به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۱۲۷۰۰۶
نتايج يك نظرسنجي رسمي از اقبال به كانديداها

چرا نتايج نظرسنجي انتخاباتي منتشر نمي‌شود؟

چرا نتايج نظرسنجي انتخاباتي منتشر نمي‌شود؟
گروه سياسي: در حاليكه امسال در اتفاقي نادر نسبت به دوره‌هاي قبلي انتخابات، تنها مراكز اندك رسمي نظرسنجي در ايران (شامل خبرگزاري دولتي ايرنا، خبرگزاري دولتي ايسنا و همچنين صداوسيما) از انتشار نتايج ميزان اقبال افكار عمومي به كانديداهاي احتمالي انتخابات 2 دوماه ديگر رياست‌جمهوري خودداري مي‌كنند، مرکز افکارسنجی خبرگزاري دانشجویان ایران (ایسپا) كه يكي از اين مراكز رسمي نظرسنجي در كشور است پس از مدتها سانسور نظرسنجي‌هاي خود، نتايج يك نظر سنجي را منتشر كرده كه طبق آن گويا اکثر مردم به برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی اعتماد ندارند!

گفتني اينكه در ايران، مراكز بخش خصوصي از انجام نظرسنجي نهي شده و با آنها برخورد مي‌شود و همه نتايج نظرسنجي‌ها در كشور از كانال مراكز ياد شده دولتي و رسمي به صورت مهندسي شده، منتشر مي شوند. در این نظرسنجی که در نیمه اسفند در تهران به‌صورت حضوری و با حجم نمونه ٩٠٠ نفر (٥٠ درصد زنان و ٥٠ درصد مردان) انجام شده است، ٤١ درصد برگزاری انتخابات الکترونیکی را قابل اعتماد دانسته‌اند و ٥٥ درصد این شیوه را قابل اعتماد نمی‌‌دانند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی درباره تمایل مردم برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سؤال شده است و نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد ٤١,٩ درصد مردم تهران قطعا در این انتخابات شرکت خواهند کرد. ١٨.٨ درصد نیز اعلام کرده‌‌اند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند. ١٢ درصد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته‌اند و ١١ درصد اعلام کرده‌اند احتمال کمی دارد که در این انتخابات شرکت کنند. ١٦ درصد نیز اعلام کرده‌‌اند به‌هیچ‌وجه در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. در مجموع و با توجه به تجربه ایسپا در محاسبه نرخ مشارکت مردم در انتخابات می‌توان گفت درحال‌حاضر تمایل مردم تهران برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حدود ٤٨ درصد است.

تنها نظرسنجي رسمي از اقبال به كانديداها
در همين حال با توجه به ادامه سانسور مراكز نظرسنجي نزديك به دولت، كه طبق گفته برخي محافل دليل آن پايين آمدن قابل ملاحظه پايگاه راي آقاي روحاني در برخي از استان‌هاي كشور مي‌باشد، برخي رسانه‌هاي جناح راست اخيرا تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی صداوسیما را منتشر كرده‌اند كه نشان می‌دهد حسن روحانی و محمدباقر قالیباف همچنان از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برخوردارند.

جدیدترین نظرسنجی صداوسیما که سوم اسفند ۹۵ و با نمونه ۱۶۰۲۰ نفر در سراسر کشور انجام‌شده نشان می‌دهد حسن روحانی با ۲۸٫۸ درصد و قالیباف با ۲۱٫۸ درصد در صدر قرار دارند. محمدرضا عارف با ۱۲٫۲ درصد و سعید جلیلی با ۷٫۳ درصد در رده‌های بعدی این نظرسنجی هستند. این میزان در نظرسنجی مشابهی در ۱۹ بهمن برای روحانی و قالیباف به ترتیب ۳۰٫۵ و ۲۳٫۶ درصد بوده است.

نتایج نظرسنجی تازه نشان می‌دهد روحانی بیشترین محبوبیت را در رشت (۴۰)، یزد(۳۵)، ارومیه (۳۵) و تهران (۳۴٫۵) دارد و در اهواز (۱۷٫۹) از کمترین حمایت برخوردار است. بااین‌حال میزان آرای او در اهواز از عارف (۱۷٫۴) ، قالیباف (۱۳٫۹) و جلیلی  (۱۴٫۳) بیشتر است. آرای قالیباف در ۵ شهر قم، مشهد، بجنورد، بیرجند و زنجان از روحانی پیشی گرفته است.

در این نظرسنجی، ۵۲٫۷ پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. در برابر، ۲۹٫۸ درصد نیز گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۱۰٫۳ درصد احتمالاً شرکت می‌کنند، ۱٫۷ درصد احتمالاً شرکت نمی‌کنند و ۵٫۵ درصد نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند. ۲۹٫۶ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که «به نظر شما رقیب جدی آقای روحانی در انتخابات سال آینده ریاست  جمهوری چه کسی خواهد بود؟»، قالیباف را جدی‌ترین رقیب روحانی عنوان کرده‌اند. ۱۳٫۳ درصد محمود احمدی‌نژاد، ۹٫۴ درصد محمدرضا عارف، ۷٫۳ درصد سعید جلیلی و ۱٫۳ درصد نیز بقایی را جدی‌ترین رقیب روحانی دانسته‌اند.

۵۰٫۲ درصد پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی پیش‌بینی کرده‌اند حسن روحانی برای دومین بار به ریاست جمهوری انتخاب خواهد شد. ۴۵٫۱ درصد نیز پیش‌بینی کرده‌اند او در انتخابات پیش رو پیروز نخواهد شد.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان آرای منفی روحانی ۳۷٫۷ درصد، قالیباف ۲۳٫۱ درصد و جلیلی ۲۱٫۱ درصد است. از پاسخگویان به‌جز کسانی که گفته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت نمی‌کنند (۷۰٫۲ درصد کل پاسخگویان) پرسیده شده «در صورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به نامزد کدام طیف یا جناح سیاسی رأی خواهید داد؟». ۲۳٫۶ درصد گفته‌اند به طیف آقای احمدی‌نژاد، ۲۲٫۴ درصد به نامزد اصلاح‌طلبان، ۱۸٫۹ درصد به اعتدال‌گرایان، ۱۸٫۴ درصد به اصولگرایان، ۱٫۹ درصد به جبهه پایداری و ۰٫۴ درصد به مستقل‌ها رأی خواهند داد.
 
نتایج نظرسنجی مشابهی در ۵ بهمن ۹۵ نشان می‌داد ۲۵٫۱ درصد پاسخگویان در صورت شرکت در انتخابات به نامزد اصلاح‌طلبان، ۲۰٫۸ درصد به طیف آقای احمدی‌نژاد، ۱۸٫۵ درصد به اصولگرایان، ۱۸٫۵ درصد به اعتدال‌گرایان، ۱٫۸ درصد به جبهه پایداری و ۱٫۴ درصد به مستقل‌ها رأی خواهند داد.

صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۱۰:۲۰
نظرسنجی ها فقط یه گمانه زنی می باشد و هر روز با یک اتفاق سیاسی و اجتماعی، میزان رای ها جابجا می شود و طبق تجربه سال 88، این نظر سنجی ها باعث توهم بعضی ها خواهد شد و از الان خود را پیروز انتخابات خواهند خواند. (349892)
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۱۰:۴۷
عده ای، استحقاق رییس جمهوری چون دکتر احمدی نژاد را دارند. چرا که دنبال تغییرات یک شبه، شعار، گنده گویی سران خود هستند. تنها بخش قلیلی از جامعه معتقد است که تغییرات به سمت بهبود زمان بر می باشد. آنها می فهمند که دولت روحانی طی این ۴ سال، ایران را از کشوری که بسوی جنگ ویرانگر پیش میرفت و ساختار های سرمایه گذاری در آن رو به نابودی رفته بود، به شرایطی نزدیک عادی آورد. یعنی به حالت صفر نزدیک کرد. متاسفانه عده ای اینها را نمی بینند. فراموش کردند روزهایی که هر روز کشور تهدید می شد، یک صبح تنگه هرمز را می خواستن ببندند روز بعد تهدیدی دیگر. فراموش کردن تورم ۴۳ درصد و رشد اقتصادی ۶- درصد را. فراموش کردن که دایم می گفتند چرا قطر از مخازن گاز مشترک برداشت می کند، ما نه. فراموش کردن می گفتند چرا ما هواپیما های ۳۰ ساله سوار می شویم. فراموش کردند تفاوت سخنوری رییس جمهورشان را، فراموش کردند که دنیا برای رییس جمهورشان احترام قایل است. در این شرایط وعده هایی چون ۳ برابر کردن یارانه به راحتی برای آنها قابل قبول است. (349893)
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۱۳:۱۹
من به عنوان یک زنجانی عرض میکنم که سوء مدیریت استاندار سابق زنجان در سه سال گذشته و مدیران دیگر دولت روحانی در زنجان متاسفانه مردم زنجان را از دولت روحانی نا امید کرده است. (349900)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۲/۲۳ ۱۴:۵۵
وحشتناکه هنوز درصد قابل توجهی از مردم فک میکنند احمدی نزادیها مناسب برای اداره کشور هستند؟؟/؟ وای وای ؟؟؟

















وای وای ؟؟؟؟ (349913)