به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۲۷۱۲۵

آخرین فیلم «اورسن ولز» اکران می‌شود

گروه فرهنگي: فیلم ناتمام «اورسن ولز» با بازی «جان هوستون» و «دنیس هوپر» توسط کمپانی «نتفیلکس» ترمیم و اکران می‌شود.
آخرین فیلم «اورسن ولز» اکران می‌شود
به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، کمپانی «نتفلیکس» اعلام کرد قصد دارد با سرمایه‌گذاری‌ فیلم «روی دیگر باد» آخرین ساخته «اورسن ولز»، کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما را ۴۰ سال پس از ساخت، ترمیم و اکران کند.این پروژه سینمایی با نظارت «فرانک مارشال» انجام خواهد شد که در فیلم اصلی «روی دیگر باد» نیز حضور داشته است. «مارشال» در این‌باره گفت: نمی‌توانم باور کنم، اما پس از ۴۰ سال تلاش از عشق، علاقه و پشتکار کمپانی «نتفلیکس» تشکر می‌کنم که پس از سال‌ها این امکان را فراهم ساخت تا دوباره در اتاق تدوین بنشینیم و آخرین ساخته «اورسن ولز» را تکمیل کنیم.
«ولز» ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است «اورسن ولز» را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرد.در این فیلم «جان هوستون» در نقش کارگردانی کهنه‌کار بازی می‌کند که در تلاش است آخرین فیلم خود را تکمیل کند و در عین حال با دسته‌ای از کارگردانان جوان نیز رقابت زیادی دارد. در این فیلم «دنیس هوپر» و «پیتر بوگدانویچ» نیز بازی کرده‌اند که در پروژه ترمیم و تکمیل این فیلم پس از ۴۰ سال نیز همکاری خواهند کرد.
«بوگدانویچ» پیش از این تلاش کرد در قالب یک کمپین جمع‌آوری سرمایه و با حمایت «کلینت ایستوود» و «جی‌جی آبرام» مقدمات اکران فیلم «روی دیگر باد» را فراهم کند و در نهایت ۴۰۰ هزار دلار نیز جمع‌آوری کرد اما این اقدام ظاهرا با بروز اختلافاتی پیرامون مالکیت نگاتیوها به سرانجام نرسید.ساخت این فیلم در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز با مشکلات مالی فراوانی همراه بود، بویژه این که «اورسن ولز» نیز فرآیند تدوین بلندپروازانه‌ای در سرداشت و قصد داشت همزمان پنج تدوین گوناگون از فیلم ایجاد کند.
«اورسن ولز» تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۵ موفق شد ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کند و ظاهر یادداشت‌های بسیاری را برای ادامه کار به جا گذاشته است .با این وجود این که بتوان درست همان فیلمی را که مد نظر «اورسن ولز» بوده را در نسخه نهایی شاهد باشیم امری غیرممکن است اما کمپانی فیلمسازی «نتفلکیس» در تلاش است تا جای ممکن به دیدگاه «ولز» در این اثر پایبند باشد.
«ولز» در زمان حیات خود همواره بر سر مسائل مالی با هالیوود دچار چالش بود و برای حمایت از فیلم‌هایش خودش در آن‌ها به ایفای نقش می‌پرداخت.از جمله افتخارات «اورسن ولز» که ساخت فیلم‌هایی چون «همشهری کین» و «امبرسون‌های باشکوه» را در کارنامه سینمایی درخشان خود دارد می‌توان به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۵۲ برای «اتللو»، جایزه بهترین بازیگر کن در سال ۱۹۵۹ و دریافت جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره در سال ۱۹۶۶ اشاره کرد.
او همچنبن در سال ۱۹۷۰ شیر طلای افتخاری ونیز را به خانه برد و در سال ۱۹۷۱ جایزه اسکار افتخاری گرفت.وی در ادامه موفقیت‌هایش در سال ۱۹۸۳ جایزه «لوکینو ویسکونتی» را از جوایز «دیوید دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا کسب کرد و در سال ۱۹۸۴ جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.اورسن ولز روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم «همشهری کین» او "عنوان بهترین فیلم اول" یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد.