به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۲۶۳۶۷
آمريكا: اين وتو يعني چراغ سبز به ادامه بمباران شيميايي

دفاع روسیه از حكومت سوريه با هفتمين وتو

گروه بين‌الملل: روسیه و چین قطعنامه تحریم علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کردند.
دفاع روسیه از حكومت سوريه با هفتمين وتو
این قطعنامه خواهان تحریم ۱۱ شهروند و ۱۰ نهاد و موسسه حكومت بشار اسد به دليل دست داشتن در حملات شیمیایی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود. سرلشکر جمیل حسن، رییس اطلاعات نیروی هوایی سوریه و سرلشکر ساجی جمیل درویش، فرمانده عملیات نیروی هوایی سوریه در بین افرادی هستند که پیش‌نویس قطعنامه خواستار تحریم آنها شده است. آمریکا ماه گذشته ۱۸ مقام نظامی سوریه را به اتهامات مشابه مشمول تحریم کرد.

اگر این قطعنامه تصویب می‌شد، اموال این افراد که اکثرا مقامات نظامی هستند مسدود شده و حق سفر از آنها گرفته می‌شد. این قطعنامه همچنین فروش بالگرد و تجهیزات مربوط به آن را به ارتش و دولت سوریه ممنوع می‌کرد. پیش‌نویس این قطعنامه را آمریکا، انگلیس و فرانسه تهیه و ارائه کردند. این نخستین اقدام مهم دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در شورای امنیت بود. با این که تصور بر این است که ترامپ قصد بهبود روابط آمریکا را با روسیه دارد، به نظر می‌رسد دو کشور در مورد سوریه موضع متضادی دارند.

این هفتمین باري است که روسیه از حق وتوی خود برای حمایت از حكومت بشار اسد استفاده کرده است. نمايندگان كشورهاي آمريكا و فرانسه در سازمان ملل متحد، پس از وتوي اين قطعنامه گفتند: اين اقدام روسيه، به معني نشان دان چراغ سبز به رژيم سوريه براي ادامه استفاده از سلاح هاي مرگبار شيميايي و ممنوعه مي‌باشد.

سخنگوی هیئت عالی مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو اعلام کرد که مخالفان از وتوی روسیه علیه قطعنامه شورای امنیت درباره اعمال تحریم‌ها علیه نظام بشار اسد ناخرسند هستند. سالم المسلط، ابراز امیدواری کرد که روس‌ها برای پیشبرد روند سیاسی در ژنو چیزی به همراه داشته باشند.

وی تأکید کرد: بدون فشار بر نظام سوریه نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید. تنها کشوری که می‌تواند بر نظام سوریه فشار بیاورد، روسیه است. المسلط تأکید کرد که مخالفان سوریه از هفتمین وتوی روسیه علیه قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه ناراحت و ناخرسند هستند. همچنین محمد علوش، عضو هیئت مخالفان سوریه از روسیه خواست توافق‌نامه آتش‌بس در سوریه را که در مذاکرات آستانه بر سر آن توافق شد، اجرایی کند. وی از روسیه خواست اگر می‌تواند حتی یک مثال درباره اجرای این توافق‌نامه بزند.

پافشاری مخالفان سوری بر اولویت دادن به انتقال سیاسی در مذاکرات ژنو

مخالفان سوری بر پایبندی خود به اولویت انتقال سیاسی در مذاکرات ژنو تأکید کردند.به نقل از شبکه خبری الجزیره، وائل علوان، سخنگوی هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو گفت: در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت بر انتقال سیاسی تأکید شده است. این مسئله محوری باید در دور جدید مذاکرات در اولویت باشد.

وی افزود: هیئت نظام سوریه نمی‌خواهد وارد مسئله انتقال سیاسی شود؛ چراکه تشکیل هیئت دولت انتقالی براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و بیانیه ژنو۱ "کابوسی" برای نظام سوریه است. علوان تأکید کرد: انتقال سیاسی آغاز هرگونه مذاکرات دیگر است.مخالفان برای همین به ژنو آمده‌اند.

وی درباره تلاش استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برای بررسی مسائل مربوط به حکومت، انتخابات و قانون اساسی به طور همزمان گفت: جدول زمانی در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت وجود دارد که اولویت را به انتقال سیاسی می‌دهد. اظهارات علوان پس از آن ایراد شد که گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه بر لزوم درج بند مبارزه با تروریسم در دستور کار دور چهارم مذاکرات ژنو تأکید کرد. مذاکرات ژنو۴ اخیرا با برگزاری دیدارهایی میان دی‌میستورا با هیئت‌های مخالفان و دمشق برگزار شد اما هنوز نتیجه قابل توجهی نداشته است.