به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۲۸۱۲۴

اصلانی:‌ از دست خودم عصبانی هستم

گروه فرهنگي: فرهاد اصلانی می‌گوید: همیشه دوست دارم نقش‌های متفاوت رابازی کنم چون حیات هنری‌ام به همین وابسته است، اما فعلا برای کم‌کاری‌هایم از خودم عصبانی هستم.
این بازیگر که این روزها فیلم «یک روز بخصوص» را روی پرده دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره حضورش در این فیلم بیان کرد: اواخر سال 1394 و پس از بازی در فیلم «دختر» بود که پیشنهادی از طرف همایون اسعدیان دریافت کردم و خیلی سریع هم با آن موافقت کردم، چون ما سال‌ها قبل سریال خوبی به نام «راه بی‌پایان» را با یکدیگر کار کرده بودیم که در زمان خود بسیار خوب دیده شد و مجموعه ارزشمندی بود، اما در بخشی از کار با آقای اسعدیان به مشکل برخوردیم و طوری شد که در اواخر سریال دیگر کار کردن برایم غم‌انگیز شده بود.
آرزو می‌کردم کدورت «راه بی‌پایان» برطرف شود
او افزود: شرایط به حدی بود که حتی با هم حرف نمی‌زدیم و این برایم بسیار دردناک بود. بعدها خیلی از رفتار خودم پشیمان شدم و آرزو می‌کردم شرایطی پیش آید که آن کدورت برطرف شود. این درخواست قلبی من با پیشنهاد بازی در فیلم «یک روز بخصوص» برآورده شد و من هم به سرعت آن را پذیرفتم و در نهایت همه چیز به خوبی حل شد.
اصلانی درباره نقش متفاوت خود در این فیلم در مقایسه با فیلم‌های اخیرش که بیشتر وجه خانوادگی داشتند، ادامه داد: موضوعی که در این فیلم درباره فروش اعضای بدن مطرح می‌شد، برایم بسیار جالب بود چون تقریبا کنترلی روی آن نیست و پرداختن به آن خیلی خوب بود. به همین دلیل سعی کردم به بهترین شکل آن را اجرا کنم و انصافا آقای اسعدیان هم بسیار با ایده و با برنامه بود و یک گروه فوق‌العاده هم داشتیم که تقریبا بیشتر آن‌ها از همان گروه «راه بی‌پایان» بودند.
او که در جشنواره فجر سال قبل علاوه بر «یک روز بخصوص» فیلم «زیر سقف دودی» پوران درخشنده را هم داشت، اضافه کرد:‌ نقشی که در «یک روز به خصوص» داشتم به شدت با کارهای دیگر متفاوت بود و اصلا این یکی از درخواست‌های من برای کار است چون دوست ندارم نقشی را تکرار کنم. البته معتقدم بیشتر فیلم‌هایی که تاکنون کار کرده‌ام یک پیشینه اجتماعی قوی داشته و صرفا خانوادگی نبوده که اگر این طور بود قبول نمی‌کردم.
بازیگر فیلم‌های «دوران عاشقی» و «کوچه ‌بی‌نام» همچنین در ادامه این گفت‌وگو درباره ادامه روند بازی در نقش‌های متفاوت‌تر در سال 96 گفت: پیش‌بینی خاصی ندارم که چه اتفاقی می‌افتد چون در سینمای ایران گاهی چیزهای دیگری ممکن است پیش آید، مثلا یک دوست بخواهد در کاری حضور داشته باشی یا اصلا نیاز سینما بر این باشد که نقشی را بازی کنی. با این حال کماکان دوست دارم متفاوت کار کنم چون این باعث می‌شود حیات هنری خودم هم ادامه پیدا کند.

درباره خودم کم‌کاری می‌کنم
فرهاد اصلانی در پاسخ به اینکه برای متفاوت کار کردن به جز پیشنهاد نقش‌های متفاوت، خودش فکر می‌کند چه کارهایی باید انجام دهد، بیان کرد: بخشی از این میل به متفاوت بودن به خود من بستگی دارد و معتقدم درباره خودم کم کاری می‌کنم، به همین دلیل از دست خودم عصبانی هستم و امیدوارم سال جدید در این‌باره جدی‌تر برخورد کنم.
او درباره اینکه از چه چیزهایی عصبانی است که قصد دارد جدی‌تر روی آن‌ها کار کند، گفت: رخوتی در من بوجود آمده که یکی از دلایل بوجود آمدن آن هم سینماست و این، شرایط بیرون آمدن از  رخوت و خلاف جهت شنا کردن را به یک کار سخت تبدیل می‌کند. شاید یک دلیل مهم آن هم این باشد که من واقعا نمی‌خواستم به صورت حرفه‌ای بازیگری کنم و بیشتر تجربی کار کردن را ترجیح می‌دادم، چون گاهی این شرایط حرفه‌ای شدن طراوت کار آدم را از بین می‌برد.
برای صدور مجوز به فیلمنامه‌ها باید شجاعت وجود داشته باشد
وی با اشاره دوباره به صحبت‌های خود درباره ایفای نقش‌های متفاوت خاطرنشان کرد: به نظرم ضرورت دارد فیلمنامه‌ها هم چار تغییراتی شوند چون به نظر می‌رسد یک سیاستی برای صدور پروانه ساخت وجود دارد که اجازه پذیرفتن هر فیلمنامه‌ای را نمی‌دهد در صورتی که اگر شجاعت بیشتری وجود داشته باشد و اجازه دهند فیلمنامه‌های متفاوتی عرضه شود اتفاق بهتری برای رشد سینما خواهد افتاد.
این بازیگر افزود: اگر در جشنواره سال گذشته بسیاری از اهالی هنر رضایت چندانی از فیلم‌ها نداشتند به دلیل همان اتفاقی است که در مرحله صدور پروانه ساخت رخ داده به ویژه آنکه در جریان هستم فیلم‌های بهتری می‌توانستند ساخته شوند که متأسفانه اجازه ساخت به آن‌ها داده نشد.
اعتقادم به داوری فجر را از دست داده‌ام
اصلانی در پاسخ به اینکه با توجه به جایزه‌های جهانی متعددی که در سال گذشته برای بازی در فیلم «دختر» کسب کرده، آیا دوست نداشت در جشنواره فجر هم با یک جایزه سال را به پایان برساند؟ گفت: آنقدر جشنواره فجر سال گذشته پر از اعتراض بود که به نظرم جایزه هم دیگر بی‌ارزش شده است، یعنی هم آن‌هایی که جایزه می‌گیرند و هم آن‌هایی که نمی‌گیرند حس خوشایندی ندارند. البته من شخصا اگر جایزه‌ای بگیرم خوشحال خواهم شد اما اعتقادم به داوری جشنواره فجر را از دست داده‌ام، چون مسائلی در این بخش در نظر گرفته می‌شود که خارج از بحث هنری است. در حالی که بارها در این باره صحبت شده و سال‌ها شیوه‌های مختلف کار را دیده‌ایم، اما نمی‌دانم چه زمانی قرار است این ماجرا درست شود.
وی در بخش پایانی این گپ و گفت کوتاه درباره فیلم‌های جدیدش واینکه دوست دارد امسال را مثل سال قبل با جشنواره‌های متعدد بگذراند؟ بیان کرد: سال گذشته سه فیلم به کارگردانی پوران درخشنده، همایون اسعدیان و رحمان سیفی‌آزاد داشتم و چند سفری را هم به واسطه جشنواره‌هایی که فیلم «دختر» در آن‌ها حضور داشت در برنامه‌ام داشتم اما نمی‌خواهم دیگر امسال مانند سال گذشته باشد و آرزو دارم این طور نشود، یعنی ترجیح می‌دهم فقط روی یکی دو کار متمرکز شوم. ضمن اینکه امیدوارم در سال جدید پیشنهاد نقش‌های متفاوتی داشته باشم؛ البته بیشتر نقش‌هایی اجتماعی که برایم جذاب‌تر است و اجازه کار بیشتری هم می‌دهد.