به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۲۶۹۱۲

کنسرت جنجالی دو دیوانه در تالار کشور

روزنامه بهار: کنسرت «جنجال دو دیوانه» اجرای مشترک عالیم قاسیمف و پرواز همای با استقبال بسیار علاقمندان این دو هنرمند در تالار بزرگ کشور برگزار شد. این کنسرت را می‌توان به نوعی پیوند دو زبان‌ترکی و فارسی در بستر غنی موسیقایی دانست. در ابتدای این اجرا پرواز همای و عالیم قاسیمف به زبان‌های فارسی و آذری به میهمانان خوشامد گفتند.  در بخشی از اجرای قطعات عالیم قاسیمف به زبان فارسی با همای همراهی می‌کرد و در بخش‌های دیگری نیز همای به زبان آذری با عالیم همراهی می‌کرد. شوری وصف نشدنی در اجراهای مشترک این دو هنرمند به وضوح دیده می‌شد. آنجا که همای می‌کوشید پا به پای صدای رسا و قوی عالیم قاسیمف جلو بیاید.

همچنین پاشا هنجنی نوازنده نی در بخشی از این کنسرت به اجرای تکنوازی نی پرداخت که بسیار مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در ادامه قطعه دیوانه دیوانه چو ببیند به زبان‌ترکی و فارسی اجرا شد که با توجه به موسیقی شادی که این قطعه داشت فضای حاکم بر سالن تغییر کرد و تماشاگران با تشویق‌هایشان قاسیمف و همای را همراهی می‌کردند.  در بخشی از این کنسرت موسیقی آذری اجرا شد و عالیم قاسیمف قبل از اجر ا خطاب به نوازنده‌ها گفت: چرا اینطوری می‌زنید، درست بزنید، آن طور که من می‌خواهم بزنید.  در ادامه نوازنده‌ها قطعه‌ای را که مد نظر قاسیمف بود نواختند و او با صدای فوق العاده خود این آهنگ را اجرا کرد.  در ادامه نیز قطعاتی از موسیقی آذری و آهنگ‌های قدیمی آذری از جمله ساری گل وگوتمه گوتمه گل گوزل توسط عالیم قاسیمف اجرا شد که مخاطبان را بسیار به وجد آورد و آن‌ها نیز با او همراهی می‌کردند.  در پایان هر قطعه نیز تماشاگران به شدت عالیم را تشویق می‌کردند و نام او را صدا می‌زدند.  قاسمیف نیز خطاب به تماشاگران گفت: این دفترچه رو نگاه کنید، تا این تمام نشود خانه نمی‌رویم.   پس از پایان بخش اول نیز تماشاگران به شدت عالیم را تشویق می‌کردند و همه یکصدا نام او را تکرار می‌کردند.

پارت دوم این کنسرت نیز پس از یک وقفه بیست دقیقه‌ای آغاز شد و مانند پارت اول تماشاگران به شدت عالیم قاسیمف را تشویق می‌کردند و در هنگام خواندن قطعات آذری با او همراهی می‌کردند. حتی چند قطعه را درخواست کردند که عالیم یک آهنگ را گویی به درخواست آنان اجرا کرد.  کنسرت جنجال دو دیوانه دو دو پارت برگزار شد که در بخش اول آن قطعات دف و نقاره،خدا در روستای ماست،حال پریشانی،دیوانه چو دیوانه ببیند،ترکیب آهنگ‌های آذری و فارسی،موسیقی آذری،سرمست،باخیم گوزلرینه اجرا شد.

 در پارت دوم نیز همنوازی سازها،بی‌من مخور شراب،سن یاریمین قاصدی سن،جنجال دو دیوانه، آواز،دیوانه‌تر شدم ونگار ختنی اجرا شد. زیبایی کار زمانی دو چندان شد که اجراهای حساب‌شده نوازندگان ایرانی و آذری در کنار یکدیگر تلفیقی شور انگیز از فرهنگ غنی‌ترکی، آذری و ایرانی را ایجاد کرده بود. صدای روح نواز بالابان در کنار نوای نی، و شور دف بر زیبایی‌های این کنسرت افزوده بود.   در دکور این کنسرت نیز نمایی از خانه‌‌های آذربایجان و چند تخت که روی آن زیراندازهایی از پارچه‌های آذری استفاده شده و یک حوض در وسط سن قرار داده شده بود که فضای سنتی منطقه آذربایجان را تداعی می‌کرد.
 همچنین در این اجرا زکی علی‌اُف (نوازنده تار)، رافایل اسماعیل‌اُف (نوازنده کمانچه)، رافایل اصغراُف (نوازنده بالابان)، جاویدان نبی‌اُف (نوازنده نقاره)، پاشا هنجنی (نوازنده نی)، محمود نوذری (نوازنده سنتور)، اسفندیار شاهمیر (نوازنده دف)، میلاد علیپور (نوازنده بم‌ساز) و مسلم علیپور (نوازنده کمانچه) عالیم قاسیمف و همای را همراهی می‌کردند.