کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ائتلاف اصولگرایی یا هیئت دولت احتمالی؟

19 فروردين 1396 ساعت 20:45


مهدی آیتی-فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در یادداشتی در روزنامه بهار نوشت: با مروری بر جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا از ابتدای انتخابات ۹۲، به‌روشنی متوجه خواهیم شد که جریان راست یا اصول‌گرا، در طول این سال‌ها دچار چندین شکست سخت شده است. انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و انتخابات مجلس ۹۴ نمودهای بارز این شکست‌ها بوده‌اند که اصول‌گرایان را به این اندیشه سوق داده تا گذشته را به هر طریقی که شده جبران کنند.  این در حالی است که سابقه و پرونده 8 سال صدارت احمدی‌نژاد بر قوه اجرایی کشور به‌نوعی بر سرنوشت اصول‌گرایان سنجاق شده و این جریان نمی‌تواند مدعی شود احمدی‌نژاد وابسته به آن‌ها نبوده است. اگرچه هم‌اکنون احمدی‌نژاد ادعا می‌کند ارتباطی با جریان اصول‌گرایی ندارد و در مقابل نیز اصول‌گرایان مدعی‌اند که احمدی‌نژاد از آن‌ها نیست، اما حمایت‌هایی که از احمدی‌نژاد در طول سال‌های گذشته توسط این جریان صورت گرفت و او را از دانشگاه علم و صنعت به کرسی شهرداری تهران و سپس به دو دوره ریاست جمهوری در دولت‌های نهم و دهم رساند، خلاف ادعاهای مطرح‌شده از سوی دو طرف را می‌رساند. جریان راست هرگز نمی‌تواند حمایت‌های بی‌دریغ رسانه‌ای، معنوی، مادی و امنیتی از احمدی‌نژاد و تحریک او در جریانات ۸۸ را منکر شود.
 

 پس از پراکندگی‌ها و آشفتگی‌هایی که در اردوگاه اصول‌گرایان به‌وجود آمد، به نظر می‌رسد که این جریان به یک جمع‌بندی رسیده که برای جبران خسارت‌های گذشته نیاز به یک انسجام و وحدت دارد. به همین جهت است که ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان، یعنی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» شکل‌گرفته و در تلاش‌اند از میان 4 الی 5 نفری که هم‌اکنون از سوی این جریان مدنظرند، بر روی یک شخص اجماع و اتفاق‌نظر کنند. در صورت تحقق این امر، مبارزه‌ای بزرگ میان کاندیدای اصول‌گرایان و کاندیدای اصلاح‌طلبان درخواهد گرفت که می‌تواند فضای انتخاباتی را پرشور و دوقطبی کند. یکی از نکات جالب‌توجه این است، زمانی که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) تشکیل و تأسیس شد، بسیاری از شخصیت‌های جریان راست ازجمله سران موتلفه و سعید جلیلی اعتقاد و التزامی به این جریان نداشتند و آن را در معادلات خود به‌حساب نمی‌آوردند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها در رابطه با حضور ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداتوری ایشان از سوی جمنا، اهمیت این جریان سیاسی را بیش‌ازپیش برجسته کرد.

به نظر بنده حضور ابراهیم رئیسی در عرصه انتخابات مشکلات درونی جمنا و نه البته کل جریان راست را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و منجر خواهد شد که در این جریان یک اجماع، اتحاد و اتفاق‌نظر در درون ائتلاف جمنا شکل گیرد. بیانیه قالیباف و سخنانی که محسن رضایی مطرح کرد، همگی نشان از این امر دارد که مدعیان کاندیداتوری حاضر در ائتلاف جمنا در صورت حضور قطعی ابراهیم رئیسی در انتخابات، پشت سر او خواهند ایستاد و ستادی قوی برای انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه تشکیل خواهند داد.از هم‌اکنون روشن است که اگر ابراهیم رئیسی بتواند به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور کشور انتخاب شود، کابینه او را چه کسانی تشکیل خواهند داد و اگر در‌ترکیب کنونی جمنا دقت کنیم درخواهیم یافت که تقریباً با احتساب 60 تا 70 درصد چه کسانی از این جریان سیاسی در‌ترکیب وزرا و مدیران کابینه دولت رئیسی قرار خواهند گرفت.

کسانی که تا به امروز در قالب جریان راست در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه اعلام حضور کرده‌اند، در صورت پیروزی ابراهیم رئیسی در کنار او و در دولت او قرار خواهند داشت. از سوی دیگر در صورت موفقیت اهداف جمنا، از پیش در شاکله جریان راست توافق‌هایی صورت گرفته و سهم‌بندی‌های سیاسی پس از پیروزی در انتخابات از هم‌اکنون مشخص و روشن است. جمنا در تلاش است خود را ائتلاف بزرگ ملی اصول‌گرایان معرفی کند. اعضای این ائتلاف تمام همت خود را به کار گرفته‌اند که با تلاش در جهت کنار گذاشتن اختلافات درونی جریان اصول‌گرایی، نه‌تنها انگیزه‌ای قوی برای حضور این جریان در انتخابات فراهم آورند، بلکه منجر به تشکیل ستادی بزرگ و توانمند از سوی این جریان پشت سر کاندیدای اجماعی‌شان در انتخابات پیش رو باشند.

 موضوع دیگری که حضور ابراهیم رئیسی در پی خواهد داشت این است که منجر به افزایش همگرایی بیشتر میان جریان اصلاحات خواهد شد و گلایه‌هایی که برخی در درون جبهه اصلاحات در طول 4 سال گذشته از برخی عملکردهای بیشتر مرتبط با سیاست داخلی از روحانی دارند را کمرنگ خواهد کرد و بخت بزرگی برای روحانی ایجاد خواهد کرد تا بتواند با حمایت منسجم‌تر اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو به پیروزی دست یابد. ورود رئیسی به انتخابات بدون شک منجر به تشکیل ستادی قوی، منسجم و متحد برای روحانی خواهد شد. در چنین شرایطی دو ستاد بزرگ در یک هماورد و مبارزه سنگین سیاسی، انتخاباتی باشکوه و زیبا را رقم خواهند زد.


کد مطلب: 127999

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/127999/ائتلاف-اصولگرایی-یا-هیئت-دولت-احتمالی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir