به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۲۶۸۴۳

وزیر نفت: باید به صداوسیما نوبل داد!

گروه اقتصادي: وزیر نفت گفت: عده‌ای تخصص خاصی در تبدیل شهد فعالیت‌های دولت به شرنگ دارند، در این خصوص جایگاه رادیو و تلویزیون هم نباید نادیده گرفته شود و افرادی در رادیو و تلویزیون باید به دلیل این تخصصشان جایزه نوبل دریافت کنند.
 بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح ایستگاه تقویت فشار گاز کاشان اظهار داشت: حجم گازی که در عسلویه تولید می‌شود در این سال‌ها حدود 300 میلیون متر مکعب بر آن افزوده‌ شده است، یعنی میزان برداشت ما از میدان پارس جنوبی، امروز دو برابر ابتدای دولت است. وی افزود: قبلاً ده فاز در پارس جنوبی مشغول به فعالیت بود که از دولت اصلاحات شروع‌ شده بود و در این سال ما به 11 فاز رسیده‌ایم؛ این حاصل حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری، تلاش و مدیریت بود که توانستیم به این مقدار تولید گاز دست پیدا کنیم.

وزیر نفت بیان کرد: این حجم از گاز باید به مراکز مصرف انتقال پیدا کند؛ یکی از معضلات ما این است که مراکز تولید و مراکز مصرف ما بیش از هزار کیلومتر فاصله‌ دارند و این خط از عسلویه شروع‌ شده و تا تهران بیش از هزار کیلومتر فاصله دارد؛ البته تا مناطق دیگر کشور این فاصله بیشتر هم می‌شود، پس ما باید خطوط لوله زیادی احداث کنیم. وی ادامه داد: یک خط لوله 56 اینچ که هر کیلومتر آن یک‌ میلیون دلار هزینه دارد، فقط می‌تواند 110 میلیون مترمکعب اضافه کند؛ برای پارس جنوبی که می‌خواهیم 600 میلیون مترمکعب تولید کنیم، به 6 خط اصلی با کمپرسورهای کامل نیاز داریم.

زنگنه تأکید کرد: بخشی از این خط‌‌ها در سال‌های گذشته احداث‌ شده بود و در این سال‌ها هم تلاش کردیم خط‌های جدیدی به مجموعه اضافه کنیم تا بتوانیم گاز را انتقال دهیم و این گاز استخراج‌ شده در پارس جنوبی حبس نشود؛ این خطوط برای افزایش فشار به کمپرسورهایی نیاز دارند تا با سطح مقطع ثابت، مقدار دبی بیشتری از گاز را انتقال دهیم.

وی هزینه احداث هر ایستگاه افزایش فشار را 100 میلیون دلار دانست و گفت: برای احداث هر ایستگاه افزایش فشار گاز، قریب به 350 تا 400 میلیارد تومان اعتبار لازم است و این 5 ایستگاه به همراه ضریب تکمیلی‌هایی که برای ایستگاه‌های دیگر انجام‌ شده است، حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.

وزیر نفت کشور، هزینه صرف شده در ایستگاه‌های افزایش فشار گاز در دو سال گذشته را 3 هزار میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: خط لوله گاز و فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، از جمله بخش‌هایی است که نمودی ندارد، یعنی مردم کشور اصلاً آن را نمی‌بینند؛ مردم کشور، پخش گاز در ایستگاه‌های توزیع را می‌بینند اما خط لوله و ایستگاه‌های افزایش فشار دیده نمی‌شود.

حدود 90 درصد جمعیت کشور گاز دارند
وی اضافه کرد: بیش از 95 درصد مردم استان اصفهان تحت پوشش شبکه گاز هستند؛ همچنین گازرسانی به خور و بیابانک هم در برنامه قرار دارد ولی جمعیت کمی در این منطقه قرار دارند؛ جمعیت تحت پوشش گاز به عنوان یک نمونه بی‌نظیر، حدود 90 درصد کل مردم کشور را شامل می‌شود. زنگنه با اشاره به پروژه گازرسانی به زاهدان عنوان کرد: عده‌ای تخصص خاصی در تبدیل شهد فعالیت‌های دولت به شرنگ دارند؛ در این خصوص جایگاه رادیو و تلویزیون هم نباید نادیده گرفته شود که افرادی در رادیو و تلویزیون باید به دلیل این تخصصشان جایزه نوبل دریافت کنند.

وی افزود: بلافاصله پس از افتتاح خط لوله گاز اصفهان، گفتند گاز به زاهدان رسید اما به زاهدانی‌ها نرسید؛ خب اگر سواد داشتند می‌دانستند که اول باید گازدار شود و سپس علمک‌ها نصب شود و گاز به مردم داده شود؛ عده‌ای از اینکه بگویند این پروژه شدنی نیست خوشحال بودند و در روز افتتاحیه هم شرکت نکردند، اما دوستان ما یک خط لوله 270 کیلومتری را ظرف 10 روز کشیدند.