به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۲ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۱۲۷۶۹۹

فرمان حمایت از رئیسی صادر شده است؟

گروه سیاسی: سایت اصولگرای نامه نیوز نوشت: سکوت انتخاباتی آیت الله مصباح یزدی در حالی تداوم یافته است که حرف و حدیث ها و شایعات پیرامون او به شدت زیاد شده است. می گویند پشت پرده این سکوت رضایت به نامزدی ابراهیم رییسی است ؛ حتی در برخی محافل سیاسی و رسانه ای این خبر نقل می شود که این دو با یکدیگر تماس تلفنی داشته اند و مصباح یزدی تمام تلاشش را کرده است تا اندک تردید باقی مانده ابراهیم رییسی برای نامزدی را از میان بردارد. در همین روزها هم برخی چهره های نزدیک به پایداری عنوان کرده اند که مصباح یزدی به این تشکل وحدت ناپذیر اصولگرا دستور حمایت از ابراهیم رییسی را داده است. اما آیا این اخبار صحت دارد؟ فعلا که همه سکوت کرده اند ؛ باید دنبال نشانه ها بود و از همین رهگذر گمانه زنی کرد که این مولفه ها تا چه حد می تواند صحت داشته باشد.

از حمایت تا هشدار
ابتدا خبر آمد که مصباح یزدی در یدار با برخی فرستادگان جمنا به آنها گفته همیشه آرزو داشته چنین ائتلافی میان اصولگرایان شکل بگیرد . جلسه ای که گویا یکی از حاضران آن ذوالقدر بوده است و دو نفر دیگر غلامعلی حداد عادل و محسن رضایی . از اخبار غیر رسمی نقل است که مصباح یزدی در آن یدار گفته از این ائتلاف حمایت می کند اما تضمینی در مورد جبهه پایداری نمی دهد.
اهالی جمنا بعد از این اظهار نظر امیدشان این بود که حتی اگر پایداری ها با آنها نسازند ، مصباح یزدی سخنی درباره آنها نخواهد گفت. شرایط اما تغییر کرد خیلی زودتر از آنچه جمنا و آن سه نفر انتظارش را داشتند . مصباح یزدی در دیدار با اعضای موتلفه در اظهار نظری غیر منتظره گفت:« بنده به دنبال شناخت وظیفه‌ای هستم که بتوانم در مقابل خدا جواب بدهم؛ هر گاه تشخیص بدهم کسی اصلح است، از او حمایت می‌کنم، اگر رسید به جایی که قرار است کسی رأی بیاورد که ضررش بیشتر است و رأی به رقیب، سبب دفع ضرر بیشتر می‌شود، دفع افسد به فاسد می‌کنم؛ اما قرار نیست از اول فاسد را ترویج کنم؛ در صورتی می‌توانم رأی بدهم که بینی و بین الله بدانم بین افراد، فردی اصلح است؛ به قول کسی هم نمی توانم اعتماد کنم و هیچ ائتلافی هم نمی پذیرم، چون این امور شوخی بردار نیست و باید روزی پاسخ آن را در برابر خدا بدهم؛ آری؛ رفت و آمد، بحث و گفتگو با دوستان گرامی را با کمال میل انجام می‌دهم، اما نمی‌توانم به کسی قولی بدهم که از فلانی حمایت می‌کنم؛ چون حجتی پیش خدا ندارم.»

این حرف ها یعنی اینکه آیت الله حاضر نشده از جمنا حمایت کند لااقل فعلا !هشداری هم داده به تصمیم سازان جمنا که روی حمایت او چندان مانور ندهند. او که این حرف ها را زده البته هنوز نگفته که نظرش روی چه کسی است. از قرار معلوم او بنای حمایت از سعید جلیلی را ندارد. اگر داشت تا امروز می گفت ؛ فاصله او از جلیلی دقیقا شبیه فاصله پایداری ها از جلیلی شده است. آنها به صورت عجیبی، نچسبی سیاسی نسبت به هم ایجاد کرده اند. فاصله او از محمد باقر قالیباف هم که معلوم است . حتی می‌گویند مخاطب این جمله مصباح یزدی که چند روز بعد از شکست ۲۴ خرداد ۹۲ بیان شده شهردار تهران و مخارج انتخاباتی او بوده است؛ «اینکه فردی با کمترین امکانات و هزینه‌ها، رأیی نزدیک به کسانی بیاورد که میلیاردها خرج کردند، تأثیر نیست؟ مخصوصا اینکه تنها همین چند روز کار شد و اگر مدت بیشتری با این اخلاص و جدیت کار می‌شد، نتیجه کیفی کار نیز بالاتر بود. پس نمی‌توان گفت این کارها اثری ندارد و تکلیف از ما ساقط است، و اگر از حالا برای ۴ سال بعد فکر کنیم تأثیر آن چندین برابر خواهد شد.»

پس می ماند ابراهیم رئیسی؛ یک نکته ویژه در این مورد وجود دارد و آن اینکه برخی افراد که پیرامون ابراهیم رییسی هستند از همان پایداری های رسانه ای هستند. آنها که به شدت به مصباح یزدی نزدیک هستند و گویا پل ارتباطی هم همین افراد شده اند.
اما نه به این سادگی نمی توان قضاوت و تحلیل کرد . مصباح اینگونه وارد انتخابات نخواهد شد. نباید انتظار داشت این سکوت انتخاباتی به این زودی ها تمام شود . او اگر چه حس می کند باید از فرد اصلح حمایت کند حتی اگر او رای آور نباشد اما مصباح یزدی این روزها تکلیف مهمی تری را پیش روی خود می بیند . او می خواهد حسن روحانی دیگر رییس جمهور نباشد . پس حاضر خواهد شد در نهایت از فاکتور اصلح بودن کوتاه بیاید . این را می توان از سخنان این روزهای او فهمید . مصباح یزدی منتظر است ، منتظر رقیب نهایی حسن روحانی . دلیل این سکوت چیزی غیر از این نیست .