به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۲۶۹۱۳
بررسی رخدادهای سال ۹۵ در گفتگو با اشرف بروجردی

گام‌های بلند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

روزنامه بهار: ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در داخل کشور، یک سالگی برجام و اثرات این توافق مشترک با بزرگترین کشورهای دنیا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ورود دونالد‌ترامپ به کاخ سفید و تصمیمات تاثیرگذارش بر جوامعی از جمله ایران، از جمله مهم‌ترین رویدادهای سیاسی سال ۹۵ هستند که هر کدام تاثیراتی را با خود به همراه داشتند.

به همین خاطر «بهار» با اشرف بروجردی درباره حوادث تاثیرگذار سال ۹۵ به گفت‌وگو نشست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را با توجه به اهمیتی که در همه مجموعه‌های مربوط به حاکمیت و مردم داشته است، بزرگترین حادثه سال ۹۵ می‌داند. او با بیان اینکه برجام یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است که پس از ۳۰ سال توانست از طریق گفت‌وگو  سهم و حق خود را در جامعه جهانی به اثبات برساند و زمینه را برای تعامل بیشتر با دنیا فراهم کند، معتقد است جامعه به این زودی درکی از تاثیرات عظیم این توافق نخواهد داشت. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
***

با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، تحلیل شما درباره حوادث سیاسی سال ۹۵ از جمله حوادث داخلی و همچنین حوادث بین‌المللی که در روابط ایران تاثیر داشته چیست؟
در حوادث داخلی برخی مربوط به عرصه سیاست است و برخی مربوط به اجتماع و فرهنگ و غیره و همچنین مباحث اقتصادی که جامعه نسبت به آنها حساسیت دارد و در زندگی مردم اثرگذار است. اما در حوادث سیاسی می‌توان گفت ارتحال آیت‌الله هاشمی بزرگترین حادثه بود که در سال ۹۵ رخ داد. این موضوع در همه مجموعه‌های مربوط به حاکمیت و مردم تاثیرگذار بود، از این جهت که احساس می‌شد ما بخش عمده‌ای از وجودی که توانسته بود در پیشبرد اهداف نظام اثرگذار باشد و شخصی با چنین شخصیتی را از دست دادیم که خیلی‌ها نسبت به این مساله احساس نگرانی، اضطراب و ناراحتی داشتند و دارند و همچنان هم فکر می‌کنند که جای خالی آقای هاشمی را هیچ‌کس نمی‌تواند برای مجموعه حاکمیت پر کند. به هر حال ایشان چهره شاخصی بودند که خیلی‌ می‌توانستند مفید باشند کما اینکه در تمام دوران انقلاب هم مفید بوده و حامی مردم و کسانی بودند که برای حفظ نظام تلاش می‌کردند. این موضوع بخش عمده‌ای بود که در عرصه سیاست مطرح است.

حوادثی در حوزه بین‌المللی نیز مطرح است که بر شرایط داخلی ایران اثرگذار بود. از جمله برجام و یا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا. این حوادث را چطور تفسیر می‌کنید؟
 ما در سال ۹۵ در عرصه سیاست بین‌الملل موضوع برجام را داشتیم و انتخابات آمریکا که این‌ها هر دو اتفاقاتی است که می‌تواند در زندگی جامعه ما هم اثر بگذارد. خصوصا با دستورالعمل‌هایی که توسط‌ترامپ صادر شد و خیلی از مردم نسبت به آن واکنش دارند. به‌علاوه اینکه جامعه ما در عرصه اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذار خارجی دارد. با توجه به سیاست‌هایی که آمریکا اتخاذ کرده، این مسائل به عنوان یک مانع و سد، پیش روی سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، زیرا سرمایه‌گذار همیشه گزینه اولش برای سرمایه‌گذاری در یک جامعه، امنیت است، امنیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و اینکه باید احساس پشت گرمی و تاکید بر حفظ منافعش داشته باشد. اینها نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به نحوی در زندگی جامعه ما تاثیر بگذارد.

یک سالگی برجام چه تاثیری داشت؟ درباره دستاوردها و تاثیراتی که یک ساله شدن این اقدام مشترک بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان در پی داشت توضیح بدهید.
برجام یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. اینکه بعد از ۳۰ سال ما برای اولین بار توانستیم از طریق گفت‌وگو سهم و حق خود را به اثبات برسانیم و و زمینه را برای تعامل بیشتر با دنیا فراهم کنیم. جامعه به این زودی این درک را پیدا نخواهد کرد که این توافق چقدر توانسته بر زندگی آنها اثر بگذارد. برجام واقعا یک تحول عظیم در عرصه اقتصاد بود، فروش نفت ما در این مدت دو برابر شده و زمینه و شرایط پذیرش تعاملات بین‌المللی ما اهمیت یافته است.
در عرصه سیاست منطقه هم کشورهایی هستند که در تعامل با ما قرار دارند و اینها همیشه سعی می‌کنند ارتباطات خود را با جمهوری اسلامی دچار خدشه نکنند و مصالح خود را با ایران رعایت کنند و اینکه هر نوع برخورد و ایجاد زحمت برای جمهوری اسلامی آنها را به محاق می‌برد و نهایتا ایران این توانایی را دارد که به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه حرفش را پیش ببرد. از همه مهم‌تر اینکه کشورهای منطقه امروز احساس می‌کنند که نمی‌توانند معارض ایران باشند و باید به نحوی رویه خود را بر اساس شرایط موجود در منطقه تغییر دهند.
 برخی هم البته مانند عربستان هستند. عربستان معمولا می‌خواهد با جنگ‌افزار و ابزارهای گرم خودش را نگه دارد و کشورش را حفظ کند که طبیعتا این رویه از لحاظ حقوق بشر برای دنیا پسندیده نیست. اما آنها نگران این هستند که مبادا ایران موقعیت برتری به دست آورد و چون با برجام، ایران توانسته خود را در جامعه جهانی تثبیت کند‌، این موضوع اهمیت زیادی در روند پیشبرد سیاست‌های جمهوری اسلامی دارد. بنابراین برجام نقطه بسیار خوبی بود و در یک سالگی این حادثه ما توانستیم ابهامات را برطرف کنیم و این نقطه قوتی برای جامعه ما بود.

آیا مسائل دیگری درباره حوادث پررنگ سال ۹۵ وجود دارد که بتوان به آنها اشاره کرد؟
در بحث مسائل اجتماعی هم ما در سال ۹۵ رویدادی داشتیم، آن هم این بود گزارشی از آسیب‌های اجتماعی به رهبری نظام داده شد و ایشان بسیار متاثر شدند. پس از آن گام‌های بلندی برداشته شد تا همه تلاش کنند که این آسیب‌ها کاهش پیدا کند و کاهش این آسیب‌ها به آرامش و امنیت مردم در جامعه کمک می‌کند. همچنین در حال حاضر دولت در حال برنامه‌ریزی برای پنج مورد از آسیب‌های جدی جامعه است از جمله طلاق، اعتیاد، آسیب‌های خشونتی و مباحثی که به قشر ضعیف جامعه آسیب می‌رساند. دولت برای این موارد سرمایه‌گذاری کرده و همچنین یک بسیج عمومی ایجاد شده است. ما در سال ۹۵ مشکل ریزگردها را هم در حوزه محیط زیست داشتیم که اقداماتی که دولت انجام داد به این سمت می‌رود که در آینده شرایط بهتری را تجربه کنیم.