به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۲۷۶۵۴
پرونده‌هاي رييس‌جمهور سابق ايران در چه مرحله‌اي است؟

رئیس‌جمهور برکنار شده کره‌جنوبی بازداشت شد

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور برکنار شده کره‌جنوبی، بامداد جمعه به اتهام فساد مالی و سوء‌ استفاده از قدرت بازداشت شد.
رئیس‌جمهور برکنار شده کره‌جنوبی بازداشت شد
به گزارش بی‌بی‌سی، «پارک گئون‌هه» رئیس‌جمهور برکنار شده کره‌جنوبی که با اتهام فساد مالی مواجه است، بامداد امروز- جمعه- توسط مقام‌های قضایی بازداشت شده است. دادگاه ناحیه مرکزی سئول حکم جلب پارک گئون‌هه را بنا بر چند فقره اتهام از جمله رشوه‌گیری، سوء‌استفاده از قدرت و درز دادن اسرار دولتی صادر کرده است. در حکم دادگاه آمده است که بازداشت رئیس‌جمهور سابق به علت آن که احتمال نابودی مدارک وجود داشت صادر شده است.

پارک گئون‌هه هم اکنون از دفتر دادستانی سئول به بازداشتگاهی در نزدیکی پایتخت منتقل شده است.
سه شنبه گذشته پارک گئون‌هه به دفتر دادستان مراجعه و آمادگی خود را برای پاسخ دادن به سئوالات در مورد اتهامات اعلام کرد. پارک از مردم کره جنوبی به خاطر مشکلاتی که این ماجرا برای کشورشان ایجاد کرده پوزش خواست و گفت که با دادستان‌ها به طور کامل همکاری خواهد کرد. وی ارتکاب هرگونه تخلف در زمان ریاست‌جمهوری را رد می‌کند.

مخالفان پارک گون‌هه وی را متهم ‌کردند که در تبانی با یکی از دوستانش که در دفتر ریاست‌جمهوری به کار گماشته بود از شرکت‌ها و موسسات تجاری و مالی بزرگ کره‌جنوبی مبالغی را برای استفاده در یک بنیاد خیریه مورد حمایت خود دریافت کرد. این شرکت‌ها در مقابل این کمک مالی، از امتیازاتی در کسب مجوزهای دولتی برخوردار شدند. متهم اصلی در این پرونده «چوی سون‌ایل» از دوستان قدیمی پارک است که براساس پرونده اتهامی، عامل اصلی در ارتباط با شرکت‌های تجاری و اعمال نظر در برخی انتصابات دولتی محسوب می‌شود. چوی هم که در بازداشت به سر می‌برد، هرگونه اتهامی را رد کرده است.

در صورتی که رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی محاکمه و اتهامش ثابت شود، مجازات قانونی برای او تا ۱۰ سال حبس خواهد بود. در اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۶ پارلمان کره‌جنوبی موضوع استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهور را مطرح کرد که روز ٩ دسامبر به تصویب رسید و پارک از سمت خود تعلیق شد. طبق قوانین کره‌جنوبی، برای برکنار رئیس‌جمهور لازم است مصوبه پارلمان به تایید دادگاه قانونی اساسی برسد. روز ١٠ مارس، قضات دادگاه قانون اساسی به برکناری پارک گئون‌هه رای دادند.

این نخستین بار از زمان استقرار دموکراسی در کره جنوبی در اواسط دهه ١٩٨٠ است که یک رئیس‌جمهور منتخب از سمت خود برکنار شده است. پارک در فوریه سال ٢٠١٣ به ریاست جمهوری برگزیده شد.
در حال حاضر «هوانگ کیو‌آهن» نخست‌وزیر، کفالت ریاست‌جمهوری را برعهده گرفت. قرار است انتخابات ریاست جمهوری کره‌جنوبی در ماه مه امسال برگزار شود.

* يك سووال: پرونده‌هاي قضايي رييس‌جمهور سابق ايران پس از چند سال كه از  شروع و بررسي آنها مي‌گذرد، در چه مرحله‌اي سير مي‌كنند؟

۱۳۹۶/۰۱/۱۱ ۱۲:۴۱
محسنی اره ای گفت پرونده ها دردست بررسی است (350378)