amirmojahed1

با تغییر پنج مدیر نسبت به خانه بهبهانی بی‌توجهی شد
مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز نیز در زمینه توضیح داد. او به خبرنگار انتخاب خبر گفت: از سال ۱۳۸۱ و پس از ثبت ملی این عمارت قاجاری، مالک عمارت با مشکلاتی برای ساماندهی مواجه شد و با توجه به ادامه‌دار بودن این آسیب‌ها به خانه‌ی تاریخی‌اش به دادسرای رامهرمز شکایت کرد اما اداره کل میراث فرهنگی توجه چندانی به آن نداشت.

منصور معتمدی با بیان این که اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز یک فصل فوندانسیون بنا را مرمت کرد و بخشی از دیوارهای جانبی عمارت را در سال‌های نخست ثبت ملی آن ساماندهی کرد، تصریح کرد: پس از آن چند مدیر در اداره میراث فرهنگی شهرستان رامهرمز تغییر کردند و دیگر هیچ کاری روی این بنای تاریخی انجام نشد. او افزود: این عمارت تاریخی یک بنای بسیار بزرگ است که متاسفانه میراث فرهنگی در سال‌های اخیر به آن بی‌توجهی می‌کند.

amirmojahed2

اداره کل میراث فرهنگی نسبت به حفاظت از میراث خوزستان بی توجه است
مدیر انجمن میراث فرهنگی نوژان کارون نیز در همین رابطه گفت: متاسفانه این بی توجهی در مدیریت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در این دهه گذشته نسبت به وظیفه ذاتی خود که همان پاسداری، مرمت و نگهداری از میراث فرهنگی که شامل ابنیه های دوران باستانی و اسلامی در این سرزمین گرانقدر است امری عادی شده است.

مجید کیوانی در گفتگو با انتخاب خبر افزود: در مدیریت فعلی نیز که شاهد برگزاری برخی از همایش های غیر مرتبط هستیم، کاش همین هزینه های حتی اندک در اجرای شوآپ های غیر ضروری صرف ترمیم و مرمت اثاری همچون امارت های امیرمجاهد، صمیمی، کوشک نوراباد باشیم.

وی تأکید کرد: هنوز هم دیر نشده است، می توان با برون سپاری اصولی و بلند مدت، مرمت حرفه ای این ابنیه های ارزشمند تاریخی با همکاری بخش خصوصی و یا سازمان های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و با نظارت دقیق اداره کل میراث فرهنگی از تخریب و ویرانی آنها جلوگیری کرد.

 لزوم تشکیل کمیته بحران میراث فرهنگی خوزستان
در ادامه، رئیس هیئت مدیره شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان بار دیگر بر پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل کمیته بحران ویژه میراث فرهنگی در خوزستان تاکید کرد و افزود: با بررسی موضوع قلعه امیر مجاهد بختیاری در رامهرمز علاوه بر مشکلاتی که این روزها تحت عنوان مرمت های غیر علمی در خوزستان در یک دوره 10 ساله از سال 84 تا کنون مطرح شده است، متاسفانه مدیریت ناکارمد در تخریب این بنا بسیار محسوس و قابل تامل است.

amirmojahed mosahebehفرامرز خوشاب در گفتگو با انتخاب خبر تصریح کرد: البته این دومینو که از فروریزی کوشک نورآباد شروع شده و بعد به کاروانسرای تاریخی دهدز رسید و اکنود در قلعه امیر مجاهد است در روزهای آینده ادامه این دومینو در خانه ماپار، کول فرح ایذه، کوشک حمیدیه،شهر عسکر مکرم، پل های تاریخی شوشتر . پل باستانی پاپیلا و قلعه فرانسوی های شوش ادامه پیدا خواهد کرد و اطلاعات آن بعد از تکمیل متعاقبا به اطلاع شهروندان استان خوزستان خواهد رسید.

وی افزود: از آنجا که موضوع قعله امیر مجاهد بیشترناشی از مشکل مدیریتی است پیشنهاد می کنم بعد از تشکیل کمیته بحران میراث فرهنگی بسته های حمایتی برای برطرف کردن مشکلات بناهای تاریخی مرمت شده و در حال تخریب تهیه و هر چه سریعتر این بنا ها به بخش خصوصی برای کاربری های فرهنگی واگذار گردد تا علاوه بر مرمت و حفاظت از این بناهای در حال تخریب و فراموشی، سبب توسعه پایه دار،رونق گردشگری وایحاد اشتغال گردد که درآمدزایی نیز برای دولت خواهد داشت. البته با نوع واگذاری هایی که توسط صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی به عنوان متولی واگذاری این بناها در کشور است کاملا مخالف هستم زیرا استقلال و اولویت های استان ها توسط این صندوق محدود گردیده و سبب تعریف کاربری های ناهمخوان با ضروریات مناطق دارای بناها و اماکن تاریخی می شود و سود حاصل از اجاره این مکان ها به جای استفاده در همان شهرستان و یا استان به این صندوق سرازیر می شود که نمونه ای از ایجاد رانت در سازمان میراث فرهنگی است.

amirmojahed3

گفتنی است؛ قلعه امیر مجاهد، یا باغ امیر مجاهد یکی از بناهای تاریخی رامهرمز می‌باشد. این قلعه در زمان استقرار و تسلط خوانین بختیاری در منطقه رامهرمز در اواخر قاجار توسط یوسف خان ساخته شده است و به شماره ثبت ۳۷۷۱ مورخ ۱۲/۶/۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

amirmojahed4

amirmojahed5