به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۱۲۶۸۰۱
پاسخ حسن روحانی به احمد جنتی:

این چه سوالی است که در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا خیر؟!

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: شهدا زنده و متنعم به نعمت الهی هستند و صدای رسای آنها زیر گنبد تاریخ به خوبی شنیده می شود.
این چه سوالی است که در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا خیر؟!
حجت الاسلام حسن روحانی، پیش از ظهر امروز در کنگره بین المللی بزرگداشت روز شهید در مشهد مقدس گفت: پاسداشت شهیدان بزرگوار در سراسر دنیای اسلام و به ویژه شهدایی که در دهه های اخیر شاهد ایثار و فداکاری آنها بودیم به عنوان یک وظیفه و افتخار بزرگ برای همه ماست. وی افزود: شهید از ماده شهادت است، ما از این واژه در مواقع مختلف استفاده می کنیم. اسلام آوردند فرد نیز از «اشهد» آمده است یعنی شهادت می دهم که اسلام از اینجا آغاز می شود و شهادت می دهم خدایی جز معبود یگانه وجود ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: هرجا آگاهی وجود دارد و آن آگاهی در برابر چشم جهانیان قرار می گیرد و اعلان می شود آنجا شهادت است. شهید از همین ریشه و ماده است. شهدا راهی را آگاهانه و با علم به دست یابی به هدف انتخاب کردند و با خون خود آن راه را برای تاریخ اعلام می کنند از این رو شهید نمرده و نمی میرد. رئیس قوه مجریه گفت: شهدا زنده و متنعم به نعمت الهی هستند و صدای رسای آنها زیر گنبد تاریخ به خوبی شنیده می شود.

روحانی با اشاره به شهادت و فداکاری افزود: جنگ، مبارزه، برخورد و رویارویی به معنی جنگ هواپیماها، موشک ها، ناوچه ها یا هلی کوپترها و یا لشگرهای پیاده و زرهی نیست واقعیت جنگ، جنگ اراده هاست، دو اراده که رو در روی هم قرار می گیرد. رئیس جمهور اظهار داشت: خداوند جاودانه است و همیشه راه خدا ادامه دارد. متاسفانه راه شیطان و طاغوت در تاریخ بوده است و خواهد بود. این برخورد دائمی است. وی ادامه داد: این برخوردها گاهی در میدان کارزار اقتصادی، گاهی در میدان کارزار نظامی و گاهی مهمتر از همه در میدان کارزار فرهنگی است.

صحبت از صلح به معنای پایان دادن موقت به کارزار نظامی است
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ پایان ندارد، گفت: اینکه ما از صلح سخن می گوییم به معنای پایان دادن موقت به کارزار نظامی است وگرنه کارزارهای دیگر باقی است. روحانی تصریح کرد: شما فکر می کنید آتش جنگ در دنیا خاموش خواهد شد؟ این آقا که در آمریکا قدرت را در دست گرفته اولین سخنش جنگ اقتصادی با هم پیمانان قدیمی اش بوده است.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی پایان نمی پذیرد، گفت: جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برایش نیست. طاغوت یعنی طغیان کرده چه در جهان اسلام و چه در جهان غرب. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ، جنگ اراده هاست، اظهار داشت: هر جا که اراده و ایمان قوی به پیروزی نهایی در دل ما و در سراسر وجود ما، وجود داشته باشد ما پیروزیم. هر جا در اراده ما خللی ایجاد شود و دشمن را بزرگ ببینیم و قدرت خود را نبینیم و قدرت خود را به رخ تاریخ نکشیم شکست می خوریم.

راه انبیا، راه ایستادگی و مقاومت است
روحانی با تاکید بر اینکه راه انبیا راه ایستادگی و مقاومت است، اظهار داشت: هر جا در اراده، شکست خوردیم، شکست می خوریم اگر در اراده در میدان اقتصادی شکست بخوریم و بگوییم قادر نیستیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم، ابزار و وسایل زندگی مردم را تامین کنیم و در واقع هر جا در پیروزی هامان در اقتصاد شک کنیم، شکست می خوریم.

ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اینکه سوال کنیم در اقتصاد مقاومتی موفق بودیم یا نه، اشتباه است. ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. یک ملت بزرگ، یک دولت قدرتمند و یک رهبری فرهیخته و آگاه با هدایت های او و حضور مردم در صحنه پیروز هستیم. رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه سوال کنیم آیا در اقتصاد مقاومتی پیروز هستیم یا نه، بدتر از این سوالی وجود ندارد. همه ملت ما در برابر همه فشارهای اقتصادی ایستادند. وی اظهار داشت: چطور در این ۳۸ سال ایستادگی کردیم مگر فشار تحریم نبود، مگر امروز فشار و تحریم نیست؟ مگر همه چیز پایان یافته است مگر در شرایط سخت دنیای امروز که همه کشورهای تولیدکننده نفت یا به ذخایر گذشته شان روی آورده اند و آنچه ذخیره کرده بودند را به بازار آوردند و یا تورم در کشورشان سه برابر شده و ارزش پول ملی شان کاهش یافته است.

در جاده هسته ای موانع را برداشتیم
روحانی تصریح کرد: اما در جمهوری اسلامی در سخت ترین شرایط کشور اداره شد، تورم افزایش نیافت، ارزش پول ملی هم کاهش نیافت. وی با طرح این سوال که آیا همه تحریم ها پایان یافته است، اظهار داشت: البته که نه ما در یک بخش، تازه اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه عمل کند و به عهدش پایبند باشد در جاده هسته ای موانع را برداشتیم، جاده های دیگر هنوز مشکل دارند و راه طولانی را در پیش داریم. رئیس جمهور با بیان اینکه چرا واقعیت ها را به خوبی و روشنی برای مردم نمی گویید، اظهار داشت: ما در صحنه فرهنگی در حال جنگ هستیم اما قطعا پیروز خواهیم بود البته که دشمنان مان می خواهند جوانان مان را از مسیر شهادت، ایمان، مسجد و خانواده های شهدا دور کنند اما مگر موفق بوده اند؟ هرگز.

مسیر انقلاب را تا آخر ادامه می دهیم
روحانی ادامه داد: اگر دشمنان ما امروز جنگی را به ما تحمیل کنند قطعا ما از شهریور سال ۵۹ هم قدرت نظامی مان بیشتر است هم جوانان مان برای ایستادگی آماده ترند. رئیس جمهور افزود: امروز هم قدرت ما بیشتر است، هم نیروهای مسلح ما آماده‌ترند، هم جوانان این کشور برای ایستادگی و مبارزه آماده‌تر هستند و اگر کسی فکر می کند ما از مسیری که از سال ۴۱ برای نهضت و مبارزه جهت رسیدن به انقلاب برگزیدیم، برمی‌گردیم و عقب نشینی می کنیم، اشتباه کرده است؛ چراکه ما این راه را تا پایان ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: چرا ما در هشت سال دفاع مقدس توانستیم ایستادگی کنیم؟ سلاح ما بیشتر بود؟ هواپیماهای ما بیشتر بود؟ توپخانه بیشتری داشتیم؟ دشمن که همه ابزار نظامی اش از نظر عِده و عـُده از ما بیشتر بود و بر مبنای همین محاسبه غلط هم دشمن به ما حمله کرد. می گفت ایران هواپیماهایش آمریکایی است و رابطه اش هم که با ایران قطع است و مهندسین و مشاورین نظامی آمریکایی هم که در ایران بودند، انقلاب آنها را بیرون رانده است و ایرانی ها بلد نیستند از این هواپیماها استفاده و یا آنها را تعمیر کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها می گفتند ایرانی ها هواپیماهای مدرن را نمی توانند از روی زمین بلند کنند و به فرض که بتوانند آن هواپیما را بلند کنند، اما قطعه هواپیما کجا است؟ آنها می گفتند این از وضعیت تجهیزات نظامی ایران است یعنی تانک و توپ آنها هم به همین صورت است. روحانی گفت: ما جنگمان شروع شد و هشت سال ادامه پیدا کرد و هیچ کس یک دستگاه تانک هم به ما نداد. یک فروند هواپیما به ما ندادند. اگر بخواهم مظلومیت ایران را بگویم، توپ ۲۳ ما را شوروی سابق طبق قرارداد می بایست تعمیر می کرد و وقتی جنگ شد این قرارداد را لغو کردند. گفتند شما تحریم هستید و ما نمی توانیم این توپ را در اختیار شما قرار دهیم.

وی بیان کرد: ما سیستم پدافند هوایی داشتیم که ساخت سوئیس و ایتالیا بود و قرارداد داشته ایم که اگر این سیستم ها ایرادی پیدا کرد برای تعمیرشان به آن کشورها بفرستیم و ما طبق قرارداد سیستم ها را فرستادیم، اما این دو کشور گفتند ما نمی توانیم سیستم ها تعمیر کنیم. شما در حال جنگ هستید. این از شرق و آن هم از غرب. رئیس جمهور اضافه کرد: جوانان ایران با مظلومیت، تنهای تنها با اتکاء به خدا بدون آنکه کسی قطعه ای به ما بدهد، خودمان ساختیم، هیچ کس به ما هواپیمایی نداد و خودمان آن را ساختیم، کسی به ما تانک، موشک ضد زره و موشک ضد هوایی نداد و ما روی پای خودمان ایستادیم. جنگ، جنگ سلاح نیست بلکه جنگ اراده ها است.

روحانی افزود: ما در دوران جنگ از سیستم موشک ضد هوایی به دلیل تجهیزاتی که به عراق داده بودند نمی توانستیم استفاده کنیم؛ چراکه می بایست دو سیستم رادار را روشن می کردیم تا بتوانیم از موشک هایی که داشتیم علیه هواپیماها استفاده کنیم، اما به محض آنکه اولین رادار را روشن می کردیم، موشک ضد تشعشع وسط رادار ما فرود می آید و آن را از بین می برد. در این شرایط ما باید چه کار می کردیم؟

وی ادامه داد: یا باید دست نیاز به سوی کشوری دراز می کردیم که اگر هم این کار را می کردیم پاسخ آنها منفی بود. ما بیش از یک ماه هر روز و برخی روزها تا نیمه شب جلسه می گذاشتیم و از متخصصین داخلی دعوت به عمل آوردیم و گفتیم که باید راهی پیدا کنیم تا بتوانیم رادارها را روشن کنیم و جلوی سیستم موشکی ضد رادار عراق را بگیریم و ما موفق به این کار شدیم. مهندسین ما این کار را کردند، افسران نیروی هوایی ما، متخصصین ما این کار را انجام دادند.

رئیس جمهور گفت: در عملیات والفجر ۸ و عملیات فاو این سیستم رادار را در میدان جنگ روشن کردیم و موشک های ضد راداری دشمن هم حریف ما نشد و ما در والفجر ۸، ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم. روحانی با بیان اینکه چطور یک گروه مسلمان مخلص توانست در برابر ارتش اسرائیل که تا آن زمان هیچ ارتشی از کشورهای عربی توان ایستادگی در برابر آن را نداشت، مقاومت کرد، توضیح داد: حزب الله لبنان توانست با سلاح های سبک بدون داشتن یک فروند هواپیما یا هلی کوپتر در برابر اسرائیل غاصب کودک‌کش در جنگ ۳۳ روزه بایستند و پیروز شوند. چطور حزب الله در این جنگ پیروز شد و چطور ابهت ظاهری که دستگاه های تبلیغاتی برای اسرائیل و ارتش آن ساخته بودند، در هم شکست؟ آمریکایی ها، اروپایی ها خیلی ها امیدشان به اسرائیل بود و می گفتند که این یک قدرت نظامی است و شکست ناپذیر، این ارتش مشت آهنین قدرتمندی است که هر کشوری را که بخواهیم اشغال کنیم، اسرائیل را داریم.

وی در ادامه با اشاره به جنگ سی و سه روزه گفت: اسرائیلی ها خودشان می گفتند که رادیو و تلویزیون اسرائیل را گوش نکنید بلکه می گفتند ببینید که حزب الله در شبکه المنار چه می گوید و آن صحیح است. رئیس جمهور با بیان اینکه پیروزی حزب الله در جنگ سی و سه روزه، پیروزی نظامی نبود بلکه پیروزی فرهنگی بود تصریح کرد: حزب الله و غزه در جنگ اراده ها پیروز شدند. ملت عراق در جنگ اراده ها توانستند در برابر تروریست ها پیروز شوند. آن روز که تروریست ها به سامرا آمدند و موصل سقوط کرد، شما فکر می کنید که تروریست ها به لحاظ نظامی بر ارتش عراق تفوقی داشتند؟

وی ادامه داد: آن ها را تحریک کرده بودند که می توانید پیروز شوید. اما تصور کرده بود که می تواند پیروز شود. مردم عراق را ترسانده بودند که شما نمیتوانید بایستید. می گفتند که این ها سر می برند و قصابند. روحانی با بیان اینکه ملت عراق، امروز در جنگ اراده ها پیروز شده است گفت: در این جنگ فلوجه گرفته شده و موصل را هم فتح خواهد کرد و کل عراق را پاکسازی می کند. شما فکر نکنید که فلان کشور در منطقه ما چقدر سلاح دارد و چقدر هواپیما می خرد. اگر انسان با سلاح پیروز می شد، یمن می بایست ماه ها در تصرف متجاوزین بود.

رئیس جمهور با طرح این سوال که ملت فقیر یمن چطور در برابر تجاوزات سعودی ها ایستادگی کرده و پیروز شده است اظهار داشت: جنگ، جنگ اراده هاست. ملتی که در اراده خود را در برابر دشمن پیروز می بیند. شما یک قدرت بزرگ دارید که همان نصرت و قدرت لایتناهی خداوند است و با این وجود چرا و از چه کسی باید بترسیم؟ وی افزود: چه زمانی بوده که ما ان تنصر الله گفته ایم و ینصرکم نیامده؟ اگر ضعیف هم بودیم و سلاح هم نداشتیم، خداوند ما را در نبردهای مختلف پیروز کرد، البته این بدین معنا نیست که سلاح و موشک نسازیم و تدبیر نظامی نداشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه باید سلاح بسازیم و آموزش نظامی ببینیم گفت: اما انتهای این کار جهت شکستن اراده دشمن است. من در اینجا می گویم از موشک و سلاح بالاتر، آنچه دشمن از ما خواهد ترسید، اراده، ایستادگی و ایمان ملت ایران است. این ها است که نظیر ندارد. وی افزود: وقتی به نزد خانواده های عزیز شهدا می رویم و وقتی از اراده خود تعریف می کنند، انسان متحیر می ماند.مادری، سه فرزندش شهید شده است، فرزند دیگرش جانباز شده و دیگری هم آزاده بوده و برگشته و به من می گوید که اگر ۱۰ فرزند دیگر هم داشتم و جنگ ادامه پیدا می کرد، با افتخار آن ها را به میدان نبرد می فرستادم. اینهاست که ما را پیروز می کند. ما در اراده باید پیروز شویم. ما باید به خداوند حسن ظن داشته داشته و به وعده خداوند مطمئن باشیم.

همه شهیدان را در کنار هم می بینیم
روحانی با بیان اینکه خداوند مدافع ماست اظهار داشت: ما باید به یاری خداوند برخیزیم. البته که خداوند به کمک ما نیازی ندارد اما خداوند خواسته عظمت ما را به رخ تاریخ و فرشتگان بکشد. در جنگ اراده ها پیروز هستیم و خداوند ما را پیروز می سازد. وی با بیان اینکه شهیدان راه حق در تاریخ، کنار هم هستند خاطرنشان کرد: از بدر، احد، احزاب، کربلا تا جنگ هشت ساله دفاع مقدس و ۲۲ روزه و ۳۳ روزه و تا موصل و یمن، آن ها که در برابر ظالمان ایستاده اند و مسیر شهادت را انتخاب کرده اند، همه شهیدان را در کنار هم می بینیم. همه این شهیدان گواه حق اند.

رئیس جمهور افزود: ما امروز باید آماده این حرکت بزرگ برای تاریخ آینده باشیم. شما بدانید که هیچ سلاحی برتر از ایمان و انگیزه مردم نیست. باید موشک بسازیم و می سازیم، این دولت در سه سال و نیم گذشته در ساخت سلاح های راهبردی بیش از ۱۰ سال گذشته عمل کرده است اما در عین حال همین دولت می گوید که آنچه ما را در برابر آمریکا، اسرائیل و مزدورانشان پیروز می کند، تنها سلاح نیست و بالاتر از سلاح، ایمان، اتحاد و صبر مردم است.

مردم ایران از شهادت نمی ترسند
روحانی تصریح کرد: مردم ایران نه تنها از شهادت نمی ترسند بلکه شهادت را فخر و افتخار خود می دانند و نه اینکه شهادت را پایان زندگی می دانند بلکه جاودانگی و ابدیت می دانند. ما ۷۰ یا ۸۰ سال زندگی می کنیم یا اینکه جاودانه می شویم. عدد برای بیان این حقیقت کافی نیست. اگر جاودانگی می خواهیم باید به سراغ شهادت برویم. شهادت ما را جاودانه می کند. ما باید یکی را انتخاب کنیم یا زندگی ۷۰-۸۰ ساله و یا زندگی ابدی. زندگی ابدی با شهادت حاصل می شود.

رئیس جمهور گفت: اگر این ایمان را یک ملت داشته باشد، شکست ناپذیر می شود. هیچ سلاحی در برابر توان ایمان و اتحاد مردم موفق نخواهد بود. روز ۲۲ اسفند روز شهید است اما هر روز ما، احترام به خانواده شهدا است. افتخار دولت این است که مشکلات خانواده ایثارگران را کم کند و در این راه نیز تلاش مضاعف انجام داده است. البته دولت اعتراف می کند که هر کاری کرده، بسیار ناچیز بوده است. کار بزرگ شهیدان قابل جبران نیست. نه این دولت بلکه هیچ دولت دیگری نمی تواند آن را جبران کند، جبران آن با خداوند بزرگ است.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۰۲:۵۷
اقصاد مقاومتی تا حالا چه تاثیری بر اقتصاد داشته تا زمانی که کشور با جهان تعامل نداشته باشه اقتصاد پیشرفت نخواهد کرد.... (349595)
توسیوند
United Arab Emirates
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۰۷:۴۷
با نظر دکتر روحانی موافقم و همچنین سیدمحمد خاتمی را دوست دارم (349603)
ایران باقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۰۸:۲۲
اصلا جدی نگیرید جناب رییس جمهور بعضیپها خواسته اند چیزی گفته باشند (349608)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۱۹ ۰۹:۰۱
آقای روحانی عزیز
اگر در برابر این شانتاژ ها بایستید، مردم در کنار شما خواهند بود و اگر ایستادگی نکنید به آرمان شهیدان وفادار نبوده اید.

" برادر شهید" (349610)