کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاهش خرید طلا در سال ۹۵

25 اسفند 1395 ساعت 17:09

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن ارزیابی وضعیت بازار و صنف طلا در سال جاری عنوان کرد که امسال بخشی از واحدهای طلا فروشی به دلیل مالیات بر ارزش افزوده طلا تعطیل شده اند.


محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۵ قیمت جهانی طلا با قیمت فعلی آن تفاوت زیادی پیدا نکرده است؛ یعنی در طول یک سال با وجود آنکه در طول سال نوسان حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلاری داشته ایم و امروز قیمت آن با قیمت ابتدایی سال تفاوت چندانی پیدا نکرده است.
حباب ۱۲۰ هزار تومانی قیمت سکه در پایان سال
وی ادامه داد: اتفاقی که در سال ۱۳۹۵ افتاد این بود که ارزش دلار  با رشد همراه شد و تاثیر خود را در مقاطعی بر قیمت طلا گذاشت. از سوی دیگر طی دو هفته اخیر قیمت سکه رشد بالایی پیدا کرد که این رشد ناشی ازافزایش تقاضا و کمبود عرضه بوده است، یعنی بین عرضه و تقاضا تعادل وجود نداشته و به همین دلیل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت سکه حباب پیدا کرد.رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: این حباب ناشی از افزایش تقاضاست که معمولا در این ایام از سال این افزایش قیمت رخ می دهد اما بعد از گذراندن روزهای پایانی مجددا قیمت ها به حالت عادی خود بر می گردد.
سال ۹۵ واحدهای طلا فروشی ریزش پیدا کرد
کشتی آرای در بخش دیگری از صحبت هایش به مسئله تعطیلی واحد های طلا فروشی به دلیل مالیات بر ارز افزوده اشاره کرد و گفت:  امسال با کاهش و ریزش واحد های طلا و جواهر فروشی و همچنین کارگاه های تولیدی روبرو بودیم؛ این اتفاق متاسفانه همچنان ادامه دارد و علت اصلی آن هم به موضوع مالیات بر ارزش افزوده طلا مربوط می شود که باعث شده میل مردم به خرید طلا کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: جنبه دیگر مشکلات در صنف طلا به مسئله رکود اقتصادی برمی گردد که البته در همه بخش های اقتصادی وجود داشته اما در بازار طلا این رکود بیشتر خود را نشان داد به دلیل اینکه طلا جزو کالاهای ضروری یک خانواده نیست؛ بنابراین خرید طلا کاهش پیدا کرد و پیش‌بینی می شود اگر رکود اقتصادی ادامه پیدا کند و قانون مالیات بر ارزش افزوده هر چه سریع تر اصلاح نشود باز هم ریزش واحدهای طلا فروشی را خواهیم داشت.کشتی آرای اضافه کرد: به نظر می رسد در ابتدای سال آینده قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس مطرح شود که البته کلیات آن به تصویب رسیده اما قرار است درباره جزئیات و اجرای بحث و بررسی صورت بگیرد.
نباید از اصل طلا مالیات دریافت شود
رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: حذف مایات بر ارزش افزوده نمی تواند نمی تواند به طور کلی اتفاق بیفتد و اتحادیه و صنف طلا به دنبال اصلاح قانون در این زمینه است. خواست صنف این است که از اصل طلا مالیالت دریافت نشود بلکه باید از اجرت ساخت مالیات دریافت شود، چراکه در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی افتاد که از اصل طلا مالیات گرفته شود.


کد مطلب: 127161

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/127161/کاهش-خرید-طلا-سال-۹۵

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir