به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۱۲۸۲۰۷

احمد خرم؛ انفعال تیم رسانه‌ای دولت

گروه سياسي: احمد خرم- وزیر راه دولت اصلاحات در يادداشتي در  روزنامه بهار نوشت: مدت‌هاست که عملکرد تیم رسانه‌ای دولت مورد انتقاد است و باید گفت که این تیم رسانه‌ای نسبت به دستگاه اطلاع رسانی و رسانه‌ای دولت قبل ضعیف عمل کرد. این انفعال در چندین و چند مقطع،  تبعات خود را بر جای گذاشت، در همان سه ماهه اول دولت اعتدال می‌بایست تیم رسانه‌ای دولت نشان می‌داد که  هیات دولت چه شرایطی را تحویل گرفت و دولت پیش از آن چه بر سر کشور آورده بود که این کار آنطور که باید انجام نشد. نمونه‌ای از این کم کاری زمانی بود که در همان ایام آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که 110میلیارد دلار از درآمدهای نفت در دسترس نیست و به خزانه واریز نشده است ولی ما شاهد بودیم که تیم رسانه‌ای دولت آن‌گونه گه باید روی این بدهکاری‌ها مانور نداد. دیدیم که مشخص نشد که بر سر950 میلیارد دلار که شامل 850میلیارد دلار فروش نفت خام و دویست میلیارد دلار فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و فروش گاز بود، چه آمد، این وظیفه تیم رسانه‌ای دولت بود که این جریان و دیگر مواردی از این دست را به خوبی برای مردم روشن کند. در 8 سالی که کشور در دست دولت احمدی نژاد بود، نمی‌بینیم که 100میلیارد هم خرج کشور شده باشد. تیم رسانه‌ای دولت می‌بایست پیگیر این مسائل می‌بود. یکی از مسائل دیگری که نیاز بود بیش از آنچه انجام شد مورد توجه و کار قرار می‌گرفت کنار گذاشتن 500هزارنفر  افراد فهیم از بروکراسی دولتی و جایگزین کردن آنها با کسانی دیگر بدون طی مراحل لازم در دولت قبل بود. دیدیم که چگونه دستگاه بروکراسی کشور را از افراد فهیم تهی کردند و استخدام هایی را در دستورکار قرار دادند که تمامش خلاف قوانین و آیین‌نامه‌های اداری بود. اصحاب رسانه و تیم رسانه‌ای دولت می‌بایست این مسائل را به زبان مردم‌ترجمه کرده و بدان‌ها منتقل می‌کردند.

نمونه دیگری از این موارد را در در ارتباط با وزارت نفت شاهد بودیم، وزارت نفت را آقای زنگنه سال84به دولت آقای احمدی‌نژاد تحویل داد و 8سال بعد تحویل گرفت. پس از 8 سال وزیر نفت اظهار کرد که من با 110هزار پرسنل وزارت نفت و شرکت‌های تابعه را  تحویل دادم و با 270هزار نفر تحویل گرفت، یعنی در مدت 8سال 160هزار نفر به پرسنل وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن اضافه کردند!

 البته 30-40هزار نفر از مدیران عالی و مدیران میانی و عملیاتی و کارشناسان را تصفیه کرده و به جای آنها افراد کم اطلاع و بی‌تجربه گماشتند. اگر این موارد به خوبی به اطلاع مردم می‌رسید امروز شاهد سخن پراکنی‌های تهی از جانب احمدی نژاد و اطرافیانش نبودیم، همچنین اصولگرایانی هم که در همان زمان این مسائل را دیدند و دم بر نیاوردند امروز نمی‌توانستند این‌طور سر بالا کنند دم از بی‌عملی دولت تدبیر و امید بزنند. نویسنده باور داد بسیاری از ضربه‌هایی که دولت متحمل شد، حاصل کم‌کاری تیم رسانه‌ای دولت بود. حال که به پایان دولت اول آقای روحانی نزدیک می‌شویم، تیم رسانه‌های دولت می‌بایست عملکرد‌ها را مطرح کنند اما متاسفانه آنچه که می‌بینیم این توان و عزم آن‌گونه که انتظار می‌رود در تیم فعلی دیده نمی‌شود. دوستان ما باید هر چه زودتر علت اصلی این انفعال و قصور را پیدا  کرده و آن را از میان بردارد و بیش از این روی اطلاع‌رسانی حساس باشد.

از سوی دیگر دولت نسبت به رسانه‌های مجازی هم بی‌توجه است، در سال‌های اخیر با مطرح‌شدن تلگرام،  فضا برای رسانه‌ای‌کردن عملکرد دولت مساعد شده است. یکی از وظایفی که رسانه‌ها دارند، این است که خواست‌های شهروندان را به دولت انتقال دهد، به نظر  نگارنده تیم رسانه‌ای دولت این امر را هم به‌درستی انجام نداد. در پایان باید گفت تا زمان باقی مانده، لازم است یک بسیج رسانه‌ای ‌ترتیب داده شود. برنامه‌ریزی برای اطلاع رسانی چهره به چهره و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای، از طریق رسانه‌های رسمی و در کنار آن تمرکز ویژه‌ای روی شبکه‌های اجتماعی برای به صحنه آوردن مردم صورت گیرد. برای این کار نباید به ساختار تیم رسانه‌ای دولت اکتفا شود و به میان آوردن گروه‌های اجتماعی هم لازم است. یکی دیگر از مواردی که باید برای مطرح‌کردن عملکرد دولت مورد توجه باشد شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و سایر تشکل‌های این چنینی  است که از اقدامات دولت رضایت دارند،  باید تلاش شود که اینگونه سندیکاها و مجامع در راستای معرفی اقدامات دولت بسیج شوند و ازعملکرد دولت دفاع کنند، اگرچه می‌بینیم که برخی تشکل‌های مردم نهاد به صورت خودجوش از عملکرد دولت دفاع می‌کنند. باتوجه به اینکه رسانه‌ها قدرت انکارناشدنی دارند،  اگر ظرف مدت باقیمانده  برنامه‌ریزی دقیق برای اطلاع رسانه فراگیر  انجام نگیرد، دولت نمی‌تواند بهره کافی از عملکرد مثبت خویش، کسب کند. این مسئله جدی است. به‌هر حال تیمی با برنامه‌ریزی دقیق و با استفاده از اطلاعات ناقص، دولت را زیر سوال می‌برند و تیم رسانه‌ای دولت هم هر چه زودتر باید دست به کار شود.