به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۱۲۸۰۰۱
اگر اتفاق خاصی نیفتد که در ایرانْ زمینِ ما بعید نیست

رییسی-روحانی؛ رقابتی مبارک

رییسی-روحانی؛ رقابتی مبارک
گروه سیاسی: محمدآزاد جلالی‌زاده در یادداشتی در روزنامه بهار نوشت: اگر اتفاق خاصی نیفتد که در ایرانْ زمینِ ما بعید نیست! و اگر استثنائات احتمالاتی در این زمینِ فسون زده را درون پرانتز قرار دهیم، می‌توان گفت که رقابت این دور بر سر کسب کرسیِ بخشِ جمهوریّت نظام، بین دکتر روحانی و حجت الاسلام رییسی خواهد بود و این دو همراه با تیمهایشان برای «صاحب ملکیِ» چهار ساله ساختمان «پاستور» در میدان رقابت صف آرایی خواهند کرد. نگارنده را باور آن است که این رقابت، رقابتی مبارک است چرا که هر دوی این بزرگواران، از درون انقلاب و نظام نُضج گرفته و با لایه‌های مختلف حاکمیتی و مدیریتی در این مُلک کاملاً آشنایند که این خود نقطه قوّت بسیار ضروری و بنیادین برای طرفین و نیز برای قوّت گرفتن عنصر «حکومت داری» مبتنی بر مردمسالاری دینی در این سرزمین است. علاوه بر آن باور داشته و دارم طیف‌های اصلی بازیگر درون نظام بایستی هر چه بیشتر به سمت نیروهای نخبه‌تر، قویتر، ریشه دارتر، آشنا با فن و فنون بازی در زمین نظام و آگاه‌تر بروند، تا این امر خود باعث ایجاد رقابتی سنگین و نفس‌گیر شود.

نیاز به توضیح نیست که  بدیهی‌ترین دستاورد این مساله، آن خواهد بود که «مردم» به عنوان رکن رکین پروسه «مردمسالاری دینی»، رقابت پیش رو را جدّی یافته و خود را صرفاً سیاهی لشکر ندیده، بلکه شرکت خویش در امر انتخابات را تاثیرگذار خواهند دانست و از این طریق؛ انتخابات پرشور مدّنظر دلسوزان نظام نیز عملیاتی خواهد شد. امّا برای پاسداری و پاسداشت این رقابت مبارک و امر رقابت سالم در جمهوری اسلامی چند نکته‌ به جدّ بایستی مورد اهتمام طرفین قرار بگیرد و حرمتشان بر صدر رود. نخستین مورد آن است که بیشینه امید بدین سمت و سوست -- و امید که «امیدمان» ناامید نشود-- که هر دو طرف، بدانند مشغول رقابت شطرنج سیاسی‌اند و این رقابت اصول و قواعد خاص خویش را دارد، و بازی بر خلاف قواعد پیش از آنکه به خود این عزیزان آسیب زند، زیانهایش متوجه کل نظم مستقر سیاسی خواهد شد، چرا که «مدیریت اقتضاییِ» زمان فعلی اقتضا می‌کند رقابتی گرم در چهارچوب و پیکربندی سیاسی، عرفی، شرعی و اخلاقی مورد قبول همگان شکل بگیرد.

نکته بعدی آنکه داور اصلی مردمانند و بهتر آنکه بازی در جلوی چشم مردمان و در شفافیت کامل انجام گیرد و هر دو نامزد به طور یکسان از امکانات تبلیغاتی برخوردار شوند تا خدای ناکرده شائبه‌های مختلف پیش نیاید و بهانه‌هایی به دست دشمنان بی‌انصاف این مرز و بوم برای به زیر سوال بردن کل انتخابات داده نشود. آخرین تذکار در این کوته نوشته آن است که دو طرف طوری بازی نکنند که تمام پل‌های پشت سرشان را به گونه‌ای ویران کنند که بازسازیشان خود هزینه‌های کلانی را متوجه کلیّت نظام نماید، چرا که برای همه ما بایستی اولویت اول و کلّی حفاظت از ارکان جمهوریّت و اسلامیّت باشد و سپس حمایت از فرد و جریان و گروه خاصی و بنابراین هر چه یارا و توان داریم، ابتدا صرف هدف استراتژیک اول و سپس هر چه ماند را صرف مسایل انتخاباتی نماییم. باشد که انتخابات پیش رو، پرشور، نفسگیر، جدّی و در قد و قامت نظم مستقر سیاسی و اجتماعی باشد.

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ ۱۱:۱۵
کاملا با نظر شما مخالفم ریسی اصلا قابل مقیسه با روحانی نیس چون در عالم سیاست و امور اجرایی نبوده است و فک کنم اگر انتخاب شود چهار سال را باید صرف کسب تجربه کند و کلا اصولگرایان در مورد روابط کسترده با خارج و سیاست داخلی نیز دید بازی ندارند که اکثر مردم چنین نظری ندارند (350652)