واحد پول انگلیسی ها در بازار تهران 4800 تومان به فروش می‌رسد.

نمونه دیگر لیر ترکیه است که با توجه به نرخ برابری 3.640 لیر در برابر هر دلار 1048 تومان نمی‌ارزد اما 1070 تومان به فروش می‌رسد در حالی که بیش از 3 ماه است که صرافان تهرانی از نا‌آگاهی مردم این سود جویی را می‌کنند سود جویی که هیچ توجیهی ندارد وحتی از موضوع سقوط این واحدهای پولی گذشته مدت زیادی گذشته و جای این سوال مطرح می‌شود که بخش ارزی بانک مرکزی واکنش نشان نمی‌دهد و این در حالیست که تا چند ماه پیش این برابری‌ها به هم نخورده بود.حال که بانک مرکزی بی تفاوت است بهتر است متقاضیان نرخ لحظه برابری دلاری هر ارزی را که می‌خواهند خریداری کنند را در نرخ دلار بازار آزاد ضرب کنند وبیش از این کلاه سرشان نرود.

اما در بحث سکه امامی ضرب سال 86 این سکه که این روزها متقاضی چندانی ندارد از نظر طلای جهانیيك ميليون و صد هزار تومان واز نظر طلای حبابدار داخلی يك ميليون و صدو بيست هزار می‌ارزد اما چرا با وجود هیچ گونه تقاضا این سکه که تا قبل از آبان ماه حباب منفی داشت اکنون با 90هزار تومان حباب يك ميليون و صدونود هزار تومان به فروش می‌رسد. وبهتر است متقاضیان معدود این سکه ها طلای این نوع سکه‌ها را محاسبه کرده ومانع کلاه رفتن بر سر خود شوند. همچنین باید توجه داشت که مالیات بر ارزش افزوده هیچ گونه توجیهی بر این حباب نیست چرا که تا چندی پیش این حباب منفی بود وباید توجه داشت که حتی بذادران افغانی نیز از این مابه تفاوت ها تعجب می کنند.
گزارش از : علی جواهرچی