کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش «بهار» از تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی

باید نگران چشم‌اسفندیارهای روحانی بود

18 اسفند 1395 ساعت 10:44


روزنامه بهار

«آستانه انتخابات» پرکاربردترین واژه این روزها در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور است. تا اردیبهشت انتخابات سه ماه فرصت است و جریان‌های سیاسی به دنبال ایفای نقش فعال در بازارداغ انتخابات هستند. جبهه‌سازی‌ها و جبهه پردازی‌ها، تاییدها و تکذیب‌ها، آمدن‌ها و نیامدن ها، برائت‌ها و حمایت ها، در این سه ماه باقی مانده به اوج خواهد رسید. تخریب و توهین هم به روال عادت مالوفِ سیاست و رسانه در ایران ادامه خواهد داشت. این میان جریان اصولگرا و اصلاح طلب در دو وضیعت متفاوت و متناقض به سر می‌برند، اصولگرایان هنوز آفت‌زده انشقاق هستند و اصلاح‌طلبان به لطف محوریت سید محمد خاتمی وحدت رویه پیش گرفته‌اند. این میان اما دولت مستقر، اوضاع متفاوتی تجربه می‌کند.

«حسن روحانی» بر اساس تازه‌ترین اظهارات مشاوران و معاونان و وزرایش، دوباره جامه کاندیداتوری خواهد پوشید. در قامت نامزد ریاست جمهوری به تیغ رای مردم سپرده خواهد شد و اگر رسم دو دوره‌ای بودن ریاست جمهوری ادامه یابد، روی سفید صندوق‌های رای خواهد شد. در کوران انتخابات بازار نظرسنجی‌ها گرم شده است، نظرسنجی‌های غیررسمی آمارهای متفاوتی ازآرای روحانی در انتخابات را حکایت می‌کنند اما نظرسنجی‌های رسمی، که گروه سیاسی بهار به دو مورد تازه و موثق آن دست یافته، روحانی را در شهرهای بزرگ پیروز انتخابات معرفی می‌کند.

بر پایه این نظر سنجی دولت روحانی توانسته است در کلان شهرهایی چون تهران، اصفهان، تبریز بیشترین رای را داشته باشد اما در شهرهایی چون اهواز، ایلام و زاهدان، محبوبیت کمتری دارد. از مجموع این نظرسنجی‌ها شاید نتیجه گیری رقمی و عددی قدر زود و عجولانه به نظر می‌رسد، چه بسا در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات روحانی بتواند آرای دیگر شهرها را به دست آورد و یا برعکس، کلانشهرها را هم از دست دهد اما این میان دو عامل بسیار مهم می‌تواند سرنوشت انتخابات را به نفع روحانی رقم بزند و او را برای چهارسال دیگر پاستورنشین کند یا او را به استثنایی در تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل کند.

عامل نخست «گزند رقیب» است، رقیبی که بر اساس نظرسنجی‌ها می‌تواند در قامت شهردار تهران رخ نماید یا در قالب پیروز کارزار «جمنا» یا حتی می‌تواند فوجی از رقبا باشد که هریک ازحیثی بر او بتازند و او میانه میدان تنها بماند اما این همه داستان نیست، بخش مهمی از رای روحانی را عملکردش در مدت زمان باقی‌ مانده تا انتخابات به صندوق وارد یا خارج خواهد کرد. در این سه ماه باید هر آنچه در این چهارسال انجام داده به شیوه‌ای کاملا مفهومی به مردم ارائه دهد، از کاستی‌ها عذر بخواهد و منش دیپلماتی را کنار گذارده و از دلایل برخی کاستی‌ها و ناکامی‌هایش بگوید. روحانی در این سه ماه باید نتیجه نظرسنجی‌ها را در استان‌ها از آن خود کند و این ممکن نخواهد بود جز در سایه تواضع و صداقت در پیشگاه مردم.

ناگفته‌های این چهار سال از عملکرد دولت آنقدر هست که بتواند مردم را اقناع کند و سیاه نمایی‌های همیشه کاندیدا‌ها را خنثی سازد. دیروز یکی از رقبای همیشه روی کاغذ، اعلام کرده است ایران پس از برجام با هیچ بانکی وارد معامله نشده است، در حالی که بزرگترین مراوده بانکی ایران نه با اروپا که با آمریکا در حال انجام است و با انجام این تبادل، در عمل دیوار نحس مراودات بانکی با جهان فرو خواهد ریخت.

روحانی درانتخابات چهار سال پیش با گفتمانی وارد رقابت شد که حرف فروخورده مردم بود، از چرخیدن چرخ زندگی مردم در کنار سانتریفیوزها سخن گفت و منصفانه که قضاوت کنیم توانست تا حدی بسیار زیاد به این گفته جامعه عمل بپوشاند. هرچند هنوز برای رسیدن به آرمان اقتصادی و معیشت مردم راه بسیار است اما باید به مردم گفته شود که علیرغم ادعای مهرورزان، خزانه خالی بوده است و دولت با چنگ و دندان در پی حفظ ارزش پول ملی برآمده است.

مهار تورم درچهار سال طوفانی آن، آنهم با نفتی به قیمت یک چندم آن سال‌ها از دست یافته‌های خوب دولت تدبیر و امید است که می‌تواند با معرفی درست نتیجه نظر سنجی‌ها را بهبود ببخشد. روحانی باید تا زمان انتخابات از افراط و تفریط در هر حوزه‌ای اجتناب کند، تدبیر و امیدش را رویین تن نپندارد و مراقب چشم‌های اسفندیار دولت باشد، رقیب هرچند هنوز بلاتکلیف میدان است اما پوپولیسم مردم فریب در ذات گفتمانش ریشه دوانده است.

در حوزه سیاست داخلی صداقت و شجاعت پیشه کند و در عرصه سیاست خارجی با مسلمین همسایه از در برجام درآید. در عرصه اقتصاد و صنعت، غضنفرهایش را مراقب باشد و در عرصه فرهنگ از هیاهو نهراسد، سر پیمان با قومیت‌ها و مذاهب بماند. برای آزادی‌های قانونی آحاد مردم ایران بکوشد، تا برای بار دوم پاستورنشین شود.


کد مطلب: 126773

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/126773/باید-نگران-چشم-اسفندیارهای-روحانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir