کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت آرای روحانی مطلوب نیست

19 فروردين 1396 ساعت 10:51


گروه سياسي: سايت فرارو نوشت: سال 96 با دو انتخابات گره خورده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند بر اساس شواهد موجود احتمال آنکه روحانی بار دیگر به عنوان ریاست جمهور مردم انتخاب شود بالاست اما برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت روحانی در کف جامعه چندان خوب نیست.
 
ایمانی معتقد است با توجه به وضعیت نامطلوب رای روحانی، احتمال اینکه رقیب رییس جمهور فعلی سکان قدرت را به دست بگیرد کم نیست. وی معتقد است صرف نظر از آنکه چه کسی رییس جمهور شود وضعیت بهتر نخواهند شد که بدتر خواهد شد. ایمانی در پاسخ به این پرسش که سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: ما در سال جاری  شاهد دو تحول عمده در قالب دو انتخابات خواهیم بود. انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر دو تحول عمده در سیاست کشور خواهد بود.
 
وی ادامه داد: متناسبت به این انتخابات تحولات، تاثیراتی را در عرصه اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود. در این خصوص که آیا این دولت موجود ادامه خواهد یافت و یا تغییر خواهد کرد؟ باید گفت که این اتفاق بسیار مهم است و در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت، اما من تصور می‌کنم صرف نظر از تغییر و عدم تغییر دولت، ادامه وضعیت موجود اقتصادی را خواهیم داشت و رکود به همین شکل یا در همین حد باقی خواهد ماند و این فاکتور یعنی ادامه رکود و بیکاری، می‌تواند برخی تحولات اجتماعی را در پی داشته باشد.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: صرف‌نظر از این که دولت تغییر بکند و یا نکند، این وضعیت ادامه خواهد یافت. در سیاست خارجی ما شرایط بهتری از سال گذشته نخواهیم داشت. تنش‌های منطقه‌ای و تنش با با آمریکا ادامه خواهد یافت و شاید شرایط پیچیده‌تر هم بشود. وی در پاسخ به این پرسش که با فرض اینکه اصول‌گرایان گزینه واحدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری داشته باشند، این انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: وضعیت آرا آقای دکتر روحانی در کف جامعه مطلوب نیست و بسیار لب مرز رای آوردن است. این موضوع ارتباطی به این ندارد که رقیب ایشان چقدر قدرتمند باشد.

وی با بیان اینکه اگر رقیب ایشان قدرتمند باشد احتمال رای آوردن آقای روحانی کم‌تر هم خواهد بود، گفت: اگر رقیب ایشان قدرتمند هم نباشد، آرا ایشان شکننده خواهد بود. رایی که آقای روحانی چهار سال پیش آورد نیز پایین‌ترین از همه‌ رییس‌ جمهورها بود. ایمانی ادامه داد: الان شرایط بد‌تر هم شده است. شما نباید آراء سیاسیون را نگاه کنید در کف جامعه و رای مردم آقای روحانی وضعیت خیلی مناسبی ندارند و رقیب ایشان چه از اصول‌گرایان و یا غیر اصول‌گرایان باشد، ممکن است در انتخابات پیروز شود.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ارزیابی اینکه گفته می‌شود یکی از احتمالاتی که مطرح می‌شود این است که عدم آمدن مردم منجر خواهد شد که روحانی رای نیاورد، گفت: ممکن است به خاطر عملکرد آقای روحانی برخی سر صندوق نیایند و البته ممکن است برخی نیز این بار به او رای ندهند. این سخن به این معنی نیست که رای کسانی که رای نخواهند داد، روحانی است. مفهوم مخالف سوال شما این است که غایبین در انتخابات می‌خواستند به روحانی را بدهند که این طور نیست.
 
وی در پاسخ به این پرسش که با احتمال روی کار آمدن یک تندرو در انتخابات وضعیت را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ گفت: رقیب آقای روحانی تندرو نخواهد بود. تعابیری چون معتدل و تندرو لفاظی‌های ژورنالیستی است، باید به علملکرد و سوابق دقت کرد. ممکن است ظاهر یک فرد فریبنده باشد، اما سوابق را اگر نگاه کنید، رادیکال خواهد بود. تعابیر تندرو و معتدل در صورتی که به سوابق نگاه کنید تغییر خواهد کرد.
 
ایمانی افزود:‌ شما باید گزینه بهتری را در نظر بگیرید. گزینه‌ای که مرکزیت اصول‌گرایان انتخاب خواهد کرد، تندرو نخواهد بود و شما باید این را در نظر بگیرید. اگر از جناح اصول‌گرایان کسی معرفی شود، مسلما فرد بسیار معتدلی خواهد بود. اساسا ذات مجموعه اصول‌گرایان معتدل است. وی ادامه داد:‌ من با همه طیف‌های اصول‌گرایی کار ندارم. شما در بخشی از اصلاح‌طلبان هم می‌توانید افراد خشن را پیدا بکنید. باید کل مجموعه را دید. اصول‌گرایان ذاتا معتدل هستند و از این رو کاندیدایی که معرفی خواهند کرد هم معتدل خواهد بود. نتیجه بحث دیگری است و باید روی آن جدا صحبت کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان سال جاری را سال ثبات نامید، گفت: ثبات به معنای این است که یک وضعیت مناسب ادامه پیدا می‌کند. در این صورت اگر ثبات را به این معنا بدانیم که وضعیت نامطلوب فعلی در اقتصاد و سیاست خارجی ادامه خواهد یافت، امسال می‌تواند سال ثبات باشد اما  ثبات به این معنا نیست. ایمانی در پایان گفت:‌ نمی‌توان از تداوم وضعیت نامطلوب به اسم ثبات خوشحال بود. فاکتورهای اقتصادی تغیرات کندی دارد و ما تا چند سال آینده صرف نظر از آمارهای رشد اقتصادی که برخی در آن مناقشه کرده‌اند، وضعیت مشابه سال 95 با رکود بیشتر خواهیم داشت و نباید منتظر تغییر در وضعیت اقتصادی باشیم.


کد مطلب: 127994

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/127994/وضعیت-آرای-روحانی-مطلوب-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir