به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۱۲۷۳۳۶
رهبر انقلاب در اجتماع زائران رضوی:

اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است

گروه سياسي: رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است و توجه کنید که اولویت دشمن هم مسئله اقتصادی است.
اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است
به گزارش تسنيم، مهمترین محورهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهدمقدس به شرح ذیل است:
 
* در سال 95 با وجود اینکه کشور دچار مشکلات اقتصادی بود، ولی ملت ایران خوش درخشید، از 2 جهت؛ هم از جهت پایبندی به مسائل و ارزش‌های انقلاب و نظامی اسلامی که مظهر آن، پرشور بودن راهپیمایی عظیم 22 بهمن بود و اجتماعات مردم در مورد مسائل مربوط به انقلاب که نشان‌دهنده پایبندی و شور و هیجان و دلبستگی ملت ایران به مسائل انقلاب بود.

* جهت دوم، پایبندی مردم به مسائل ایمانی و دینی بود، امسال به گزارش مورد اطمینانی که از سراسر کشور در ماه مبارک رمضان، ماه محرم و ماه صفر و بقیه مراسم دینی داده شد، شور و حضور و دلبستگی مردم به مسائل ایمانی از همیشه بیشتر بود.

* نه راهپیمایی 22 بهمن مربوط به یک سلیقه سیاسی است و نه جلسات محرم و اعتکاف و راهپیمایی اربعین مربوط به یک سلیقه سیاسی است، بلکه مربوط به همه ملت ایران است و این نشان می‌دهد که سمت و سوی ملت ایران، سمت و سوی انقلابی است.
 
* این نشان می‌دهد سمت و سوی ملت ایران مربوط به هر سلیقه سیاسی که باشند سمت و سوی انقلابی و دینی است.
 
* البته حوادث تلخ در طول سال 95 وجود داشت که آخرین آن آتش‌نشانان جانباخته عزیز بود که فداکاری کردند و این حادثه تلخی بود؛ حوادث تلخ همیشه هست، اما مهم این است که حرکت و همت مردم، مژده‌بخش و نشانه پیشرفت باشد که این بحمدالله وجود داشت.
 
* امسال ملت ایران هم باید اتحاد ملی خودشان را نشان دهند و هم باید پایبندی خود به نظام و انقلاب و مباحث دینی را نشان دهند و اثبات کنند و هم باید سمت و سوی حرکت خود را به رخ دشمنان ایرانی و جمهوری اسلامی و ملت ایران بکشند.
 
* مسئله اقتصاد، مسئله اولویت‌دار کشور است، نه فقط امسال، بلکه چند سال است که این مسئله جزو اولویت‌های فوری کشور قرار دارد و کارهایی برای تحرکات اقتصادی به شکل صحیح در این چند سال انجام شده است.
 
* اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است و توجه کنید که اولویت دشمن هم مسئله اقتصادی است.

* امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در برابر ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی و به تعبیر درست‌تر دنبال ضربه زدن اقتصادی به ملت ایران هستند.

* هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملت ایران را نسبت به نظام اسلامی دل سرد و دل‌زده کند و بین ملت و نظام اسلامی فاصله بیاندازد و هدف‌های خود را دنبال کند، اما بنده به شما عرض کنم که دشمن نادان و بی‌ایمان ما سال‌هاست که تلاش می‌کند و این هدف را دنبال می‌کند و تاکنون موفق نشده و بعد از این هم به حول و قوه الهی موفق نخواهد شد. 
 
* اولویت امروز ملت ایران، مسئله اقتصادی است و توجه کنید که اولویت دشمن هم مسئله اقتصادی است.

* امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در برابر ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی و به تعبیر درست‌تر دنبال ضربه زدن اقتصادی به ملت ایران هستند.

* هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملت ایران را نسبت به نظام اسلامی دل سرد و دل‌زده کند و بین ملت و نظام اسلامی فاصله بیاندازد و هدف‌های خود را دنبال کند، اما بنده به شما عرض کنم که دشمن نادان و بی‌ایمان ما سال‌هاست که تلاش می‌کند و این هدف را دنبال می‌کند و تاکنون موفق نشده و بعد از این هم به حول و قوه الهی موفق نخواهد شد.

* دشمن در تبلیغات وسیع خودش، تلاش می‌کند که کمبودهای معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نسبت بدهد و این نقشه دشمن است؛ آنها می‌خواهند این طور وانمود کنند که نظام اسلامی قادر نبوده و نیست که مشکل اقتصادی ملت ایران و مشکلات اساسی ملت ایران را حل کرده و گره‌ها را باز کند و می‌خواهند سوء استفاده برای کوبیدن نظام اسلامی کنند؛ این حرف ناشی از بغض و کینه آنها به نظام اسلامی است و این حرف خلاف واقعی است.

* خدماتی که نظامی اسلامی و جمهوری اسلامی به ایران و ملت ایران کرده، خدماتی برجسته و فوق‌العاده است؛ وضع ملت و کشور را اگر مقایسه کنیم با قبل از دوران اسلامی، یعنی دوران طاغوت، آن وقت معلوم می‌شود که چه خدمات بزرگ و ارزشمندی را نظامی اسلامی انجام داده است.

* بله، ضعف‌هایی وجود دارد که این مربوط به ضعف‌های ماست، نظام اسلامی مدیرانی را تربیت کرده که توانستند کارهای بزرگی را برای این کشور انجام دهند، آن هم در حالی که در این سی و چند سال ملت از همه طرف در فشار تحریم و فشار اقتصادی دشمنان بوده است. 
 
* فهرست خدمات نظام اسلامی بسیار طولانی‌تر از این مواردی‌ست که عرض خواهم کرد. جمعیت کشور ما تقریبا دوبرابر شده است اما کارهایی که انجام شده دو برابر نیست، بسیار چشگیر است. در زیرساخت‌ها کارهای شده که حقیقتا در مقیاس کشورهای دیگر بسیار عظیم است. برای مثال راه‌های کشور ۶ برابر شده و ظرفیت بنادر کشور ۲۰ برابر شده. سدهای مخزنی کشور ۳۰ برابر شده. تولید برق کشور ۱۴ برابر شده است. صادرات غیرنفتی ۵۷ برابر شده. تولید محصولات پتروشیمی ۳۰ برابر، تولید محصولات فولادب ۱۵ برابر. این‌ها کارهای زیربنایی است.

* در زمینه علم و فناوری تعداد دانشجویان از اول انقلاب ۲۵ برابر و مقالات علمی ۱۶ برابر شده است.

* این‌ها هنر نظام اسلامی است. 
 
* ما هر جا یک مدیریت انقلابی فعال و پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته و هر جا مدیریت‌های ضعیف بی‌حال و بی‌تحرک و غیرانقلابی داشتیم، کارها یا بی‌تحرک مانده یا به انحراف رفته است.
 
* ما کشورمان از لحاظ نیروی انسانی و طبیعی، جزو کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود؛ از لحاظ نیروی انسانی، 5 میلیون دانشجو یک ثروت عظیمی برای کشور است و علاوه بر این، حدود 10 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که می‌توانند کارهای زیادی برای کشور انجام دهند.
 
* ما توانایی‌ها و استعدادهایمان بسیار زیاد است. وقتی می‌گوییم در آینده کارهایی انجام خواهد گرفت با تکیه به همین استعداد بالقوه است.

* ما جوانانی که در سن کار باشد، یعنی بین ۱۵ تا ۴۰ ساله، ۳۳ میلیون جوان داریم. یعنی یک کشور جوان که دارای توانایی است تا کار کند. از نظر اهل فن این حدفاصل سنی بهترین دوره برای کار است.

* اخیرا آماری به بنده دادند که معلوم شد ما در زمینه گاز در دنیا اول هستیم و هیچ کشوری اندازه ما گاز ندارد.

* این کشور کشور ثروت‌مندی‌ست و بیخود نیست که دشمنان چشم طمع به این کشور دوخته‌اند و می‌خواهند ان را زیر سلطه دربیاورند. البته این آرزوی همیشگی آنهاست و قطعا آن را به گور خواهند برد. 
 
* بدون اینکه کشور یک اقتصاد قوی داشته باشد اینها بدست نمی آید.

* نیاز ما به اقتصاد قوی، تولید قوی همراه با مدیریت قوی است.

* اقتصادی قوی، مطمئن و متکی به خود که دستمان به سمت دیگران دراز نباشد. 
 
* صاحب نظران اقتصادی مشکل عمده را در رکود و بیکاری می‌بینند و حق با آنهاست. اینها در اقتصادی مقاومتی هست، منتهی اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. 
 
* ما برای کشورمان و برای ملتمان عزت ملی می‌خواهیم، رفاه عمومی می‌خواهیم، امنیت ملی می‌خواهیم و….

* چگونه می‌شود این‌ها را بدست آورد؟ من عرض می‌کنم بدون اینکه کشور یک اقتصاد قوی داشته باشد این‌ها بدست نمی‌آید.

* نیازمان یک اقتصاد قوی و متکی به خود است که دستمان به سمت دیگران دراز نباشد؛ بتوانیم انتخاب کنیم، حرکت کنیم، بتوانیم روی قیمت نفت اثر بگذاریم، قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

* این خواسته‌ها بدون اتحاد، بدون فرهنگ انقلابی، بدون مسئولان شجاع و فعال هم برآورده نخواهد شد.

* دوستان و مسئولان فعال در قوه مجریه و دیگر دستگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی کرده و کارهایی در زمینه اقتصادی انجام دادند که خوب است لکن انچه امروز مقابل چشمانمان می‌بینیم خلاءهای بزرگی‌ست که یکی از آنها بیکاری‌ست، بخصوص بیکاری تحصیل‌کرده‌ها.
 
* مساله معیشت طبقه ضعیف مساله دیگر است. ما از وضع مردم از طریق مختلف مطلع می‌شویم؛ مردم در زمینه معیشت دچار مشکل هستند.

* مساله دیگر مساله رکود در تولید است.
 
* در سال 95 کارهای خوبی انجام گرفت، حق این است که به تلاشی که مسئولان محترم انجام دادند، بپردازیم و از آنها قدردانی کنیم.

* ما امروز مشکلات‌مان در زمینه بخشی از شاخص‌ها زیاد است، بعضی شاخص‌ها البته خوب است. شاخص تورم کاهش را نشان می‌دهد که خوب است، اما شاخص بیکاری افزایش یافته، اینها آمارهایی است که مسئولان می‌د‌هند یا مثلا رشد سرمایه‌گذاری منفی است که این از عیوب بزرگ است. 
 
* در سال ۹۵ کارهای خوبی انجام گرفت حق این است به تلاشی که مسئولان انجام دادند به این تلاش ها بپردازیم و قدردانی کنیم.
 
 
* سال گذشته ۱۵ هزار میلیار تومان بودجه گذاشتند که ۲۰ هزار کارگاه کوچک را تحرک ببخشند. اقدام هم کردند البته کمی هم دیر شد اما این اقدام اقدام خوبی بود.
 
 
* مساله مهم در هر کاری نظارت و پیگیری است. اگر نظارت لازم و توجه و دقت لازم در ادامه کار انجام نگیرد به سرانجام مطلوب نمی‌رسد. این کار پیشرفت‌هایی داشته اما نه به اندازه‌ای که هزینه شده است.
 
 
* توصیه، خواسته و مطالبه بنده تکیه بر تولید داخلی است. تولید داخلی یک کلیدواژه است. مسئولان به این مساله توجه و به ان تکیه کنند و افکار عمومی ملت نسبت به این مساله مطالبه‌گر باشد و این سمت جهت پیدا کند.
 
 
* من اینجور فکر می‌کنم که اساس کار امروز توجه به تولید ملی و تولید داخلی است.
 
 
* اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم چندین ثمره دارد؛ اول اینکه اشتغال ایجاد می‌شود و مشکل بیکاری که نرخ آن بالاست مرتفع خواهد شد. جوان‌ها وقتی که بازار ملی رونق داشته باشد استعدادهایشان شکوفا می‌شود.
 
 
* ثمرات رونق تولید داخلی عبارت است مصرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی؛ به کار افتادن پس‌اندازهای راکد؛ جهش صادرات؛ کمرنگ شدن به رخ کشیدن مارک‌های خارجی؛ ایجاد نشاط ملی و...
 
 
* امروز یکی از بلاهای بزرگ ما این است که مارک‌های خارجی لباس و کفش و کیف و... را به رخ هم می‌کشیم.
 
 
* ما می‌گوییم تولید داخلی اما این مساله امکاناتی وجود داردکه این امکانات را ما داریم. این امکانات عمدتا نیروی انسانی و ابزار پیشرفته است. ما این مسایل را الان بالفعل در کشور داریم و بعضی‌ را می توانی بدون مشکل بوجود بیاوریم.
 
* این جزو سیاست هایی بود که از چند سال قبل در سیاست های کلی گنجانده شد و دولت ها اجبار پیدا کردند که این را در برنامه هایشان بگنجانند.

* یعنی هرسال از درآمدهای نفت کشور که بدون ارزش افزوده می فروشیم، یک درصدی کنار گذاشته شود که وابستگی کشور به نفت کمتر شود.

* ابتدا گفتیم 20 درصد و هر سال 3 درصد به آن اضافه شود . اگر اجرا می شد امسال 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی میشد و اگر پیش برود نفت بطور کلی از اقتصاد کشور جدا خواهد شد.

* یکی از بدبختی های کشور ما و بعضی کشورهای دیگر این است که اقتصادشان وابسته به نفت است.

* اختیار نفت هم در دست قدرت های جهانی است که قیمت میگذارند و تولید کننده نفت در این مورد منفعل است. 
 
* بعضی می‌گویند ما ابزار مدرن نداریم؛ بنده می‌گویم که جوان ایرانی که می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را از 3 و نیم درصد به 20 درصد برساند که کار بسیار بزرگی بود، به راحتی می‌تواند تا 99 درصد هم برود. این مشکل کار را جوانان ما توانستند در مدت کوتاهی طی کنند و غنی‌سازی را از 3 و نیم درصد به 20 درصد برسانند، عرض می‌کنم که آن جوانی که این کار بزرگ را می‌تواند انجام دهد یا می‌تواند در زمینه موشک و هواپیما کاری کند که آن افسر صهیونیست می‌گوید من با ایرانی‌ها دشمن هستم، اما نمی‌توانم این جوان ایرانی را تحسین نکنم.
 
* جوان ما توانایی دارد و مغز متفکر جوان ایرانی آماده است برای این کارها، میدان را باز کنید برای جوان‌ها و جوانان بسیاری از مشکلات و گره‌ها را می‌توانند، باز کنند.
 
* از سال ۸۴ مسئولان دولتی بدلیل کاهش درامدهای نفتی درخواست کردند که بعنوان یک ضرورت از اختیارات رهبری اجازه داده شود که تنها ۲۰ درصد به صندوق واریز شود که ما پذیرفتیم.

* این صندوق برای این است که به تولید کننده داخلی پول بدهد او را توانایی بدهد که بتواند کار تولید را راه بیاندازد.

* برخی می‌گویند ما ابزار نداریم. بنده می گویم جوان ایرانی که می‌تواند در مدت اندک غنی‌سازی اورانیوم را از ۳.۵ درصد به ۲۰ درصد برساند که کار بسیار بزرگی است به راحتی می تواند تا ۹۹ درصد هم برود. این قطعه مشکل کار را ما شاهد بودیم که جوانان ما در مدت کوتاهی توانستند انجام بدهند.

* این جوانی که حتی می‌تواند در زمینه موشکی با وجود تحریم‌ها کارهای کند که مدیر نظامی صهیونیست بگوید من با ایرانی‌ها دشمنم اما نمی‌توانم بابت این کار بزرگی که کردند تحسینشان کنم.

* جوانی که این کارها را می‌کند نمی‌تواند مشکلات دیگر را حل کند؟! راه را بر جوانان باز کنید. دانشگاه‌های ما خواستار همکاری با بخش‌های صنعتی هستند. این همکاری هم برای پیشرفت علم خوب است هم برای صنایع ما خوب است. 
 
* مسوولین بالای کشور برای بخشهای تولیدی کشور مدیریت های بانشاط و پرانگیزه بگذارند.
 
* یکی از کارها دخالت دادن مردم در کار تولید است. سیاست های اصل 44 را ابلاغ کردیم، همه صاحبنظران گفتند این یک انقلاب است. خب همین را ادامه بدهند.

* گزارشی از مسوولین دولتی به دست من رسید که متاسفانه عمده صادرات و واردات ما با 5 یا 6 کشور است. این خطاست.

* یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی گسترش صادرات و طرفهای تجاری ماست. 
 
* در کار جنگ و دفاع از کشور که معمولا کار دولت‌ها و ارتش‌هاست، جمهوری اسلامی با مدیریت درست و گزینش‌های صحیح، توانست مردم را بسیج کند و جنگ را ببرد.
 
* مجلس مقررات دست و پا گیر را بردارد و ثبات در قوانین ایجاد کنند و هر روز یک قانون جدیدی نیاورند.

*امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است و ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم.

* گاهی در یک گوشه کشور یه حرکتی انجام میشود و سرمایه گذاری میشود و مردم وارد سرمایه گذاری می شوند، بعد معلوم می شود تقلبی در آن بوده است. این خلاف امنیت سرمایه گذاری است

* یک نمونه از بی مسوولیتی این است که بعضی از صادراتچی ها کاری میکنند که مشتری بیرون کشور را نسبت به تولیدات ما بدبین می کنند.

* آنچه در صادرات ما صورت میگیرد باید نماینده صحت عمل ایرانی باشد. جنس نامرغوب را بفرستیم بازار از دست خواهد رفت

* واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود به اندازه کافی، باید حرام قانونی و شرعی شمرده شود.

* آنچه در داخل می شود از خارج وارد نشود.

* کالاهای مصرفی ما از خوراک تا پوشاک و کیف و کفش بانوان و ... از خارج بیاید مایه شرمندگی است..

* هم در مقابل تولید کنندگان مایه شرمساری است هم در مقابل کسی که این جنس را از بیرون می فرستد. 
 
* ما بن‌بست نداریم. ما راهی که نتوانیم حرکت کنیم نداریم. اندکی باید به خودمان تحرک ببخشیم.

* الزاماتی هم وجود دارد که هم ملت و هم قوای سه‌گانه باید بعهده بگیرند.

* یکی از الزمات مدیریت کارآمد است. مسئولان بالای کشور برای بخش‌هایی که به تولید مربوط است مدیریئ کارآمد، لاحال، علاقمند و قوی بگذارند. این دست مسئولان ارشد کشور است.

* یکی از کارها دخالت دادن مردم در کار تولید است. کار اقتصاد یک کار مردمی است.
 
* واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود باید بعنوان یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود.

* آنچه در داخل تولید می‌شود وارد نشود. اینکه نگاه کنیم از موارد مصرفی گرفته تا کیف و کفش بانوان و لوازم التحریر وارد می‌شود مایه شرمندگی است. هم شرمندگی مقابل تولیدکننده داخلی هم در مقابل آن که این اجناس را به ما صادر می‌کند.

* یک مساله قاچاق است که بسیار مهم است. گفته می‌شود ۱۵ هزار میلیارد توامن صرف قتاچاق می‌شود که این حداقل رقمی‌ست که امروز می‌گویند و بسیار بزرگ است.

* مسئولان سوراخ دعا را گم نکنند. ما می‌گوییم جلوی قاچاق سازماندهی‌شده را بگیرند. به بنده گزارش دادند که از فلان بندر ۳ تا ۵ هزار کانتینر وارد کشور می‌شود که تنها ۱۵۹ تای آن بازدید می‌شود! حالا مجاری غیرقانونی و مناطق آزاد بماند! بنده به رییس‌جمهور این را تذکر دادم.

* جلوی قاچاق را گرفتن این نیستکه بروند در بازار رضای مشهد فلان انگشتر فروش نقره را بگیریم که چرا فلان جنس قاچاق را آورده‌ای! 
 
* یکی از دو رکن مردم سالاری دینی، رای مردم و انتخابات است.

* انتخابات مایه عزت ملی و تقویت و آبروی ملت ایران است.

*  همه ملت باید در امر انتخابات بدرخشند .

* بنده در انتخابات دخالت نمیکنم که چه کسی را انتخاب کنید .

* هر کس بخواهد رای ملت را زیر پا بگذارند من مقابل آنان می ایستم.
 
*انتخابات خیلی مهم است. اگر می‌خواهید شعار بدهید «هیهات من الذلت» بگویید «هیهات از برگزار نشدن انتخابات»!

* آنچه در درجه اول برای این حقیر مهم است شرکت عمومی در انتخابات است و همه کسانی که می‌توانند رای بدهند به پای صندوق رای بیایند.

* در انتخابات مرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه انتخابات هرچه شد باید پذیرفته بشود.
 
* بنده هیچ‌وقت در انتخابات دخالت نمی‌کنم و حتی نمی‌گویم به چه کسی رای بدهند؛ تنها در یک جا دخالت می‌کنم آن هم وقتی‌ست که عده‌ای بخواهند جلوی رای مردم بایستند و رای آنها را بشکنند.

* هرکسی بخواهد با نتیجه آرای ملت دربیفتد بنده مقابلش می‌ایستم. در سال‌های گذشته هم در سال‌های ۷۶، ۸۴، ۸۸، ۹۲ این اتفاق صورت گرفت و بنده ایستادم. برخی از آنها مقابل چشم مردم بود و دیدند اما در برخی مردم مطلع نبودند اما بنده در جریان بودم و ایستادم.