به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۲۶۸۸۷

قاتلان برادر اون در سفارت کره شمالی

گروه بين الملل: پلیس مالزی برای نخستین بار تایید کرد مردی که ماه گذشته در فرودگاه بین المللی کوالالامپور ترور شد 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی 'کیم جونگ اون' ديكتاتور کره شمالی است.
قاتلان برادر اون در سفارت کره شمالی
به گزارش ایرنا، مقامات مالزی و کره شمالی هفته ها است بر سر دریافت 'دی.ان.ای' از خانواده درجه یک برادر ناتنی رهبر کره شمالی که با گذرنامه ای با نام 'کیم چول' به مالزی سفر کرده بود، تنش داشتند. تاکنون مشخص نشده است مقامات مالزی چگونه به این تشخیص رسیده اند که این جسد 'کیم جونگ نام' است، اما 'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی روز جمعه در نشستی خبری گفت که مرد ترور شده در این کشور برادر ناتنی ديكتاتور کره شمالی است. به نوشته روز شنبه روزنامه های محلی مالزی، وی گفت که نمی تواند جزئیات چگونگی تشخیص هویت 'کیم چول' یا همان 'کیم جونگ نام' را به دلیل نگرانی های 'امنیتی' افشا کند.

مقامات مالزی پیش از این برای اعلام رسمی مرگ 'کیم جونگ نام' و تحویل جسد خواستار 'دی.ان.ای' یکی از خویشاوندان درجه یک وی شده بودند. برخی کارشناسان منطقه احتمال آزاد شدن دو کارمند مالزیایی سازمان ملل در کره شمالی و پرواز آنها به چین را با اعلام رسمی تعلق جسد به 'کیم جونگ نام' در ارتباط می دانند. مناسبات مالزی و کره شمالی پس از ترور این فرد و خودداری کوالالامپور از تحویل جسد به سفارت کره شمالی و تاکید بر دریافت 'دی.ان.ای' از یک سو و ادعای دست داشتن یک دیپلمات بلندپایه پیونگ یانگ و یک کارمند شرکت هواپیمایی 'ایرکوریا' به همراه چند کره ای دیگر دچار تنش شد و اخراج سفیران دو کشور را بدنبال داشت.

پس از این ماجرا و محاصره سفارت کره شمالی در کوالالامپور توسط پلیس با ادعای پنهان شدن افراد مظنون ترور در این مکان منجر به ممنوع الخروج شدن 11 تبعه مالزی در پیونگ یانگ شد و مالزی نیز اتباع کره شمالی را ممنوع الخروج کرد. به دنبال این تنش ها در مناسبات دو کشور، 'نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی خواستار انجام مذاکره برای حل مساله و آزادی اتباع کشورش شد. حال بازرس کل پلیس مالزی با اعلام رسمی تعلق جسد به 'کیم جونگ نام' بدون ذکر فرایند شناسایی و دریافت 'دی.ان.ای'، به خبرنگاران، گفت: من برای امنیت شاهدان قصد ندارم به شما بگویم چگونه این کار انجام شد.

دو زن اندونزیایی و ویتنامی که در زندان به سر می برند، اکنون متهم به قتل 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی در 13 فوریه (25 بهمن) در فرودگاه بین المللی شماره دو کوالالامپور با استفاده از 'وی.ایکس' عامل اعصاب در بمب های شیمیایی هستند. همسر و فرزندان، از جمله 'کیم هان سول' پسر 21 ساله 'کیم جونگ نام' در تبعید و در ماکائو زندگی می کردند.

کره شمالی تاکنون هویت فردی را که در کوالالامپور به قتل رسید تایید نکرده است و با محکوم کردن تحقیقات مالزی تاکید دارد این فرد به احتمال زیاد براثر حمله قلبی جان سپرده است.کره جنوبی، پیونگ یانگ را عامل ترور دانسته است و پلیس مالزی اکنون به دنبال 7 مظنون کره شمالی است و اعتقاد دارد 4 تن از آنها در روز قتل، مالزی را ترک کرده‌اند. بازرس کل پلیس مالزی گفت معتقد است 3 تن از افراد مظنون در سفارت کره شمالی در کوالالامپور پنهان شده اند.