به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۱۲۷۳۲۴

«محمود؛ اسفندیار و حمید» نمادِ جامعه بی‌افق

گروه سیاسی: در هر جامعه ای، وجود و حضور کنشگران مختلف با اندیشه ها و باورهای گوناگون و کنش‌هاشان ضروری است و اساساً «تکثّر» و عملیاتی کردن آن راه را برای پیشرفت باز می کند، این را از آن رو می گویم که وجود و حضور و فعالیت همه نیروها از چپِ چپ تا راستِ راست را ضروری می دانم.
«محمود؛ اسفندیار و حمید» نمادِ جامعه بی‌افق
محمدآزاد جلالی زاده

این میان اما یک امّای بزرگی وجود دارد و آن امّا این است که تشتّت در یک جامعه ای که اساساً زیربناهای فرهنگی -- در معنای عام روانشناختی و جامعه شناختی و ... -- درست با نیازهای زمانه قد نکشیده و اساساً معلوم نیست ما با چه نوع جامعه ای «اسطوره ای، سنتی، مدرن، پسامدرن و یا ... » روبروییم، تشتّت این چنینی آراء راه را برای تبدیل مفاهیم و کنش به ضد خود بدل می کند.

الغرض: فکر می کنم بسیاری کسان هستند که فیلم و مکتوب و نوشته تیم معجزه گرایان هزاره سوم را در فضای مجازیِ واقعی دیده باشند، واکنش ها به این کنش معجزه گرایان از مثبت تا منفی و از بهت تا مزاح و حتی مسخره گی و لودگی همراه بوده و عده ای نیز تمام قد در برابر این اقدامات «فول پوپولیستیِ» معجزه گرایان ایستاده اند؛ اما نکته ای که در این میان می خواهم عرض نمایم آن است که نگارنده سَرِ آن دارد که کنش -- ها -- ی این چنینی خود دقیقاً نماد و نشان و تمثال جامعه بی افق است، جامعه ای که گسستش چنان عمیق شده، که بالفرض در یک خانه ای جانبازی شیمیایی که همه ی بود و نبودش برای پاسداشت این سرزمین در یک حمله ی پلشت شیمیایی بعثیان از دست داده و بر روی تختی در خانه ای حیات خویش می گذراند اما پر از معنویتی مقدس است، همزمان هم جوانِ فارغ التحصیل بیکار معترضی وجود دارد که از فرط بیکاری، وقتی به خیابان می آید و ویراژ دادن ماشین های میلیاردی آقازاده ها را می بیند، از درون متلاشی شده و همزمان در درون به «متافیزیک عصیان» میرسد. همزمان خواهر یا برادر نوجوانی در این سرزمین است که دابسمش خود را برای پخش به برنامه استیج می فرستد و اساساً متافیزیکی ندارد و نمی شناسد و متافیزیکش از نوع «هیچی»! است.

این جامعه به جایی منتهی می شود که افق ندارد و من می گویم متافیزیک ندارد «متافیزیک فلسفی که هیچ، اساساً متافیزیک اجتماعی خود را از دست داده است.» در اصل معلوم نیست از نظر اجتماعی دقیقاً به کجا می رود و در این شرایط است که مفاهیم میهن دوستی «ناسیونالیسم» و «دموکراسی» و «پلورالیسم» و «ایثار و گذشت» و خلاصه هر آنچه در یک جامعه بسامان به کمک ساماندهی جامعه می آید به ضد خود بدل می شود و زمین را حاصلخیز و آماده بذرپاشی «فول پوپولیسم حرفه ای» می کند؛ در این شرایط است که محمود و اسفندیار و حمید چون فضا را آماده می بینند خود راساً دست به کار می شوند تا نمادی از بی افقی جامعه شوند و آن را بر صورت نحیف جامعه روشنگری این زمین و طبقه  متوسط نحیف و درمانده در پراید! مدافع تغییر بکوبند.

درخت عوام فریبی بر زمین می کارند و بیانیه می دهند و دست در دست هم سال نو را تبریک می گویند و عکسهاشان با اهل و عیال را بر روی شبکه های اجتماعی می گذارند، همه اینها در یک جامعه ای که افق دارد و جامعه مسیرش مشخص است خوب است و هیچ اشکالی ندارد، اما معتقدم  در بی افقی ما بر خلاف تحلیل های خوشبینانه عده ای که جامعه ی ایران آگاه است و از این تعابیر توهمی... فضا برای ظهور «پوپولیست خطرناک در ظاهر مهربان»! دوباره کاملاً آماده است و ما تا دقیقاً مشخص نشود به سوی کدام متافیزیک اجتماعی؛ در حرکتیم؛ چیزهای خوب هم به ضد خود بدل می شوند و تا این چنین فضایی حاکم باشد همیشه و به جدّ راه برای بازگشت ۱۳۹۲- ۱۳۸۴ آماده است.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۰۱ ۲۳:۵۲
عالی بود (350198)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۰۱ ۲۳:۵۷
مقاله جالبی بود (350202)
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ۰۱:۴۰
اينها واقعا چي فكر كردند ويا مردم را چي حساب كردند (350205)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ۱۱:۵۰
با توحه به این که تنور انتخابات باید گرم بشه از هر گروه و جریان سیاسی باید در انتخابات شرکت کنند اقایان اگر فقط به یک دلیل در انتخابات باشند و ان دلیل گرم شدن تنور انتخاباته بودنشان از نبودشان بهتره چون انها هم طرفداران خودشان را دارند و این کمک میکنه به تکاپو افتادن سایر گروها و خلاصه یه شور و حالی در جامعه میافته که موجب از خواب بیدار شدن یک عده ای از مسولان میشه (350217)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ۲۲:۱۱
از آنجا که تنور محلی است که از آن نون در می آورند و بر اساس گفته ی همه شیفتگان خدمت ،دنبال نان در آوردن نیستند و فقط به دنبال خدمت هستند بهتر است بجای آن ،کلمه ی کوره را بکار بگیریم تا هم نشانی از پختگی داشته باشد و هم نشان صنعت و صنعتی شدن.
لذا بهتر است بگوییم" کوره ی انتخابات "گرم شود. (350234)
۱۳۹۶/۰۱/۰۲ ۱۴:۴۲
کت احمدی نژاد بزرگ تر از سایزش نیست؟ (350221)