به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۲ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۱۲۸۱۷۱
کشته شدن 2 نظامی روسیه در سوریه

آمریکا: روسیه بین ما و ایران، یکی را انتخاب کند

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه 7 گفته که روسیه باید از بین ائتلافغ با آمریکا و متحدانش یا ائتلاف با بشار اسد، ایران و حزب‌الله یکی را انتخاب کند.
آمریکا: روسیه بین ما و ایران، یکی را انتخاب کند
به گزارش فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که برای نشست گروه 7 در ایتالیا به سر می‌برد، قرار است پس از این نشست به مسکو سفر و با همتای روس خود دیدار کند. او امروز سه شنبه پس از نشست گروه 7 مواضع آمریکا علیه ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان را تکرار کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، تیلرسون گفته که روسیه باید بین ائتلاف با آمریکا و متحدانش و ائتلاف با بشار اسد، ایران و حزب‌الله، یکی را انتخاب کند. وزیر خارجه آمریکا درباره نظر گروه 7 درباره سوریه گفت که «برای همه ما روشن و واضح است که دوران حکمرانی خانواده اسد در حال به اتمام رسیدن است».
 
این ادعای وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در حالی مطرح شده که مقامات آمریکایی به دنبال تعرض نظامی اخیر به سوریه، بارها بر «تغییر رژیم» و لزوم کنار رفتن بشار اسد سخن گفته‌اند. او همچنین در ادامه اتهام زنی‌های غرب درباره حمله شیمیایی در «خان شیخون» هم ادعا کرد: «ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم چنین موضوعی تکرار شود». وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که روسیه به عنوان ناظر خلع سلاح شیمیایی سوریه، در انجام وظیفه خود ناکام بود.

تیلرسون ادامه داد: «ما می‌خواهیم رنج مردم سوریه پایان یابد. روسیه می‌تواند بخشی از این آینده باشد و در آن نقشی مهم ایفا کند و یا اینکه ائتلاف و اتحادش با این گروه(اسد، ایران و حزب‌الله) را حفظ کند. البته از نظر ما، حفظ این اتحاد و ائتلاف در مدت طولانی‌تر، به نفع روسیه نیست». تیلرسون درباره ادعای رو به اتمام بودن حکمرانی خانواده اسد(شامل حافظ و بشار اسد) در سوریه اینطور مدعی شد: «اینکه این موضوع(حکمرانی اسد) پایان می‌یابد و اینکه دوره انتقالی چطور انجام شود، از نظر ما برای پایداری و ثبات در یک سوریه یکپارچه، می‌تواند خیلی مهم باشد و به همین دلیل است که ما درباره چگونگی این موضوعات، پیش فرضی ارائه نمی‌دهیم».

وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات روسیه، ترکیه و ایران و فرایند آستانه هم اظهارنظر کرد. تیلرسون ضمن استقبال از حصول آتش بس پایدار در سوریه گفت: «تا به امروز، آستانه به پیشرفت زیادی حاصل نکرده است». 
 
در همین حال، رئیس جمهور روسیه می‌گوید، طبق اطلاعاتی که مسکو به دست آورده، واشنگتن قصد دارد به جنوب دمشق حمله هوایی کند. بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی الحدث، ولادیمیر پوتین امروز سه شنبه طی کنفرانس خبری با همتای ایتالیایی خود، از سازمان ملل خواست در خصوص حمله شیمیایی اخیر در استان ادلب تحقیق کند. وی همچنین از احتمال حمله مجدد آمریکا به سوریه خبر داد و گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد واشنگتن قصد دارد به جنوب دمشق حمله هوایی کند.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد، آمریکا پیشتر به بهانه وجود سلاح‌ها کشتار جمعی به عراق حمله کرد و نتیجه آن این شد که داعش به وجود آمد و شرایط در سوریه مشابه عراق است. هفته گذشته (16 فروردین) رسانه‌ها از وقوع حمله شیمیایی به شهر خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب خبر دادند که بر اثر آن بیش از 80 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر خمی شدند. گروه‌های مخالف دولت سوریه و کشورهای غربی دمشق را مسئول این حمله دانستند. با این حال دولت سوریه این اتهام‌ها را رد کرد. دولت آمریکا 18 فروردین به ناوهای مستقر خود در مدیترانه دستور حمله به پایگاه هوایی الشعیرات داد و در توجیه آن گفت که حمله شیمیایی به خان شیخون از این فرودگاه صورت گرفته است.

کشته شدن 2 نظامی روسیه در سوریه
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای از کشته شدن ۲ نظامی روسی و زخمی شدن یک تَن دیگر براثر وقوع انفجار در سوریه خبر داد.
  بر اساس این گزارش، این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که به دنبال این حادثه، یک نظامی روسی به شدت زخمی شده است. گفته می شود که این حادثه، ناشی از انفجار مین در سوریه بوده است. برخی منابع اعلام کردند که این دو نظامی روسی نقش آموزش‌ نیروهای سوری را بر عهده داشته‌اند و هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته‌اند.