به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۱۲۶۹۴۰
بعد از این شاهد باشید هواپیماهای هلند چطور به ترکیه خواهند آمد؟!

واکنش تند اردوغان به اقدام آمستردام

اردوغان
رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اقدام دولت هلند در ممانعت از فرود هواپیمای چاووش اوغلو در این کشور گفت: این افراد بقایای نازیسم و فاشیسم هستند. از این پس ببینیم هواپیماهای هلند چگونه به ترکیه خواهند آمد؟
به گزارش ایسنا به نقل ازسایت خبری هابر ترک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گردهمایی تبلیغاتی خود در استانبول در میان طرفدارانش گفت: هموطنان من توطئه شما را در 16 آوریل بر هم خواهند زد. با تمام قدرت فشار بیاورید تا آنجا که می توانید تروریست ها را تغذیه کنید اما عواقب همه این اقدامات به سوی شما بازخواهدگشت. بدون شک در برابر این اقدامات ما نیز پس از 16 آوریل اقدامات خود را ‌آغاز خواهیم کرد. وی ادامه داد: از این پس ببینید که هواپیماهای هلندچگونه به ترکیه خواهند آمد. البته منظور من درباره رفت و آمدهای دیپلماتیک است نه رفت وآمد مردم عادی.  این موضوع دیگری است. اردوغان افزود: آنها نه سیاست میدانند و نه  خبری از دیپلماسی بین‌المللی دارند آنها تا به این حد ترسو هستند. این افراد از بقایای نازیسم و فاشیسم هستند.

واکنش نخست وزیر هلند به سخنان اردوغان
مارک روت نخست وزیر هلند سخنان رئیس جمهوری ترکیه در مورد مقام های هلندی را خارج از چارچوب عنوان کرد.  به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان پس از خودداری دولت هلند از صدور مجوز ورود هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه به فرودگاه روتردام، هلندی ها را بازماندگان نازی ها و فاشیست نامید. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قرار بود روز شنبه با سفر به هلند، برای جلب رای 'آری' برای همه پرسی تغییر قانون اساسی در اجتماع ترک تبارهای هلندی سخنرانی کند، اما مقام های کشور میزبان گفتند که برای این برنامه مجوز لازم را صادر نکرده اند. در همین حال، نخست وزیر هلند سخنان اردوغان را دور از عقل دانست و به خبرنگاران گفت: درک می کنم که آنها خشمگین هستند، اما این سخنان خارج از چارچوب است.

اظهارات چاووش اووغلو
وزير خارجه ترکیه ساعاتي قبل از اعلام ممنوعيت ورودش به هلند، ضمن انتقاد شدیداللحن از هلند به خاطر اعلام لغو گردهمایی‌های کمپین "آری "ترکیه، این کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تهدید کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با  سی.ان .ان ترک اعلام کرده بود به رغم لغو کمپین تبلیغاتی کشورش در شهر روتردام هلند به این شهر خواهد رفت. چاووش اوغلو با انتقاد شدید از هلند این کشور را به تحریم‌های اقتصادی و سیاسی در صورت لغو کمپین‌ تبلیغاتی ترکیه تهدید کرد و گفت: در صورت مخالفت آمستردام با صدور مجوز برای سفر به هلند آنکارا تحریم‌هایی را علیه هلند اعمال می‌کند. اگر امروز هلند اجازه فرود به هواپیمای من را ندهد، تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد.

وی عنوان داشت که هلند شهروندان ترکیه را با ممنوع کردن تجمعات سیاسی گروگان گرفته است. هلند اخیرا اعلام کرد کمپین‌های تبلیغاتی ترکیه در شهر روتردام را لغو می‌کند. چاووش‌اوغلو عنوان داشت: امکان ندارد ما در این باره عقب نشینی کنیم. در گذشته نیز پیش  از برگزاری انتخابات به اروپا رفته و با هموطنانمان دیدار کرده بودیم. اما در رفراندوم پیش رو جانبدارانه رفتار می‌کنند. آنها طرفدار کمپین "نه" هستند؛ زیرا در صورتی که رای آری در صندوق‌های رای اکثریت باشد ترکیه قدرتمندتر، مستقل‌تر و با ثبات‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: لغو گردهمایی‌های تبلیغاتی مقامات ترکیه در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که این اتحادیه به چه وضعیت "اسفناکی" دچار شده است. آزادی و دموکراسی و اصول اتحادیه اروپا زیر سوال رفته است.
او درباره لغو سخنرانی‌اش در هامبورگ آلمان نیز گفت: سالن‌های برگزاری کمپین آری در آلمان از سوی نیروهای پ.ک.ک تهدید می‌شود. همچنین سازمان اطلاعات آلمان نیز مسئولان سالن‌های برگزاری همایش را تهدید کرده است. این درحالی است که برلین متحد ما است. چاووش‌اوغلو اضافه کرد: من در دیدار با همتای آلمانی‌ام اعلام کردم که این مسئله را چگونه تشریح خواهید کرد؟ به او گفتم: به ما حرف‌هایی نگویید که یک بچه هم آنها را باور نمی‌کند. این رفتارها سیستماتیک و سازماندهی شده بود.

وی افزود: پس از این دیدار آلمان منعطف‌تر رفتار کرده و موضع بهتری اتخاذ کرد. آنها متوجه شدند که ضرر ناشی از این گونه اقدامات نه تنها برای ترکیه است بلکه بیشتر علیه آلمان است. چاووش‌اوغلو در ادامه گرت ویلدرز، سیاست مدار هلندی را پس از حمایتش از لغو گردهمایی‌های تبلیغاتی کمپین "آری" در کشورهای اروپایی نژادپرست خواند. وی ادامه داد: ما در برابر فاشیست‌ها و نژادپرستانی مانند ویلدرز تسلیم نخواهیم شد. در هلند افرادی مانند ویلدرز هستند که همانند یک فاشیست ویا یک نازی رفتار می‌کنند. اظهاراتی مبنی بر کاهش مسلمانان به چه معناست؟ آیا منظور از این اظهارات کشتار انسان‌ها است یا نه؟ این فرد می‌خواست به انگلیس برود اما انگلیس قبول نکرد و دولت هلند در این باره جنجال بسیار بزرگی راه انداخت. اما اکنون وزیر خارجه یک کشور را تهدید می‌کنند که اجازه فرود به هواپیمایش نخواهند داد.
رفراندوم اصلاحات قانون اساسی ترکیه قرار است ۱۶ ماه آوریل برگزار شود.